Ale!, nowa linia wydawnicza Agory, ma oddzielić ofertę popularną od wysokiej

Pierwszą pozycją Ale! będzie powieść Katarzyny N. Haner "Dyrektor generalny"

Nowa linia wydawnicza Ale! ma umożliwić Agorze SA sukces w dynamicznie rozwijającym się segmencie rozrywkowej literatury przeznaczonej dla młodych kobiet.

Pierwszą pozycją linii wydawniczej Ale! będzie powieść Katarzyny N. Haner „Dyrektor generalny”, historia o zakazanym związku asystentki prezesa z jego wnukiem. Pod marką Ale! ukażą się też m.in.: nowa seria Katarzyny N. Haner oraz nowa seria Weroniki Jaczewskiej, która zadebiutowała w Wydawnictwie Agora w 2022 roku powieściami erotycznymi „Niegrzeczny prezes” i „Niepokorny driver”.

Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej Grupy ZPR Media, rozumie potrzebę wydzielenia segmentu w Wydawnictwie Agora. – Do sprzedaży literatury rozrywkowej mamy w swojej grupie marki wydawnicze Harde i Lekkie. Korzystamy z efektu synergii. Książki wydawane pod tymi markami promujemy w kanałach należących do tytułów naszej grupy. To daje znakomite efekty – zaznacza Zbigniew Benbenek.

Małgorzata Skowrońska, dyrektorka Wydawnictwa Agora, powołuje się na sukces linii wydawniczej dla dzieci, którą wprowadzono dwa lata temu. – Teraz zdecydowaliśmy się na nową linię, obyczajową, pisaną przez młode kobiety i do nich adresowaną. Nie ma tu mowy o wydzielonym wydawnictwie. To imprint Wydawnictwa Agora, które działa w ramach spółki Agora SA. W tym roku w ramach Ale! planujemy wydanie kilkanastu pozycji – informuje Małgorzata Skowrońska.

Piotr Zmelonek, dyrektor wydawniczy „Polityki”, uważa, że wydzielenie osobnej linii wydawniczej może być skutecznym zabiegiem marketingowym. – Pozwala precyzyjnie formatować ofertę, ułatwia dotarcie do grup docelowych. W naszym wydawnictwie nie mamy wydzielonych linii, ale – w przeciwieństwie do Agory – nie wydajemy wielu pozycji – dodaje.

W ocenie Soni Dragi, prezeski Polskiej Izby Książki, wydzielenie w Wydawnictwie Agora imprintu dla literatury rozrywkowej, adresowanej do młodych kobiet, było trafne. – Gdy Agora wydała książki Blanki Lipińskiej, stało się jasne, że tego typu pozycje bardzo kontrastują z przeważającą ofertą tego wydawnictwa, która stoi na wysokim poziomie i jest adresowana do czytelnika wymagającego – mówi Sonia Draga.

Podkreśla, że powodzenie rozrywkowo-popularnych książek adresowanych do młodych kobiet zaskoczyło wydawców. W jej ocenie doskonale obrazuje to sukces Katarzyny Barlińskiej vel Pizgacz lub vel P.S. Herytiera. To polska autorka, która pierwsze próbki swojej twórczości publikowała jako nastolatka w serwisie dla twórców Wattpad. Po wielkim sukcesie internetowego cyklu „Hell” autorka, pod pseudonimem Pizgacz, rozpoczęła współpracę z wydawnictwem EditioRed/beYA (grupa Helion), w którym w 2022 roku wydała „Start a Fire. Runda pierwsza”. Książka okazała się bestsellerem, trafiając na pierwsze miejsce w księgarni internetowej Editio.pl.

– Tego typu literatura przedstawia postawy buntu młodych ludzi. Jej wspólny mianownik to ulokowanie akcji w świecie anglojęzycznym, głównie w Stanach Zjednoczonych. Z reguły nie są to książki o dużej wartości literackiej, ale trafiają w potrzeby czytelnicze młodych kobiet, zwłaszcza tych między 15. a 25. rokiem życia. W zeszłym roku zdominowały ranking bestsellerów. Agora słusznie widzi w tym segmencie pole do zagospodarowania – uważa Sonia Draga.