Samorządowy serwis wKatowicach.eu ma rok

Rynkiem nie wstrząsnął

Portal wKatowicach.eu jest wydawany przez miejską spółkę

Rok po starcie finansowany przez katowicki samorząd serwis wKatowicach.eu chwali się dziesiątkami milionów odsłon i setkami tysięcy użytkowników. Lokalny rynek nie odczuł szczególnie jego obecności.

Rok temu wystartował serwis wKatowicach.eu finansowany przez katowicki samorząd. Serwis stawia na multimedia. W ciągu roku zrealizował 400 materiałów wideo i 30 podcastów. Materiały multimedialne zostały wyświetlone od 17 stycznia 2022 roku do 17 stycznia 2023 roku 27 836 166 razy. Portal chwali się też 150 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie.

– Postawiliśmy na nowoczesne materiały wideo i dziś jestem jeszcze bardziej przekonany niż rok temu, że to był strzał w dziesiątkę. Jesteśmy młodą redakcją, którą tworzą doświadczeni dziennikarze, ale ciągle w młodym wieku – mówi Kamil Zatoński, redaktor naczelny wKatowicach.eu.

Portal należy do Katowickiej Agencji Wydawniczej, spółki powołanej w 2021 roku przez władze Katowic. Jest drugim katowickim serwisem miejskim (pierwszy to Portal.katowice.pl). Jego redakcję tworzą w dużej części dziennikarze, którzy odeszli z należącego do orlenowskiego Polska Press „Dziennika Zachodniego”. Na bazie materiałów z wKatowicach.eu powstaje od niedawna darmowa miejska gazeta o tym samym tytule o nakładzie ok. 20 tys. egzemplarzy. To druga obok również darmowych „Naszych Katowic”, drukowanych w nakładzie 120 tys. egzemplarzy. Dla porównania „Dziennik Zachodni” (Polska Press), największa gazeta w regionie, rozchodzi się w średniej liczbie 9404 egzemplarzy (wg audytu PBC za trzeci kwartał 2022 roku).

– Katowice to bardzo nasycony rynek serwisów internetowych – mówi Karolina Bauszek, redaktorka naczelna portalu MojeKatowice.pl należącego do działającej na Śląsku sieci portali miejskich Silesia.info.pl. – MojeKatowice to nie jest nasz największy portal, ale odnotowaliśmy pojawienie się wKatowicach.eu. Jednak dużego wstrząsu na rynku nie zauważyliśmy.

– Faktycznie, wielkiego zamieszania na rynku nie było – potwierdza Grzegorz Żądło, redaktor naczelny największego niezależnego portalu w mieście – Katowice24.info. – Ale też w odróżnieniu od mojego portalu, który stara się publikować regularnie unikalne informacje, portal miejski bazuje na informacjach prasowych, które mają wszyscy.

Sam z rezerwą podchodzi do publikowanych przez wKatowicach.eu materiałów multimedialnych, ale zastrzega, że po prostu nie tego oczekuje od serwisów informacyjnych. Zauważa też, że portal nie odebrał katowickim serwisom reklamodawców, bo finansowany z miejskiej kasy reklam nie potrzebuje.

W Katowicach, oprócz MojeKatowice.pl i Katowice24.info, działają też m.in.serwis KatowiceDzis.pl założony i prowadzony przez Mateusza Cieślaka, byłego dziennikarza tygodnika „NIE”, oraz serwis 24kato.pl należący do Media Operators, a będący miejską emanacją regionalnego Ślązaga.pl.

Według porównywarki statystyk stron internetowych Similarweb, wKatowicach.eu to drugi pod względem liczby odsłon (268 954 miesięcznie) katowicki portal. Pierwszy jest Katowice.24 info z ponad 400 tys. odsłon miesięcznie, trzeci – 24kato.pl (ponad 140 tys. odsłon miesięcznie). Samorządowy portal jest też jedynym, który w ciągu ostatniego kwartału 2022 roku zanotował największy przyrost liczby odsłon.

Największym katowickim serwisem miejskim jest jednak Katowice.naszemiasto.pl, należący do Polska Press. W ostatnim kwartale portal miał średnio ponad 1,5 mln odsłon miesięcznie.