Polska Press Grupa odmówiła zamieszczenia reklamy marszu 4 czerwca w „Nowościach Dzienniku Toruńskim”. Pismo z taką decyzją, podpisane przez Agnieszkę Perlińską, dyrektorkę działu reklamy PP w woj. kujawsko-pomorskim, ujawnił Arkadiusz Myrcha, poseł Koalicji Obywatelskiej z Torunia. Dziennik miał prawo tak zdecydować.
Marsz 4 czerwca w Warszawie to jedno z najważniejszych wydarzeń dla opozycji u progu kampanii wyborczej. Jej liderzy liczą na 250 tysięcy maszerujących ludzi. Marsz ma być wyrazem sprzeciwu wobec polityki władzy, w tym ostatnich decyzji dotyczących lex Tusk. Posłowie opozycji bardzo aktywnie włączyli się zarówno w rozdawanie ulotek w swoich okręgach, jak i zlecanie reklam marszu w lokalnych mediach.
Jednak w „Nowościach Dzienniku Toruńskim” (to trzeci tytuł Polska Press w województwie obok „Gazety Pomorskiej” i „Expressu Bydgoskiego”) reklamy nie będzie. „Toruński dziennik @NowosciTorun odmówił zamieszczenia reklamy #Marsz4czerwca bez podawania przyczyny. Przez lata był rzetelnym źródłem informacji w sprawach naszego regionu. Niestety jednak, mamy pierwsze, tak wyraźne, efekty przejęcia przez Polska Press” – napisał Arkadiusz Myrcha na Twitterze.
W piśmie, jakie do Piotra Drążka, skarbnika Platformy Obywatelskiej w regionie kujawsko-pomorskim, wysłało biuro reklamy Polska Press, czytamy, że „W związku z niezgodnością materiału z linią programową tytułu Nowości Dziennik Toruński (…) odmawiam publikacji ogłoszenia płatnego zamówionego w dniu 31.05.2023 r. (…) bez podania przyczyn”.
W piśmie Agnieszka Perlińska z Polska Press powołuje się na „zasady ogólne przyjmowania ogłoszeń obowiązujące w Polska Press (…) w związku z art. 36 ust. 4 Prawa prasowego”.
Czy wydawnictwo ma prawo odmówić publikacji reklamy. Na tej podstawie tak.
Art 36 Prawa prasowego brzmi:
„Zamieszczanie odpłatnych ogłoszeń i reklam
1. Prasa może zamieszczać odpłatne ogłoszenia i reklamy.
2. Ogłoszenia i reklamy nie mogą być sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego.
3. Ogłoszenia i reklamy muszą być oznaczone w sposób nie budzący wątpliwości, iż nie stanowią one materiału redakcyjnego.
4. Wydawca i redaktor mają prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma jest sprzeczna z linią programową bądź charakterem publikacji.
5. Na żądanie organów upoważnionych do tego na podstawie odrębnych przepisów wydawca lub redaktor są obowiązani do ujawnienia posiadanych nazw i adresów przedsiębiorców lub osób fizycznych, zamieszczających odpłatne ogłoszenia lub reklamy w sprawach działalności gospodarczej. W tym wypadku art. 15 tajemnica dziennikarska ust. 1 i 2 nie stosuje się.”
Punkt 4 jest klarowny. Linia programowa pisma sprzeczna z materiałem reklamowym bądź charakter publikacji sprzeczny z linią mogą być powodem odmowy. Prawdopodobnie prawnicy mogliby dociekać, czy linia taka gdziekolwiek została zapisana (nie zawsze w mniejszych tytułach tworzy się dokumenty określające linię i inne ogólne reguły, którymi kieruje się redakcja), ale co do zasady – odmówić publikacji można.
Natomiast przytoczony w odmowie dokument zatytułowany „Zasady ogólne przyjmowania ogłoszeń”, który w Polska Press określa zarówno zasady ogólne, warunki emisji, reklamacji, jak i cenniki i przepisy dotyczące ochrony danych, brzmi w punkcie 5:
„Wydawca zastrzega sobie prawo odmowy przyjęcia lub odmowy publikacji albo też wstrzymania publikacji Ogłoszenia, bez podania przyczyny, w szczególności gdy: treść lub forma Ogłoszenia jest niezgodna z prawem, zasadami współżycia społecznego lub linią programową Tytułu lub Serwisu Internetowego, w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń przez osobę trzecią lub właściwy organ lub instytucję powołaną do czuwania nad przestrzeganiem zasad etyki mediów lub etyki reklamy, siły wyższej, braku zapłaty w terminie ustalonym W Zleceniu za zamieszczane wcześniej Ogłoszenia lub opóźnienia w zapłacie wynagrodzenia”.
Średnia sprzedaż wydania dziennika „Nowości Dziennik Toruński” w pierwszym kwartale 2023 r wyniosła 3678 egz. (dane PBC).