W nowej odsłonie serwisu VoD.pl, zaprezentowanej 14 lutego, użytkownicy znaleźli programy z biblioteki Warner Bros. Discovery oraz materiały od innych lokalnych i międzynarodowych dostawców, m.in. Paramount Global czy Red Bull TV. Wszystkie tytuły są dostępne bez opłat, ale w modelu reklamowym. Są to głównie starsze produkcje, np. seriale „BrzydUla”, „Magda M.”, „Prawo Agaty” i „Diagnoza”. Dotychczas grupa TVN Warner Bros. Discovery miała w Polsce tylko płatne serwisy – Player.pl i HBO Max.
Przedstawiciele rynku niezwykle wstrzemięźliwie wypowiadają się o tej inwestycji, część pytanych przez nas ekspertów nie chce mówić oficjalnie. Większość uważa, że inwestycja w bezpłatny serwis VoD.pl może być po prostu odpowiedzią TVN Warner Bros. Discovery na kryzys ekonomiczny.
Marek Sowa, ekspert rynku mediów: – Zakup VoD.pl przez Warner Bros. Discovery nie jest zaskoczeniem, zważywszy na rynkowe trendy, wysoką inflację i rosnącą wrażliwość polskich odbiorców na koszt abonamentu platform streamingowych – mówi „Presserwisowi”. – Biorąc jednak pod uwagę dotychczasowe sygnały wysyłane na rynek – mediowy i finansowy – przez Davida Zaslava, CEO macierzystej firmy Warner Bros. Discovery, docelowo można spodziewać się raczej redukcji liczby platform i brandów, również w Polsce.
Leszek Kułak, główny akcjonariusz Red Carpet Media Group, właściciela serwisu Red Go, też ocenia, że na rynku robi się coraz gęściej, a czasy nie sprzyjają wydawaniu pieniędzy na tego typu rozrywkę. TVN Warner Bros. Discovery dobrze rozpoznaje nastroje konsumenckie w Polsce, zdecydował się więc na poszerzenie swojego portfolio o serwis w modelu reklamowym.
Krzysztof Kacprowicz, prezes zarządu Związku Pracodawców Mediów Elektronicznych i Telekomunikacji „Mediakom”, zrzeszającego operatorów telewizyjnych, przyznaje, że wśród klientów płatnej telewizji namysł nad wydatkami jest zauważalny. – Każdy kryzys powoduje, że szuka się kosztów, które można ciąć – mówi Kacprowicz.
I dodaje: – Jakiś czas temu widzowie wybierali głównie Netflixa. Dziś serwisów jest coraz więcej, zaledwie wczoraj wszedł też SkyShowtime. Klienci będą się zastanawiali, z czego zrezygnować – mówi Kacprowicz.
Według Leszka Kułaka nieprzypadkowy jest też moment startu nowej odsłony VoD.pl, czyli w dniu inauguracji SkyShowtime w Polsce. – TVN chciał pokazać, że tam jest serwis, za który trzeba płacić, a oni dają wszystko za darmo – mówi Kułak, po czym dodaje: – Ważne też, że grupa TVN Warner Bros. Discovery dzięki temu ruchowi nie kanibalizuje swoich innych, płatnych marek VoD, jak Player.pl.
Eksperci nie do końca rozumieją decyzję Ringier Axel Springer Polska o sprzedaży VoD.pl. – Mogli mieć przyszłościową markę, która przy doinwestowaniu przeprowadziłaby RASP na drugi, cyfrowy brzeg – mówi nam wieloletni menedżer mediów. Zauważa jednak, że przede wszystkim trzeba mieć content – a ten ma właśnie Warner Bros. Discovery.
Eksperci zwracają też uwagę, że RAS Polska ma problem z prasą drukowaną i niezależnie od wysiłków wydawniczych jej udział w biznesach mediowych będzie szybko maleć ze względu na rozwój technologiczny.
– Pierwotnie ogłaszano, że serwis zostanie całkowicie zamknięty, co było jeszcze bardziej niezrozumiałe, gdyż tego typu przedsięwzięcia w sieci są najbardziej przyszłościowe. Możliwe jednak, że koszty związane z obsługą serwisu były za duże i nie przewyższały przychodów – analizuje Leszek Kułak, główny akcjonariusz Red Carpet Media Group.
„Cieszymy się z tej strategicznej współpracy, która łączy jakość i siłę dotarcia Onetu ze znakomitą ofertą wideo Warner Bros. Discovery. Ta współpraca da nowe życie serwisowi VOD.pl” – oficjalnie stwierdza w komunikacie Jovan Protic, COO Ringier Axel Springer Polska.
Maciej Gozdowski, vice president, szef serwisów streamingowych w Warner Bros. Discovery w Polsce, w komunikacie podkreślił, że jego firma z RAS Polska będzie ściśle współpracowała: – Jestem niezwykle szczęśliwy, że w tak krótkim czasie udało nam się porozumieć z grupą RASP i wypracować model partnerstwa, w którym RASP wesprze nas w zbudowaniu największej platformy AVOD w Polsce. To początek znacznie szerszej współpracy z Onetem, jak również i z innymi partnerami, która zapewni nową jakość i skalę dla bezpłatnego legalnego dostępu do jakościowego contentu dla użytkowników – powiedział w komunikacie.
Nowa odsłona VoD.pl jest dostępna z poziomu przeglądarki na komputerze, smartfonie i tablecie. W przyszłości usługa pojawi się również jako aplikacja na innych najbardziej popularnych platformach, w tym smart TV.
Uruchomieniu serwisu towarzyszy szeroka kampania promocyjna. Strategię i kreację (kampania 360, wykorzystująca kanały własne oraz media zewnętrzne, digital oraz media tradycyjne, działania wizerunkowe jak i performance) przygotował dział marketingu TVN Warner Bros. Discovery.