Audycja zadebiutowała w Programie Trzecim Polskiego Radia 29 sierpnia 2020 r. Co tydzień w sobotnie popołudnia we „Francuskim łączniku” można było usłyszeć utwory francuskie z różnych epok, reprezentujące odmienne gatunki muzyczne, które autorka łączyła z piosenkami z innych rejonów świata. Program prowadziła Monika Małkowska, krytyczka sztuki, projektantka mody, dziennikarka i publicystka kulturalna, która wcześniej współpracowała m.in. z Programem Pierwszym i Drugim Polskiego Radia, a także z Radiem TOK FM. Do Trójki dołączyła w 2016 r. Przygotowywała oraz prowadziła tam audycje „Niewidoczna strona sztuki” oraz „Obrazki z wystawy”, a ostatnio – „Francuski łącznik” oraz niektóre wydania „Klubu Trójki”.
W ostatnią sobotę (3 września) Małkowska przyznała na antenie, że przygoda z „Francuskim łącznikiem” dobiega końca. – Dziękuję wszystkim, którzy asystowali mu przez dwa lata. Żegnam się ja – powiedziała pod koniec sobotniej audycji. Kilkanaście godzin przed ostatnim wydaniem swojego programu dziennikarka napisała na prywatnym profilu na Facebooku: „To była fajna przygoda. Ale dłużej – z różnych powodów – się nie da. Więc pięknie zapraszam i zapewniam, że będzie uroczo, nostalgicznie, historycznie i tak, jak (mnie) pasuje na koniec”. W komentarzach słuchacze pytali, czemu program nie będzie już nadawany w Trójce. „Wolę zrezygnować sama, niż dostać fangę w nos, jak mawiał Mikołajek” – odpowiedziała.
Zapytaliśmy zarówno Polskie Radio, jak i autorkę, dlaczego audycja znika z ramówki i czy dziennikarka pozostaje w Trójce. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi. W środę (7 września) Małkowska poprowadziła „Klub Trójki”. Na razie nie wiadomo, jaka audycja zastąpi „Francuski łącznik”. Na stronie rozgłośni na najbliższą sobotę nadal jest wpisany ten program.
Coraz mniej audycji autorskich
W ostatnich tygodniach z ramówki stacji zniknęło sporo audycji autorskich poświęconych różnym gatunkom muzycznym. Kilka dni temu informowaliśmy, że Michał Owczarek odchodzi z Trójki, z którą był związany od 2007 r. Jego program „Strefa rokendrola wolna od angola” po raz ostatni pojawił się na antenie 25 sierpnia.
Wraz z wakacyjną ramówką zniknęły audycje „AnagrammarganA” oraz „Potrójne pasmo przenoszenia” Michała Margańskiego, którego od dwóch miesięcy nie słychać na antenie. W czerwcu informowaliśmy, że Tomasz Żąda, dziennikarz muzyczny Trójki, związany z tą stacją od 1990 r. przestał prowadzić trzy programy („Polski Express” oraz „Nocne żądze”, a także jedno wydanie w tygodniu audycji „Nasza tonacja”), w których promował rodzimych muzyków. Można go teraz jedynie zobaczyć w filmach na youtubowym kanale rozgłośni. Prowadzi tam cykl wideo „Spotkanie na ŻĄDAnie”. Są to kilkuminutowe rozmowy z polskimi artystami.
Wcześniej pisaliśmy, że z Programem Trzecim Polskiego Radia pożegnała się Aleksandra Kaczkowska, dziennikarka muzyczna, pracująca dla tej anteny od 2006 r., prowadząca ostatnio autorską audycję muzyczną „Ciemna Strona Mocy”. Nadawca miał nie przedłużyć umowy, która wygasła dziennikarce w połowie czerwca.
W ostatnich tygodniach Polskie Radio zlikwidowało audycje muzyczne Wojciecha Ossowskiego – „Ossobliwości muzyczne” i „Klub folkowy”. Programy miały trafić do podcastów Polskiego Radia, ale póki co ich tam nie ma. Nadawca nie odpowiada na pytanie, dlaczego.
Pod koniec maja Trójka przestała też nadawać niedzielną audycję Romana Dziewońskiego – „Do trzech razy nuta”. Zimą z anteny zniknął także Wojciech Cejrowski i jego „Audycja podzwrotnikowa” głównie z muzyką latynoamerykańską.
Trójce spada słuchalność
Z ramówki zniknęły także programy satyryczne – „Powtórka z rozrywki” i „Akademia Rozrywki”. Pojawia się także coraz mniej premierowych koncertów, a zamiast nich w niedzielę emitowane są głównie powtórki. Dlatego w ostatnich tygodniach retransmitowano występy ze Studia im. Agnieszki Osieckiej zespołu The Waterboys z 2016 r., Meli Koteluk z 2015 r. czy Hani Rani z 2019 r.
Z najnowszego badania Radio Track wynika, że w okresie od maja do lipca 2022 r. udział Trójki w rynku słuchalności wyniósł 1,7 proc. i względem analogicznego okresu rok wcześniej spadł o 0,2 pkt proc.