Zapadają kolejne decyzje po przejęciu przez Agorę Eurozetu. Połączone zespoły obu firm pracują już nad wspólną ofertą reklamową dla swoich klientów, która ma być gotowa jeszcze w marcu. Dwie grupy radiowe od środy działają pod wspólnym szyldem jako Grupa Eurozet. Zapowiadają współpracę m.in. z Grupą Radiową Time, nadawcą Radia Eska. – Chcemy budować szeroką koalicję ze wszystkimi naszymi partnerami, aby skutecznie konkurować z ofertą rynkowego lidera – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Strzelecki, prezes Eurozetu i Grupy Radiowej Agory.
Pracownicy Agory, którzy przyszli w środę (1 marca) do biura, zobaczyli w holu głównym setki niebieskich i czerwonych balonów. Tworzyły kolorową bramę, pod którą przechodziło się do bramek wejściowych. Nad nią zawisły złote balony tworzące napis „EUROZET & GRA”. Drugie słowo to skrót od Grupy Radiowej Agory. Obie spółki jeszcze kilka dni temu ze sobą konkurowały. Teraz się połączyły.
Było to możliwe po poniedziałkowym (27 lutego) wyroku sądu. Ten oddalił apelację prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zakazał Agorze przejęcia Eurozetu. Ta decyzja kończy sprawę, która ciągnęła się przez cztery lata. W lutym 2019 r. Agora za 130 mln zł przejęła 40 proc. udziałów Eurozetu, pozostałe 60 proc. nabył czeski fundusz SFS Ventures. Tuż po poniedziałkowym wyroku sądu Agora przejęła 11 proc. walorów i jest już większościowym udziałowcem Eurozetu (ma udziały stanowiące 51 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu spółki). Do przejęcia pozostałych walorów nie potrzebuje już zgody UOKiK-u.
Dziewięć rozgłośni w portfolio Agory
Agora w swoim komunikacie pochwaliła się „historyczną transakcją”. Jej prezes – Bartosz Hojka – zapowiedział, że po połączeniu sił Grupy Radiowej Agory i Eurozetu nowy podmiot staje się drugim największym nadawcą w kraju. – Naszą ambicją jest zdobycie pozycji numer jeden całego rynku radiowego w Polsce. Najszybciej jak się da! – podkreślał w rozmowie z nami Bartosz Hojka.
Agora ma obecnie w swoim radiowym portfolio aż dziewięć rozgłośni. Spółka była do tej pory właścicielem trzech sieci lokalnych stacji radiowych: Radia Złote Przeboje, Radia Pogoda i Rock Radia, a także większościowym współwłaścicielem ponadregionalnego Radia TOK FM. Z kolei Eurozet posiada pięć rozgłośni: ogólnopolskie Radio ZET, ponadregionalne Antyradio oraz trzy sieci lokalne: Chillizet, Meloradio i Radio Plus. Łączny udział wszystkich stacji w słuchalności to ponad 26 proc. To nadal jednak mniej niż wynik lidera tego rynku – RMF FM. W ostatnim badaniu Radio Track rozgłośnia z Krakowa notowała 30,3 proc. udziałów w rynku.
Tuż po przejęciu kontrolnego pakietu udziałów Eurozetu Agora zmieniła skład jego zarządu. Nowym prezesem został Maciej Strzelecki, szef Grupy Radiowej Agory, a wiceprezesem został Adam Fijałkowski, pełniący taką samą funkcję w Grupie Radiowej Agory. W zarządzie Eurozetu pozostaje Tomasz Zakrzewski, odpowiadający za finanse.
Wspólna oferta handlowa jeszcze w marcu
W środę Agora na elewacji swojej siedziby przy ul. Czerskiej w Warszawie wyświetlała napis: „Od dziś GRAmy razem jako Grupa Eurozet”. W ten sposób zakomunikowano kolejną zmianę w tym tygodniu związaną z tą fuzją. Podjęto decyzję o wspólnej identyfikacji obu grup radiowych. Od marca Eurozet i Grupa Radiowa Agory działają na rynku jako Grupa Eurozet. Ale wcale to nie oznacza, że dwie poprzednie definitywnie znikają. – Pod szyldem Grupa Eurozet od teraz działać będą dwie grupy radiowe znajdujące się w portfolio Agory: Eurozet i Grupa Radiowa Agory. Dzięki wspólnej identyfikacji w naturalny sposób chcemy wykorzystać ogromny potencjał tkwiący w obu organizacjach – wyjaśnia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Maciej Strzelecki, prezes Eurozetu i Grupy Radiowej Agory. Jak podkreślono w komunikacie, nowa nazwa „sygnalizuje podjęcie walki o pozycję lidera na polskim rynku radiowym”.
Jednocześnie w ramach nowej Grupy Eurozet został powołany sztab operacyjny, w którym reprezentowane są obie firmy. Jego zadaniem jest stworzenie wspólnej oferty handlowej i zapewnienie płynnej współpracy. Maciej Strzelecki nie chciał powiedzieć, kto zasiada w tym gronie. – Informację o składzie sztabu operacyjnego podamy w najbliższych dniach. Oczywiście najpierw przekażemy ją zespołom Grupy Eurozet – powiedział Strzelecki.
Również w środę zespoły handlowe obu grup radiowych rozpoczęły pracę nad wspólną ofertą handlową dla klientów. – Połączenie Grupy Eurozet i Grupy Radiowej Agory pozwala na zaproponowanie partnerom biznesowym najbardziej elastycznej i zróżnicowanej wysokozasięgowej oferty reklamowej. Ponad 26-proc. udział w rynku słuchalności obu grup zapewnia skuteczne dotarcie do odbiorców, a różnorodne profile stacji umożliwiają dopasowanie przekazów promocyjnych do wielu grup celowych – mówi Agata Staniszewska, rzeczniczka Agory.
Ile czasu potrwa wypracowanie wspólnej oferty handlowej Grupy Eurozet? – Chcemy ją ogłosić jeszcze w tym miesiącu – zapowiada w rozmowie z nami Maciej Strzelecki. Wspólna oferta ma być konkurencyjna w stosunku do propozycji Grupy RMF. – Mamy determinację, a dzięki połączeniu grup również możliwość, aby rozpocząć prace nad przywróceniem równowagi na rynku reklamy radiowej. Do tej pory mieliśmy do czynienia z dużą przewagą jednego z graczy nad wszystkimi pozostałymi. Chcemy to zmienić – deklaruje Maciej Strzelecki, prezes i jednocześnie dyrektor sprzedaży w Grupie Eurozet oraz Grupie Radiowej Agory. – Już teraz naszą przewagą jest zróżnicowany skład portfela reklamowego, a tym samym najlepsze dopasowanie grup celowych do potrzeb naszych klientów. Będziemy te przewagi zwiększać, poszerzając też współpracę z naszymi partnerami: Grupą Time oraz stacjami niezależnymi.
Pakiet Niezależnych pozostaje
Grupa Radiowa Time to – oprócz Agory, Eurozetu i Grupy RMF – czwarty silny gracz na rynku radiowym. W swoim portfolio posiada kilka sieci: Radio Eska, VOX FM, SuperNova, Eska Rock. – Współpraca z Grupą Time oraz stacjami niezależnymi jest dla nas strategicznie ważna. Chcemy budować szeroką koalicję ze wszystkimi naszymi partnerami, aby skutecznie konkurować z ofertą rynkowego lidera – zapowiada Strzelecki.
Nieprzypadkowo prezes obu grup mówi o stacjach lokalnych. Wiele z nich jest zrzeszonych w tzw. Pakiecie Niezależnych. To porozumienie handlowe niezależnych lokalnych stacji radiowych i Grupy Eurozet, które daje reklamodawcom dostęp do lokalnych słuchaczy i zasięg w wymiarze ogólnopolskim. W skład Pakietu Niezależnych wchodzi 58 rozgłośni lokalnych.
Zapytaliśmy Macieja Strzeleckiego, czy Pakiet Niezależnych pozostanie w nowej strukturze. – Pakiet Niezależnych był kamieniem milowym dla reklamodawców w dotarciu do słuchaczy ze średnich miast i miasteczek. Jego utrzymania oczekuje od nas rynek, a jednocześnie takie działanie jest elementem naszej strategii. Od początku podkreślamy, że naszym celem jest budowa szerokiej koalicji ze wszystkimi naszymi partnerami. Dzięki niej chcemy skutecznie konkurować z ofertą dotychczasowego lidera rynku. Wierzymy, że siłą reklamową radia jest jego różnorodność i z taką myślą przystępujemy do budowania nowych ofert dla reklamodawców – mówi prezes Eurozet oraz Grupy Radiowej Agory.
Mimo że Agora zaczęła już scalać niektóre działy obu spółek, to o przeprowadzce z ul. Żurawiej (siedziba Eurozetu w Warszawie) na ul. Czerską nie ma mowy. – Nie mamy na razie w planach zmiany siedzib naszych zespołów – deklaruje Maciej Strzelecki.
W 2021 roku grupa kapitałowa Eurozet osiągnęła wzrost przychodów o 10,7 proc. do 194,98 mln zł. Zysk netto nadawcy zaksięgowany przez Agorę zwiększył się z 16,51 do 23,97 mln zł.
W drugim kwartale ub.r. grupa Agora przy wzroście przychodów o 30 proc. do 261,8 mln zł i zysku EBITDA z 14,7 do 26,1 mln zł zanotowała 17,6 mln zł straty netto. Była ona wyższa niż rok wcześniej.