TV Republika wycofała program z melodią z hymnu Niemiec

Tomasz Sakiewicz, prezes Telewizji Republika, redaktor naczelny "Gazety Polskiej" i "Gazety Polskiej Codziennie"

Z kanału youtube’owego Telewizji Republika usunięto fragment sobotniego wydania porannego pasma „Polska na dzień dobry”, w którego wielkanocnej oprawie znalazła się kompozycja Haydna kojarząca się z melodią z hymnu Niemiec. Niektórzy internauci skrytykowali za to stację.

W wielkanocnej oprawie „Polski na dzień dobry” w Telewizji Republika wykorzystano początek Kwartetu smyczkowego op.76 nr 3 autorstwa Franciszka Józefa Haydna, w wykonaniu na organach.

Na kanale youtube’owym stacji ten dżingiel pojawił się m.in. przed wywiadem prowadzącej Ilony Januszewskiej o Muzeum Pisanki w Ciechanowcu. Część internautów skojarzyła kompozycję Haydna z hymnem Niemiec, w którym jest wykorzystywana od nieco ponad 100 lat. Niektórzy byli oburzeni, że stacja sięgnęła po tę melodię.

Program szybko zniknął z kanału TV Republika.

Sakiewicz: połowa treści TV Republika nie na YouTubie

Tomasz Sakiewicz, prezes Telewizji Republika, zapewnił portal Wirtualnemedia.pl, że kompozycja Haydna nie pojawiła się w oprawie omyłkowo. – Melodia Haydna, na podstawie której skomponowano również Hymn Niemiec, była inspirowana hymnem brytyjskim i obowiązywała na dworze austriackim, ale też miała wiele wariantów religijnych. Istnienie kilku wspólnych taktów w utworach jest charakterystyczne dla epoki barkowej. Zdarzało się to również w przypadku różnych kompozytorów – przekazał nam.

– Ten utwór który miał podobny fragment jest typowym utworem religijnym i powstał, kiedy Niemcy nie miały żadnego hymnu – dodał.

Nie odpowiedział natomiast na pytanie, dlaczego w takim razie z kanału youtube’owego usunięto wywiad z tym dżinglem. – Około 50 proc. naszego contentu nie znajduje się YouTubie, niektóry znajduje się tylko przez kilka godzin. I ostatnie, czym się bym chciał zajmować, to polityką w tej sprawie – stwierdził Sakiewicz.

Według danych Nielsen Audience Measurement w marcu br. Telewizja Republika zanotowała 0,09 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,1 proc. rok wcześniej. Kanał youtube’owy stacji ma ponad 446 tys.subskrybentów, a zamieszczone tam treści odtwarzano łącznie 329 mln razy.