Na profilu twitterowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformowano, że Sąd Najwyższy nie przyjął do rozpoznania skargi kasacyjnej skierowanej przez Polkomtel, operatora sieci Plus.
– W uzasadnieniu SN wskazał na granice wolności wypowiedzi reklamowej. Podkreślił, że praktyki reklamowe wprowadzające w błąd są zakazane w unijnych i polskich przepisach. Powinno się je oceniać biorąc pod uwagę model przeciętnego konsumenta – opisano.
W 2016 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel i Cyfrowy Polsat kilka kar w łącznej kwocie 40,4 mln zł. Dotyczyły realizowanej w drugiej połowie 2014 roku kampanii pod hasłem „Power LTE – Internet LTE bez limitu danych”.
Po skargach od konsumentów, że rzeczywiste warunku promocji są gorsze niż obietnice z reklam, UOKiK przeprowadził postępowanie, w którym potwierdził, że w ramach oferty danych po wyznaczono klientom pakiet danych, a po wykorzystaniu go zmniejszano prędkość transmisji danych, nawet do 32 kb/. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.
Przypadająca na Polkomtel grzywna w wysokości 18,4 mln zł została w ub.r. podtrzymana przez sądy dwóch instancji.
Natomiast wiosną br. Sąd Najwyższy w całości oddali skargę kasacyjną Cyfrowego Polsatu na orzeczenie sądowe w sprawie 5,29 mln zł kary nałożonej na spółkę przez prezesa UOKiK za kampanię „Power LTE”.
Grupa Cyfrowy Polsat z serią kar od UOKiK
Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.
Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.
W grudniu ub.r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał decyzję prezesa UOKiK o grzywnach w łącznej kwocie 50,6 mln zł nałożonych na Polkomtel, operatora sieci Plus. Firma została ukarana za pobieranie dodatkowych opłat za streaming audio i wideo w ramach usługi internetowej.
Z kolei na początku br. SOKiK utrzymał karę w wysokości 34,9 mln zł nałożoną na Cyfrowy Polsat za to, że w czasie piłkarskiego Euro 2016, z którego transmisje oferował w systemie pay-per view, utrudniał swoim klientom dostęp do dwóch niemieckich kanałów pokazujących mecze z tego turnieju.