– Wskazanie standardu nadawania w rozdzielczości SD (standardowej) było podyktowane potrzebą zrównoważenia warunków nadawania dla wszystkich nadawców MUX 8 – wyjaśnia „Presserwisowi” Agnieszka Sobucka, rzeczniczka prasowa firmy Emitel.
Ostatecznie będą to konkursy na trzy stacje w standardowej rozdzielczości obrazu. Pierwotnie Emitel wnioskował do UKE o trzy kanały w standardowej jakości lub jeden w wyższej i jeden w standardowej. Później wystąpił jednak o zmianę wniosku, poprzez uwzględnienie tylko trzech stacji w standardowej jakości.
Urząd Komunikacji Elektronicznej decyzję o zmianie rezerwacji częstotliwości MUX 8 wydał 7 kwietnia, a Emitel otrzymał ją 13 kwietnia. Jak ustalił „Presserwis”, decyzja UKE nie dotarła jednak jeszcze do KRRiT. Dopiero gdy tam trafi, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski będzie mógł podpisać ogłoszenia koncesyjne, a te zostaną przekazane do publikacji w „Monitorze Polskim”. Realnie konkursy mogą więc rozpocząć się w maju. Od dnia publikacji ogłoszeń nadawcy będą mieli 45 dni na złożenie wniosków.
Już na początku kwietnia KRRiT zdecydowała o treści ogłoszeń konkursów na wolne miejsca na MUX 8. Będą one dotyczyć kanałów wyspecjalizowanych, ale Rada nie określi ich konkretnej tematyki, zdając się na propozycje nadawców.
Leszek Kułak, główny udziałowiec spółki Red Carpet Media Group, nadawcy m.in. Red Carpet TV, która jest zainteresowana nadawaniem w MUX 8, ocenia, iż ze względu na to, że wyższa jakość HD jest bardzo istotna dla widza, już po obsadzeniu wolnych miejsc powinna pojawić się możliwość podjęcia w tej sprawie rozmów z UKE i Emitelem. Jego zdaniem dzięki temu, za zgodą wszystkich nadawców, istniałaby możliwość przełączenia multipleksu na nowy standard emisji, a tym samym przejścia na wyższą jakość obrazu.
Ponadto Leszek Kułak pozytywnie ocenia postawienie przez Krajową Radę w konkursach na kanały wyspecjalizowane. – Różne badania oczekiwań widzów wskazują jednoznacznie, jakiej tematyki kanałów telewizyjnych brakuje w ofercie naziemnej i te wskazania są dość jednoznaczne. Można by sądzić, że KRRiT, mając do zagospodarowania trzy wolne miejsca z wyspecjalizowana ofertą programową, będzie w stanie w możliwie pełnym zakresie spełnić postulaty widzów co do oczekiwanych kanałów. To rozwiązanie ma szansę być najlepszym z możliwych właśnie dla widzów – mówi Kułak.
Z opublikowanego w połowie 2021 roku badania „Projekt Cyfrowizja VI” agencji Wavemaker wynika, że widzom telewizji naziemnej brakuje treści dokumentalnych, przyrodniczych, podróżniczych (tak odpowiedziało 33 proc. respondentów), polskich filmów (30 proc.) i zagranicznych filmów (30 proc.).
Choć UKE miał wydać decyzję w sprawie MUX 8 do końca marca, wcześniej do końca lutego, a jeszcze wcześniej – w styczniu, to nie dotrzymał tych terminów. Z treści opublikowanej teraz przez Urząd decyzji wynika, że jej wydanie opóźniało się m.in. ze względu na to, że przewodniczący KRRiT chciał, aby TVP złożyła deklarację w sprawie rezygnacji z nadawania w multipleksie ósmym (ostatecznie przeniosła się na MUX 6), a także z powodu zmian treści wniosku przez Emitel.
W międzyczasie w zorganizowanych przez KRRiT nieformalnych konsultacjach dotyczących zagospodarowania miejsc na ósmym multipleksie telewizyjnym wzięło udział ośmiu nadawców. Zgłosili propozycje 14 kanałów, w tym filmowego, chrześcijańskiego, muzycznego i dziecięcego.
Obecnie na MUX 8 nadają: Zoom TV (Grupa Kino Polska), Metro (TVN Warner Bros. Discovery), Nowa TV (Grupa Polsat Plus) i Telewizja WP (Wirtualna Polska Media). Ich udziały w rynku utrzymują się na stałym poziomie lub rosną. Ma to związek z tym, że multipleks nadaje w starym standardzie, a więc kanały na nim się znajdujące można odbierać też na starszych odbiornikach.