Trzy Pulitzery dla „The Washington Post”. Najważniejszy dla AP

Wygrał Małoletka

Najbardziej prestiżowy Pulitzer, złoty medal za służbę publiczną, został przyznany Associated Press za pracę dokumentującą oblężenie Mariupola podczas rosyjskiej inwazji na Ukrainę

„The Washington Post” zdobył trzy nagrody Pulitzera, w tym jedną za informowanie o konsekwencjach zmiany prawa aborcyjnego, a drugą za serię intymnych portretów rzucających światło na społeczne skutki pandemii. Nagroda dla Jewhena Małoletki.

„His Name Is George Floyd”, książka napisana przez reporterów Roberta Samuelsa i Toluse Olorunnipę, również zdobyła Pulitzera – za najlepszą literaturę faktu. Biografia zabitego przez policjanta ciemnoskórego obywatela USA, oparta na serii reportaży z 2020 roku, przeplatająca dzieje Floyda z badaniem nierówności rasowych, które ukształtowały jego życie.

Dziennikarze „The Washington Post” byli też finalistami pięciu innych kategorii. W sumie osiem wyróżnień to największe osiągnięcie gazety od 2002 roku.

Licząca już 106 lat Nagroda Pulitzera, organizowana przez Columbia University, przez wielu uważana jest za najwyższe wyróżnienie dziennikarskie. „The New York Times”, Associated Press i „Los Angeles Times” zdobyły w tym roku po dwa Pulitzery.

Najbardziej prestiżowy Pulitzer, złoty medal za służbę publiczną, został przyznany Associated Press za pracę dokumentującą oblężenie Mariupola podczas rosyjskiej inwazji na Ukrainę – obraz wydarzeń przedstawiony oczami dwóch ukraińskich korespondentów, Mścisława Czernowa i Jewhena Małoletki, którzy ryzykowali życie jako ostatni pozostali w mieście dziennikarze.

Jewhen Małoletka zasiada w jury tegorocznego konkursu Grand Press Photo organizowanego przez magazyn „Press”. Wcześniej Małoletka otrzymał główną nagrodę w World Press Photo za Zdjęcie Roku.

Ukraina była również tematem zdjęcia AP w kategorii fotografii prasowej (nagroda) oraz (tu „The New York Times”) w kategorii reportaży międzynarodowych.

PEŁNA LISTA LAUREATÓW NAGRODY PULITZERA 2023

Służba publiczna: Associated Press
News: redakcja „Los Angeles Times”
Dziennikarstwo śledcze: „The Wall Street Journal”
Dziennikarstwo sprawozdawcze: Caitlin Dickerson z The Atlantic
Dziennikarstwo lokalne: John Archibald, Ashley Remkus, Ramsey Archibald i Challen Stephens z AL.com, Birmingham; Anna Wolfe z Mississippi Today, Ridgeland, Mississippi
Dziennikarstwo krajowe: Caroline Kitchener z „The Washington Post”
Dziennikarstwo międzynarodowe: „The New York Times”
Najlepszy artykuł: Eli Saslow z „The Washington Post”
Komentarz: Kyle Whitmire z AL.com , Birmingham
Krytyka: Andrea Long Chu z „The New York Magazine”
Redakcja: Nancy Ancrum, Amy Driscoll, Luisa Yanez, Isadora Rangel i Lauren Costantino z „Miami Herald”
Ilustrowane reportaże i komentarze: Mona Chalabi, współpracowniczka „The New York Times”
Fotografia z dziedziny breaking news: zespół fotograficzny Associated Press
Fotografia fabularna: Christina House z „Los Angeles Times”
Reportaż audio: personel Gimlet Media, w szczególności Connie Walker
Beletrystyka: „Demon Copperhead”, Barbara Kingsolver; „Zaufanie”, Hernan Diaz
Dramat: „English”, Sanaz Toossi
Historia: „Dominacja wolności: saga białego oporu wobec władzy federalnej”, Jefferson Cowie
Biografia: „G-Man: J. Edgar Hoover i początki amerykańskiego stulecia”, Beverly Gage
Pamiętnik lub autobiografia: „Pozostań wierny”, Hua Hsu
Poezja: „Wtedy wojna: i wybrane wiersze 2007-2020”, Carl Phillips
Ogólna literatura faktu: „Nazywa się George Floyd: życie jednego człowieka i walka o sprawiedliwość rasową”, Robert Samuels i Toluse Olorunnipa (z „The Washington Post”)
Muzyka: „Omar”, Rhiannon Giddens i Michael Abels