W ostatnich tygodniach w dwóch głównych programach telewizyjnych w kraju widzowie mogli oglądać materiały poświęcone konkurencji. Jak wynika z analizy PSMM Monitoring & More dla Wirtualnemedia.pl, od 1 marca do 15 kwietnia można było zauważyć wzajemne stawianie sobie zarzutów przez obie stacje. TVN i TVP często komentowały wzajemnie swoje materiały poświęcone konkurencji.
W analizowanym okresie w „Wiadomościach” pojawiły się 33 materiały, w których wzmiankowano o TVN, a w „Faktach” wyemitowano 14 materiałów, w których wzmiankowano o TVP. W „Wiadomościach” często wzmiankowano o TVN w kontekście reportażu Marcina Gutowskiego o Janie Pawle II, jednak te materiały nie spotkały się z odpowiedzią „Faktów” – pokazuje analiza PSMM.
W analizowanym w TVP najczęściej poruszanym przez „Wiadomości” tematem związanym ze stacją TVN był reportaż Marcina Gutowskiego, który pojawił się na TVN24. W Telewizji Polskiej TVN-owi zarzucano m.in. „haniebny atak na papieża Polaka” czy „Komunistyczny rodowód ” (to nagłówki po reportażu „Franciszkanka 3”). Widzom TVP mówiono o tym, że „esbeckimi materiałami bez skrupułów uderzyła w papieża Polaka”. Materiały te nie były komentowane na łamach „Faktów” – wynika z analizy PSMM Monitoring&More.
„Fakty” treści emitowane w TVP nazwały „propagandą”. W analizowanym okresie najczęściej dyskutowano tam na temat „Lex Pilot”.
Po śmierci syna Magdaleny Filiks TVP i TVN atakowały się nawzajem
Jednym z tematów, który poruszył obie stacje jednocześnie w ostatnich tygodniach, była śmierć syna posłanki Magdaleny Filiks. Obie stacje zrzucały winę na siebie nawzajem i publikowały treści mające stanowić dowód na to, kto pierwszy opublikował materiał z takimi szczegółami. W „Faktach” wspominano również o tym, jak TVP przedstawia Donalda Tuska – analizuje PSMM Monitoring&More.
„Fakty” pokazały materiał, w którym poinformowano o pogrzebie syna posłanki PO, który był ofiarą pedofila. W publikacji zasugerowano, że może być to skutek informacji podanych po raz pierwszy w mediach państwowych – TVP Info oraz Radiu Szczecin, po których nastolatka dało się zidentyfikować jako ofiarę pedofila. „Fakty” wspomniały, że TVP wprost oskarża polityków PO o odpowiedzialność za tę sytuację.
„Wiadomości” potraktowały materiały konkurencji jako „kampanię nienawiści wobec mediów publicznych” i stwierdziły, że to poseł PO poinformował o sprawie jako pierwszy, a stacja TVN pokazała jedynie godzinę wstępnych prac nad artykułem – wskazuje analiza PSMM.
„Fakty” TVN liderem przed „Wiadomościami”
„Fakty” TVN i TVN24 BiS w marcu 2023 roku oglądało średnio 2,78 mln widzów, co zapewniło tym stacjom 22,03 proc. udziału w rynku telewizyjnym. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej serwis stracił 6,42 proc. widzów, czyli 141 tys. oglądających, a jego udział zmalał z 22,54 proc. – wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl. „Fakty” na pozycję lidera awansowały z miejsca drugiego.
Średnia oglądalność „Faktów” w TVN w marcu wyniosła 2,46 mln widzów, a w TVN24 BiS – 324 tys.
„Wiadomości” zajmują drugie miejsce pod względem oglądalności. Widownia programu w Jedynce i TVP Info w ciągu roku zmalała o 14,97 proc., czyli o 452 tys. oglądających. W marcu 2023 roku wyniosła 2,57 mln osób (1,88 mln w TVP1 i 691 tys. w TVP Info). SHR% dziennika w zeszłym miesiącu wyniósł 19,85 proc. (22,12 proc. w marcu 2022 roku).
W sondażu przeprowadzonym przez Ipsos na zlecenie OKO.press i TOK FM 50 proc. pytanych zdecydowanie oceniło, że „Wiadomości” TVP nie przedstawiają prawdziwego obrazy polskiej rzeczywistości, a kolejne 19 proc. raczej przychyliło się do takiej tezy.