Nowy numer tygodnika „Nie” z okładką „Nie lękamy się”

Wydawca pozwie Orlen i Pocztę Polską

Pierwszą stronę najnowszego wydania tygodnika „Nie” (Urma) niemal w całości zajmuje prosty napis „Nie lękamy się”. To komentarz do wycofania ze sprzedaży przez Pocztę Polską i PKN Orlen przedostatniego numeru tytułu z papieżem i lalką na krucyfiksie na okładce.

Prezes Orlenu we wtorek zdecydował, że z punktów sprzedaży koncernu wycofane zostanie wydanie tygodnika „Nie”, na okładce którego widniał Jan Paweł II z krucyfiksem, do którego przybita jest lalka. „Przekracza wszelkie granice” – stwierdził Daniel Obajtek.

Poczta Polska usuwa tygodnik

W poniedziałek wydawca tygodnika alarmował, że ze sprzedaży numer wycofuje Poczta Polska. „Bardzo proszę o pilne zdjęcie z ekspozycji tego wydawnictwa do czasu wycofania tego nr-u przez Garmond Press (poniedziałek, najpóźniej wtorek – 13-14.03 br.) – przekażę Państwu informację w tym temacie” – pisać miał w opublikowanym w mediach społecznościowych „Nie” okólniku Dariusz Zieliński z Poczty Polskiej.

Poczta Polska do czwartku, jak informuje nas prezeska Urmy Marta Miecińska, nie odpowiedziała na zadane przez prawników spółki pytania, kto i na jakiej podstawie wydał decyzję o wycofaniu „Nie”. Nie wiadomo też, czy wydania nie sprzedaje także Ruch (Orlen ma w nim prawie 65 proc. udziałów), od wtorku kolporter nie odpowiedział na nasze pytania w tej sprawie.

Kilka dni temu prezeska Urmy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zapowiadała, że to nie koniec tematu. – Na pewno w tygodniku będziemy chcieli przyjrzeć się temu, co robi Poczta Polska i Orlen, w najbliższych numerach skupimy się na tych dwóch firmach. Nie zdejmiemy nogi z gazu, jeśli chodzi o okładki – podkreślała.

Na okładce wydania, które ukazuje się w piątek, nie znajdziemy tym razem żadnych postaci. Zdobią ją jedynie wielkie litery układające się w napis „Nie lękamy się”. Podobnie jak poprzednim razem, okładka utrzymana jest w fioletowych barwach (stroje w tym kolorze noszą biskupi).

Napis to oczywista parafraza słów„Nie lękajcie się!”, które wygłosił podczas inauguracji swojego pontyfikatu w 1978 roku Jan Paweł II. „Nie lękajcie się, otwórzcie, otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi. Dla Jego zbawczej władzy otwórzcie granice państw, systemów ekonomicznych i politycznych, szerokie dziedziny kultury, cywilizacji, rozwoju! Nie lękajcie się! Chrystus wie, co nosi w swoim wnętrzu człowiek. On jeden to wie!” – mówił papież.

Okładka z Janem Pawłem II odwoływała się natomiast do dyskusji, jaka rozgorzała po publikacji książki Ekkego Overbeeka „Maxima culpa” oraz reportażu „Franciszkańska 3” Marcina Gutowskiego pokazanym przez TVN24 o tuszowaniu zjawisk pedofilii w polskim Kościele katolickim i roli, jaką miał w tym odegrać przyszły papież jeszcze jako metropolita krakowski.

Marta Miecińska jest prezeską wydawnictwa Urma od jesieni ub.r. Spółka w obecnej formule została założona w połowie 2001 roku. Od początku właścicielem 100 proc. jej udziałów oraz prezesem i jedynym członkiem zarządu był Jerzy Urban, równocześnie redaktor naczelny „Nie”. Po jego śmierci nastąpiły zmiany. Choć naczelnym na papierze wciąż pozostaje Urban, udziały Urmy odziedziczyła Małgorzata Daniszewska, jego trzecia żona, związana z nim przez ponad 30 lat.

W ub.r. strata netto spółki Urma pogłębiła się z 619,2 do 675 tys. zł. Wpływy nieznacznie wzrosły, firma zarobiła także na sprzedaży dzieł sztuki. Nakład „Nie” w roku ubiegłym wynosił w sumie 2,95 mln egzemplarzy, sprzedaż w ujęciu rocznym – 1,11 mln egz.