Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, w której zrzeszeni są nadawcy i operatorzy telewizyjni, szacuje, że przewidziane w tzw. ustawie pilotowej wdrożenie modelu zakupu przez klientów pojedynczych kanałów może kosztować rynek setki milionów złotych. Dziś projektem ma zająć się sejmowa komisja, która także do dziś musi złożyć Sejmowi swoje sprawozdanie z prac.
Przygotowane przez rząd przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej, poza zapewnieniem kanałom TVP pierwszych miejsc na pilocie, ma też narzucić operatorom telewizyjnym, czyli m.in. sieciom kablowym i platformom satelitarnym, obowiązek sprzedaży pojedynczych kanałów (à la carte). Obecnie stacje telewizyjne są sprzedawane klientom głównie w pakietach.
Jak podkreśla Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, model à la carte będzie znacznie droższy niż obecny pakietowy i w konsekwencji mniej dostępny dla klientów. „Model à la carte zahamuje rozwój rynku i wygeneruje setki milionów kosztów wdrożenia dla operatorów, co przełoży się na wzrost cen dostępu do telewizji płatnej” – podała Polska Izba Komunikacji Elektronicznej.
Jak dodano, nigdzie w Europie nie ma obowiązku sprzedaży kanałów telewizyjnych pojedynczo. Wprowadzenie tego modelu będzie wymagało m.in. przeprojektowania i przebudowania wszystkich systemów operacyjnych operatorów i zawarcia przez nich nowych licencji z nadawcami stacji. Może też wiązać się z koniecznością wymiany dekoderów czy kart dostępowych u klientów.
Branża zrzeszająca m.in. operatorów i nadawców telewizyjnych apeluje więc o wycofanie wszystkich szkodliwych dla rynku przepisów oraz o transparentny dialog z sektorem.
Dziś o 11 ma rozpocząć się posiedzenie sejmowej komisji cyfryzacji, innowacyjności i nowoczesnych technologii, która zajmie się ustawą pilotową. Także dziś komisja musi złożyć Sejmowi sprawozdanie ze swoich prac nad ustawą. Poprzednie posiedzenia komisji były odwoływane. Ostanie, z 26 stycznia, odroczono do dziś, bo posłowie PiS zgłosili pakiet poprawek do projektu. Zaproponowano w nim zmniejszenie liczby obowiązkowych kanałów, wybieranych przez KRRiT, z 30 do 10 (już bez przyznawania im miejsc na pilocie).
Jednak w dalszym ciągu pięć pierwszych kanałów ma być zarezerwowanych dla anten TVP. Jak podał „Dziennik Gazeta Prawna”, zasada must carry/must offer ostatecznie obejmie jednak także Polsat, TVN, TV4 i TV Puls (w pierwszej wersji przepisów zostały z niej wykluczone), ale o ich kolejności na pilocie zdecydują operatorzy.