O umowy zawierane przez ministerstwa i kancelarię premiera w latach 2021-2022 z Fundacją Lux Veritatis, nadawcą Telewizji Trwam, zapytała w serii interpelacji Hanna Gill-Piątek, posłanka na Sejm RP (z ramienia Sojuszu Lewicy Demokratycznej).
Z przesłanych odpowiedzi wynika, że najwięcej (1,72 mln zł) na na zakup czasu antenowego w telewizji o. Tadeusza Rydzyka wydał resort zdrowia. Podstawą były trzy umowy zawarte z fundacją Lux Veritatis opiewające na kwoty: 430 tys. zł, 490 tys. zł oraz 800 tys. zł. Wszystkie dotyczyły zakupu czasu antenowego i emisji spotów informujących, zachęcających do wykonywania badań profilaktycznych w ramach programu „Profilaktyka 40 PLUS” oraz kampanii społecznej Ministra Zdrowia „Planuję długie życie” w ramach Narodowej Strategii Onkologicznej.
Na umieszczenie na antenie Telewizji Trwam materiałów informacyjnych o tematyce zdrowotnej zdecydowała się również kancelaria premiera – podpisała umowę opiewającą na kwotę 200 tys. zł. Dotyczyła zakupu na potrzeby emisji spotów społecznych informujących o zapobieganiu, przeciwdziałaniu i zwalczaniu COVID-19, w tym spotów poświęconych szczepionce.
Inna umowa – na kwotę 250 tys. zł, zobowiązywała Telewizję Trwam do emisji spotów informacyjnych na temat nowego budżetu Unii Europejskiej, na podstawie którego – jak podkreślono w odpowiedzi – Polska ma otrzymać 770 mld zł. W sumie na zakup czasu antenowego i emisję spotów kancelaria premiera wydała w ciągu ostatnich dwóch lat blisko 590 tys. zł.
Z odpowiedzi na poselską interpelację wynika, że czas antenowy na informowanie i prezentację spraw związanych z funduszami europejskimi wykupiło również Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Na podstawie umowy opiewającej na 250 tys. zł zarezerwowało czas antenowy Telewizji Trwam, by informować o funduszach europejskich od listopada 2021 do marca 2022.
Wcześniej resort wydał blisko 30 tys. zł na potrzeby emisji spotu dla kampanii informującej o zakończeniu negocjacji unijnego budżetu na lata 2021-2027.
Klientem telewizji Trwam było również Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. W odpowiedzi na interpelację posłanki poinformowało o podpisaniu dwóch umów z Lux Veritatis na zakup czasu antenowego w telewizji Trwam za niemal 300 tys. zł. Tym razem wyemitowane spoty były częścią przeprowadzonej w 2001 roku kampanii informacyjno-edukacyjnych: „14. emerytura” oraz „Emerytura bez podatku” i „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy”. Dodatkowo na realizację kampanii „14. emerytura” resort rodziny i polityki społecznej kupił czas antenowy w telewizji Trwam również w 2022 roku. Wydał na to 80 tys. zł.
Wśród kupujących czas antenowy w Telewizji Trwam nie mogło zabraknąć resortu edukacji i nauki. Z odpowiedzi na poselską interpelację wynika, że ministerstwo Przemysława Czarnka wydało 123 tys. zł na 64 emisje 30-sekundowego spotu reklamowego w Telewizji Trwam pod tytułem „Laboratoria Przyszłości” w ramach – jak czytamy – „kampanii społecznej popularyzującej naukę oraz budującej zaangażowanie w naukę wśród dzieci, młodzieży oraz lokalnych społeczności”.
Wśród kupujących czas antenowy w Telewizji Trwam jest też resort finansów. W listopadzie 2021 roku zawarł umowę cywilnoprawną z Fundacją Lux Veritatis, której przedmiotem było przeprowadzenie przez Telewizję Trwam kampanii polegającej na emisji spotów informacyjnych dotyczących zmian w prawie podatkowym. Realizacja tej umowy kosztowała podatników 299 tys. zł.
Również Ministerstwo Klimatu i Środowiska zawarło z fundacją Lux Veritatis umowę na zakup czasu antenowego w Telewizji Trwam na potrzeby emisji spotów antenowych we wrześniu i grudniu ub.r. o wartości odpowiednio 47 tys. zł oraz 104 tys. zł.
W 2021 roku Telewizja Trwam miała 0,52 proc. udziału w rynku oglądalności. Rok do roku stacja zanotowała wtedy spadek udziału o 10 proc.