Grzegorz Gajda nie kieruje już „Dziennikiem Zachodnim”, zastąpił go Jędrzej Lipski

Grzegorz Gajda

Po 18 miesiącach ze stanowiskiem redaktora naczelnego „Dziennika Zachodniego” pożegnał się Grzegorz Gajda, by awansować na stanowisko dyrektora działu wsparcia sprzedaży i dyrektora działu realizacji projektów Polska Press – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. To drugi już redaktor naczelny dziennika Polska Press, który w ostatnich tygodniach awansuje w hierarchii spółki.

Zarząd wydawnictwa podjął decyzję o zmianie na stanowisku redaktora naczelnego „Dziennika Zachodniego” 15 lutego. Nowym p.o. szefa dziennika jest Jędrzej Lipski, który od czerwca 2021 r. pełnił funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Grzegorz Gajda – dotychczasowy redaktor naczelny „DZ” objął stanowisko dyrektora działu wsparcia sprzedaży i dyrektora działu realizacji projektów w Polska Press Grupie. – W nowej roli będzie odpowiadał za strategiczny obszar przychodowy Makroregionu Śląsk – informuje portal Wirtualnemedia.pl biuro prasowe wydawnictwa .

Gajda został naczelnym „Dziennika Zachodniego” w czerwcu 2021 roku, zastępując Marka Twaroga. Wcześniej – z przerwami -od 2002 roku, pracował w TVP3 Katowice. Prowadził tam m.in. program informacyjny „Aktualności”, a także cykle „Optyka Polityka”, „Niedziela w Bytkowie” i „Ekonomia z ludzką twarzą”, ponadto w TVP1 był gospodarzem „Misji specjalnej”.

Od 2003 roku Grzegorz Gajda był związany z Radiem EM Katowice, a w latach 2004-2012 był menedżerem ds. PR i marketingu w WYG International/IMC Polska. Wcześniej zarządzał firmami marketingowymi Aquarius Promotion i Pol-Studio. Jest wykładowcą akademickim w zakresie nowych mediów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach.

Drugi awans w ostatnim czasie

To drugi już w ostatnich tygodniach redaktor naczelny dziennika Polska Press, który zostaje odwołany ze stanowiska, by awansować w korporacyjnej hierarchii. Na początku lutego br. ze stanowiskiem pożegnał się Artur Kiełbasiński, szef „Dziennika Bałtyckiego”. Będzie teraz zajmował się rozwojem wideo w Polska Press. Z naszych informacji wynika, iż obejmie kierownictwo nad tym działem kompleksowo: zarówno redakcyjnie, jak i biznesowo (podlegać ma mu m.in. reklama).

Niewykluczone, że ma to związek z planowanym i zapowiadanym od jakiegoś czasu przez wydawcę szybszym rozwojem treści wideo – zarówno na szczeblu centralnym, jak też w oddziałach regionalnych. Obowiązki redaktora naczelnego „Dziennika Bałtyckiego” przejął Przemysław Szymańczyk, który od września 2021 roku jest także redaktorem naczelnym „Głosu Dziennika Pomorza” i „Głosu Szczecińskiego”.

Polska Press potęgą w lokalnych dziennikach

Wydawnictwo nie ma konkurencji, jeśli idzie o wydawania dzienników regionalnych i lokalnych w Polsce. Pokazują to dane za 2022 rok. W całym ubiegłym roku średnia sprzedaż dzienników regionalnych i lokalnych wyniosła ogółem 133 794 egz.

Gdy przyjrzeć się danym, okazuje się, że najlepiej sprzedawały się dzienniki Polska Press. Na pierwszym miejscu uplasowała się „Gazeta Pomorska” (średnia sprzedaż: 14 805 egz.), drugą lokatę z wynikiem wynoszącym 10 160 egz. zajął „Dziennik Zachodni” (Polska Press Grupa). Na trzecim miejscu znalazł się także dziennik tego samego wydawcy – „Głos Wielkopolski” (10 048 egz.). Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają również wydawanie przez Polska Press Grupę tytuły „Głos – Dziennik Pomorza” (7 242 egz.) oraz „Express Ilustrowany” (7 211 egz.). Ale i dalsze miejsca (5 – 10) w zestawieniu także okupują tytuły Polska Press: „Nowiny”, „Echo Dnia”, Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki” i „Gazeta Krakowska”.

W 2021 roku Polska Press w ujęciu jednostkowym zanotowała wzrost przychodów z 313,96 do 314,47 mln zł, a przy spadku dotacji i ponad 20 mln zł odpisów miało 30,81 mln zł straty netto, wobec 4,09 mln zł zysku rok wcześniej. Wpływy koncernu ze sprzedaży gazet zmalały z 91,57 do 78,4 mln zł, w tej drugiej kwocie 10,37 mln zł osiągnięto w ramach grupy kapitałowej Orlenu. Był to kolejny mocno spadkowy rok, w 2019 roku przychody w tym zakresie sięgnęły 106,82 mln zł.