Cyfrowy Polsat po decyzji UOKiK zwraca pieniądze byłym i obecnym abonentom

Anteny satelitarne z logo Cyfrowego Polsatu

Platforma cyfrowa Polsat Box, której formalnym właścicielem jest Cyfrowy Polsat, rozpoczęła zwrot pieniędzy dla byłych i obecnych klientów, do czego zobowiązał ją w kwietniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na obniżkę opłat lub przelew mogą liczyć konsumenci, którym bez wyraźnej zgody aktywowano usługi „Ochrona Internetu” oraz „Serwis iPla 3z3”.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał Cyfrowemu Polsatowi zwrot opłat od klientów. W ramach postępowania Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że przy zawieraniu lub zmianie warunków umów dotyczących dostępu do internetu Cyfrowy Polsat automatycznie aktywował konsumentom jedną lub dwie usługi dodatkowe. Nie pytał użytkowników o zgodę na ich włączenie.

Zwrotom podlegają trzy pierwsze faktury za usługi

Chodzi o program antywirusowy „Ochrona Internetu” oraz usługę odtwarzania materiałów audiowizualnych na różnych urządzeniach – „Serwis Ipla 3 z 3”.

UOKIK podkreślił, że były one składową częścią większości ofert promocyjnych i konsumenci nie mogli z nich zrezygnować podczas zawierania umowy, niezależnie od tego czy byli nimi zainteresowani. Taką możliwość mieli dopiero później. Ponadto to na nich ciążył obowiązek wyłączenia usług dodatkowych przed upływem darmowego okresu korzystania, jeśli nie chcieli za nie płacić.

– Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem. Opłaty wykraczające poza uzgodnione świadczenie główne, w przypadku Cyfrowego Polsatu poza abonament za usługę dostępu do internetu, muszą zostać przez konsumentów jasno i wyraźnie zaakceptowane najpóźniej w chwili zawierania umowy – podkreślił w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zgodnie z decyzją prezes UOKiK klientom Cyfrowego Polsatu przysługuje rekompensata w zakresie trzech pierwszych faktur zawierających opłaty za aktywowane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe, o ile zrezygnowali z nich przed otrzymaniem czwartej takiej faktury. Ponadto nakazano firmie rozpatrzenie i uwzględnienie w całości dotychczasowych reklamacji w sprawie tych usług – złożonych zarówno przez obecnych, jak i byłych klientów.

Jak odzyskać pieniądze?

Polsat Box na swojej stronie poinformował, że zrealizuje nakaz UOKiK. – Konsumenci, którzy nie korzystają już z usług Cyfrowego Polsatu, otrzymają zwrot opłat po podaniu numeru konta bankowego. Taką informację konsumenci będą mogli nam przekazać: wypełniając formularz, wysyłając maila na adres nrb@polsatbox.pl, w autoryzowanych punktach sprzedaży Cyfrowego Polsatu lub dzwoniąc na naszą infolinię 22 212 72 22. W indywidualnej korespondencji wskażemy termin, w jakim konsumenci będą mogli nam przekazać numer rachunku bankowego – wyjaśniła platforma.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku aktualnych klientów. – Aktualni abonenci Cyfrowego Polsatu korzystający z usługi Internetu nie muszą nic robić, aby uzyskać upust na kolejnych fakturach lub zaliczenie części przysługującej im kwoty na poczet ewentualnych zaległości względem Spółki. Natomiast konsumenci, dla których Cyfrowy Polsat świadczy obecnie jedynie usługę telewizji również nie muszą nic robić, aby uzyskać pomniejszenie bieżącego salda płatności na koncie abonenckim lub nadpłatę na ww. koncie – tłumaczy Polsat Box.

Proces reklamacji do 1 listopada

Proces wypłaty rekompensat powinien zakończyć się do listopada. – W zależności od rodzaju rekompensaty o zasadach jej uzyskania konsumenci zostaną poinformowani mailowo lub telefonicznie lub SMS-em lub listownie pomiędzy 18 maja 2023 roku a 5 września 2023 roku. Konsument, który w powyższym okresie nie otrzyma od nas prośby o podanie numeru rachunku bankowego będzie mógł to uczynić do 1 listopada 2023 roku – poinformował Cyfrowy Polsat, właściciel marki Polsat Box, używanej od września 2021 roku. Spółka zaniechała praktyk krytykowanych przez UKE.

W I kwartale grupa Cyfrowy Polsat zanotowała wzrost wpływów o 7,1 proc., głównie dzięki wyższej sprzedaży sprzętu, a jego zysk netto skurczył się o 212,8 do 71 mln zł. Firma na obsługę zadłużenia wydała 179 mln zł więcej niż przed rokiem. Tylko w zeszłym kwartale liczba RGU płatnej telewizji zmalała z 5,049 do 4,951 mln, a w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku – o 226 tys. (czyli 4,4 proc.). Firma zapewnia, że nie grozi jej exodus abonentów płatnej telewizji, znany ze Stanów Zjednoczonych. Ubytek liczby klientów telewizyjnych ma być wciąż związany z likwidacją iPli i zastąpieniem jej przez Polsat Box Go.