Były rzecznik Prawa i Sprawiedliwości jest sponsorem prognozy pogody w lokalnej stacji radiowej z Radomia. – Pan Radosław złożył nam takie zlecenie jako osoba fizyczna. Działa w ten sam sposób, jak każdy inny podmiot zainteresowany sponsoringiem na naszej antenie – tłumaczy w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Paweł Wolski, współwłaściciel Radia Radom.
„Słonecznej pogody życzy Radosław Fogiel, sponsor programu”. Taki komunikat mogą kilkakrotnie w ciągu dnia przed i po prognozie pogody usłyszeć słuchacze Radia Radom. To lokalna stacja, która od czterech lat nadaje swój program w analogowym eterze. Wcześniej można jej było posłuchać w internecie. Jej właścicielami są Joanna Stachurska-Ruszkowska oraz Paweł Wolski, radiowcy z wieloletnim doświadczeniem.
Zapytaliśmy w stacji, czy prognozę pogody sponsoruje polityk PiS? Paweł Wolski potwierdza, że chodzi o tego Radosława Fogla, do niedawna rzecznika Prawa i Sprawiedliwości, który pochodzi z Radomia. Jak to się stało, że nazwisko polityka pojawia się na antenie przy informacjach o pogodzie? – Pan Radosław złożył nam takie zlecenie jako osoba fizyczna. Działa w ten sam sposób, jak każdy inny podmiot zainteresowany sponsoringiem na naszej antenie – mówi nam Paweł Wolski. Dodaje, że to nie pierwsza taka sytuacja, gdy polityk został sponsorem prognozy pogody w Radiu Radom. – Dwa miesiące wcześniej polityk Platformy Obywatelskiej – jako osoba fizyczna – również złożył u nas takie zlecenie – słyszymy. Jego nazwiska nasz rozmówca nie chce podać. Jednak jak ustaliliśmy, chodzi o jednego z radnych województwa mazowieckiego.
Partie polityczne nie mogą sponsorować audycji
Czy stacja nie miała oporów, by emitować spoty z nazwiskami polityków w roku wyborów parlamentarnych? – A na jakiej podstawie miałbym odmówić przyjęcia takiego zlecenia? Musiałbym to zresztą odpowiednio uzasadnić. Mam odmówić na zasadzie widzimisię? – odpowiada pytaniem Wolski. – Kampania wyborcza jeszcze nie ruszyła. Wówczas nasza kancelaria prawna, z którą konsultujemy wszystkie kwestie formalne, z pewnością by nam tego zabroniła. Wskazania sponsorskie na naszej antenie są zgodne z zapisami ustawy o radiofonii i telewizji oraz rozporządzeniami KRRiT. Wskazują one dokładnie, kto może, a kto nie może być sponsorem – mówi Paweł Wolski.
Jak czytamy w art. 17 ustawy o radiofonii i telewizji, „zabronione jest sponsorowanie audycji lub innych przekazów przez partie polityczne, związki zawodowe, organizacje pracodawców oraz osoby fizyczne lub osoby prawne, których zasadniczą działalność stanowi produkcja lub sprzedaż towarów lub świadczenie usług”. – W naszych komunikatach nie pada nic poza imieniem i nazwiskiem polityka. Nie ma informacji, jaką ta osoba pełni funkcję publicznie. We wskazaniu sponsorskim występuje jako osoba fizyczna – tłumaczy Paweł Wolski.
Nikogo nie faworyzujemy ani nie nękamy”
Spytaliśmy jednak, czy nazwisko polityka, który występuje w charakterze sponsora programu, nie spowoduje, że stacja może być postrzegana przez słuchaczy jako sprzyjająca określonej partii politycznej. – Opory mielibyśmy w sytuacji, gdyby nasz klient chciał, żeby dodać tam informację, że reprezentuje partię X czy Y, jest kandydatem do Sejmu albo gdyby chciał umieścić hasło wyborcze swojego ugrupowania. Ale tego zabrania nam prawo. Do swoich audycji publicystycznych zapraszamy przedstawicieli wszystkich sił politycznych. I nie ma dla nas znaczenia, czy będzie to działacz z tej czy tamtej strony sceny politycznej. Nikogo nie faworyzujemy ani nie nękamy. Prowadzimy komercyjną rozgłośnię. Żeby się utrzymać na rynku, musimy zarabiać pieniądze. Jeśli przychodzi klient i zleca nam sponsoring audycji, a biuro prawne nie ma do tego zastrzeżeń, realizujemy je na antenie – dodaje Paweł Wolski.
Nasz rozmówca nie chciał zdradzić, jak długo spoty z nazwiskiem Radosława Fogla będą emitowane w Radiu Radom.
Chodzi o wywołanie pozytywnych skojarzeń?
Prof. Tadeusz Kowalski, członek KRRiT, potwierdza, że emitowanie tego typu spotów jest zgodne z prawem. – Nie widzę tu powodu do niepokoju. To dozwolone działanie – mówi. I żartobliwie dodaje: – Może pan poseł chce wywołać pozytywne skojarzenia u słuchaczy? Tyle że sponsorowanie prognozy pogody wiąże się z pewnym ryzykiem. Może się przecież okazać, że spot jest emitowany wtedy, gdy akurat na zewnątrz jest deszczowo.
Zapytaliśmy Radosława Fogla m.in. o to, czy spoty sponsorskie w Radiu Radom to element jego kampanii reklamowej przed zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi. – Złożyłem zlecenie na ich emisję u nadawcy jako osoba prywatna, opłacam je z prywatnych środków i nie ma ono związku z kampanią wyborczą, która jeszcze się nie rozpoczęła – mówi nam poseł. Radosław Fogiel „z racji ochrony tajemnicy handlowej nadawcy” nie odpowiedział nam na pytania, ile kosztowała go kampania promocyjna w Radiu Radom i jak długo potrwa.
Według ostatniego badania Radio Track (październik 2022 r. – marzec 2023 r.) Radio Radom miało 6,2 proc. udziału w rynku słuchalności w Radomiu, o 2,1 pkt proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.