Jak wynika z raportu „Off the record: Molestowanie seksualne dziennikarek w Polsce”, 59 proc. ankietowanych przynajmniej raz zetknęło się z molestowaniem seksualnym; 39 proc. doświadczyło niechcianego dotyku lub jego próby, co wywołało u nich dyskomfort; 26 proc. było wbrew ich woli dotykanych w sposób jednoznacznie kojarzący się seksualnie.
Niepokojące wnioski
Z sugerowaniem korzyści w zamian za uległość seksualną miało do czynienia 14 proc. dziennikarek, a w 13 proc. przypadków miała miejsce próba zmuszenia do seksu lub innych czynności seksualnych. 5 proc. przepytanych kobiet ma za sobą doświadczenie stosunku seksualnego lub innych czynności seksualnych wbrew ich woli.
Z raportu wynika również, że sprawcami molestowania seksualnego w branży dziennikarskiej najczęściej są przełożeni lub osoby na wyższym stanowisku niż osoba poszkodowana – taka sytuacja dotyczy 65 proc. przypadków.
Jak mówi „Presserwisowi” Nikola Bochyńska, współtwórczyni raportu i członkini zarządu Instytutu Zamenhofa, z badania wynika kilka niepokojących wniosków. – Jedna trzecia dziennikarek, które zetknęły się z przemocą lub molestowaniem, zmieniła miejsce pracy z tego powodu. Kolejnych 9 proc. planuje to zrobić. Do tego 82 proc. przypadków molestowania seksualnego w branży medialnej pozostaje nieujawnionych. To wszystko daje smutny obraz wskazujący, że wciąż molestowanie seksualne jest tematem, który lepiej, aby w mediach nie istniał. Jednak milczenie i udawanie, że go nie ma, nic nie zmieni – zaznacza Bochyńska.
Wykorzystywanie pozycji
Jak z kolei podkreśla Paweł Prus, prezes Instytutu Zamenhofa, współautor raportu, niepokoi również fakt, że za 65 proc. przypadków molestowania seksualnego w branży medialnej odpowiedzialni jest kadra menedżerska. – Kadra, która co do zasady powinna odpowiadać za standardy pracy w zespole, wykorzystuje swoją pozycję wobec słabiej umocowanych w strukturze pracowników. W branży medialnej często dyskutuje się o standardach etycznych pracy dziennikarzy – najwyższy czas na poważną dyskusję o standardach etycznych kadry menedżerskiej w mediach – mówi „Presserwisowi” Paweł Prus.
Raport „Off the record: Molestowanie seksualne dziennikarek w Polsce” to efekt półtorarocznej pracy ekspertów i badaczy instytutu oraz specjalistów firmy Kantar Public, która pomogła zrealizować badanie na próbie 268 dziennikarek w Polsce. W raporcie oraz na specjalnej stronie projektu Offtherecord.zamenhof.pl opublikowane zostały autentyczne historie molestowanych dziennikarek i dane liczbowe dokumentujące skalę zjawiska.
Natalia Żaba, współtwórczyni raportu: – To właśnie obojętność, a także projektowanie winy na osoby doświadczające przemocy i molestowania sprawiają, że temat urósł do rangi tabu, co sprawia, że zamiast reagować natychmiast, gdy dzieje się krzywda, kręcimy się w zaklętym kręgu milczenia i wstydu.