Krajowy Instytut Mediów przechodzi proces naprawczy, ale cały czas realizuje wszystkie bieżące badania, w tym nowe badanie założycielskie – powiedział Maciej Świrski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii Telewizji. Chciałby on, żeby badania realizowane przez KIM zostały poszerzone o zagadnienia dotyczące rozszerzonej rzeczywistości.
KIM trafił pod lupę Najwyższej Izby Kontroli w marcu 2022 r., zaś kontrolerzy zakończyli pracę w grudniu 2022 r. Od połowy grudnia do początków lutego br. trwało opracowywanie wyników i przygotowywanie wystąpienia pokontrolnego, które okazało się niekorzystne dla Krajowego Instytutu Mediów. Wytknięto w nim wówczas szereg nieprawidłowości w funkcjonowaniu Instytutu.
NIK skierowała także do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z nieprawidłowościami, do jakich miało dochodzić w KIM i jednoznacznie negatywnie oceniła działalność Instytutu „we wszystkich zbadanych obszarach”. KIM od wyników tej kontroli się odwołał.
Maciej Świrski, szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, podczas debaty w trakcie konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Sopocie. mówił o tym, że trwa proces naprawczy w KIM, który niebawem się zakończy. Podkreślił, że nie przerwano realizacji żadnych badań, które KIM prowadzi.
– Niedawno ogłosiliśmy nowe badanie założycielskie. To przełomowe badanie, nie ma porównywalnego, obejmuje ono 40 tys. osób. Żaden instytut badawczy komercyjny nie jest w stanie przeprowadzić takiego badania, tylko państwo jest to w stanie zrobić. Państwo rozumie ten problem – stwierdził Świrski.
– Wyniki badania założycielskiego pokazują to co wiemy bez badania, że telewizja w obecnym kształcie zanika. Wszystko zastępuje streaming – mówił szef KRRiT. Z zeszłorocznego badania wynika, że 94,7 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma działający telewizor, 70,1 proc. gospodarstw – komputer. Ponad połowa gospodarstw używa radia samochodowego. Z płatnych serwisów VoD korzysta 41 proc. domostw.
Świrski poinformował też, że będzie nowa formuła badania stacji radiowych audiotrack, ale nie chciał ujawnić szczegółów. Zapowiedział też kolejny etap badania pasywnego z wykorzystaniem mierników.
Świrski: jesteśmy w okresie przełomu technologicznego
– Uważam, że jeśli chodzi o ekonomikę rynku medialnego profil KIM powinien zostać uzupełniony. Jesteśmy w okresie przełomu technologicznego – stwierdził Maciej Świrski – Widzimy, że w ciągu ostatniego pól roku kwestia sztucznej inteligencji eksplodowała/ Będzie to miało wpływ na to, co pojawi się na naszych ekranach i odbiornikach – dodał. Jego zdaniem w KIM powinna być powołana komórka, która będzie zajmować się kwestiami dotyczącymi rozszerzonej rzeczywistości.
11 stycznia br. szefem KIM przestał być Mirosław Kalinowski, który kierował nim przez dwa lata. Obecnie Instytut znajdzie się pod bezpośrednim nadzorem Maciej Świrskiego.
ASM- Centrum Badań i Analiz Rynku zrealizuje badanie założycielskie
Instytutu Mediów Firma ASM- Centrum Badań i Analiz Rynku wygrała przetarg Krajowego Instytutu Mediów dotyczący realizacji badania założycielskiego – dowiedział się serwis Wirtualnemedia.pl.
Przetarg KIM dotyczył świadczenia usług w zakresie dostarczania danych populacyjnych na temat konsumpcji usług medialnych i posiadania infrastruktury do ich odbioru, które realizowane jest min. w ramach badania założycielskiego KIM.
Oferty w nim złożyły cztery firmy badawcze: PBS (z ceną 1,84 mln zł), Ipsos (z ceną 1,67 mln zł), ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku ( z ceną 1,65 mln zł) oraz Research Collective (z ceną 1,75 mln zł). Ta ostatnia firma obecnie realizuje na zlecenie KIM badanie założycielskie – po wygranym przetargu w lipcu 2022 roku.
KIM do współpracy wybrał ASM- Centrum Badań i Analiz Rynku. Firma ma przystąpić do badania (wywiadów) od dnia 1 lipca 2023 roku i ma je realizować do 20 grudnia br.
Wyniki badania założycielskiego mają pozwolić na wyznaczenie populacji, subpopulacji oraz wyliczenie struktury użytkowników usług medialnych do innych badań. Cykliczność badania założycielskiego z kolei ma zapewnić stały dostęp do informacji o populacji. Badanie to ma charakter ilościowy i będzie realizowane w formie wywiadów bezpośrednich przy wykorzystaniu komputerów lub tabletów (F2F CAPI/TAPI) i/lub telefonicznie.
Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 roku przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu ub.r. Poza obecnie realizowanymi badaniami przez ponad rok monitorował poziom gotowości Polaków na nowy standard nadawania naziemnej telewizji cyfrowej.