Na pomysł przerabiania bannerów reklamowych na torby wpadł pracownik Agencji Promocji Polskiego Radia. Nadawca nie zdradza jego nazwiska. Każda torba ma być unikatowa, wykonana z innego kawałka banneru, z wszytą metką z miniaturą megaboardu. – Właściciel może odnaleźć fragment, z którego jest wykonana jego torba – zapewnia Monika Kuś, rzeczniczka Polskiego Radia.
Nadawca pod koniec 2022 r. rozpoczął poszukiwania firmy, która zrealizuje projekt.
– Z jednego dużego materiału reklamowego można wykonać minimum 150 toreb. Pierwsze przygotowała dla nas firma HO::LO ze Szczecina – dodaje rzeczniczka. Torby mają być sukcesywnie rozdawane słuchaczom Polskiego Radia. – Ruszyły już pierwsze konkursy, w których można zdobyć ten unikalny gadżet – mówi Monika Kuś, ale szczegółów nie zdradza.
Upcycling Polskiego Radia na filmie
Polskie Radio tą akcją wdraża coraz popularniejszą na świecie ideę upcyclingu. To forma odzysku, polegająca na przywróceniu odpadom walorów użytkowych, a jednocześnie czyniąca je bardziej wartościowymi od surowców, z których się składają. – To nie tylko ekologia, ale również racjonalne gospodarowanie finansami. Produkcja tego typu akcesoriów jest zdecydowanie tańsza. Ideą upcyclingu jest propagowanie pracy własnych rąk, ograniczając przy tym do minimum zużycie energii elektrycznej oraz papieru – wyjaśnia Kuś.
Nadawca opublikował na swojej stronie oraz w serwisie YouTube film, na którym pokazuje, jak przebiega akcja. Najpierw można zobaczyć, jak z elewacji budynku, w którym znajduje się główna siedziba Polskiego Radia w Warszawie (przy ul. Malczewskiego), mężczyźni na podnośnikach demontują wielką płachtę reklamową. Kolejne zdjęcia pokazują pracownię, w której te materiały dostają drugie życie. Widać maszyny do szycia, nożyki i przede wszystkim zwinięte w rulony dawne bannery reklamowe. Pod koniec nagrania pokazano, jak wyglądają gotowe do noszenia torby.
– Chcemy w ten sposób przyczynić się do minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko, ale też dać przykład, w jaki sposób kształtować postawy proekologiczne i podejmować świadome decyzje – dodaje Monika Kuś. Rzeczniczka nie odpowiedziała na pytanie, czy Polskie Radio ponosi koszty związane z tą akcją.
Przychody Polskiego Radia
Polskie Radio w 2021 r. zanotowało wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł i spadek wyniku netto z 16,12 mln zł zysku do 19,91 mln zł straty. Wpływy reklamowe zwiększyły się o 1 proc. do 41,38 mln zł, przy czym o ile Jedynka zanotowała wzrost o 52 proc., o tyle Trójka – spadek o 30 proc.
Polskie Radio otrzymało od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 159,95 mln zł z opłat abonamentowych i 125,92 mln zł z rekompensaty. Stanowiło to 80,58 proc. jego budżetu, wobec 80,49 proc. w 2020 r.