Według Marka Sowy, byłego prezesa Agory i Ringier Axel Springer Polska, pojawienie się Aleksandra Kuteli na stanowisku prezesa oznacza kontynuację przyjętej kilka lat temu strategii grupy.
Kontynuacja, nie zmiana kursu
– Postępująca transformacja RASP w cyfrową, w pełni zintegrowaną firmę wymaga zwiększonych kompetencji w obszarze wideo i internetu, czyli tego, co jest mocną stroną nowego prezesa – uważa Sowa. – To również symbol szerszych zmian zachodzących na rynku mediów. Kilka lat temu ówczesny prezes HBO Polska – czyli menedżer z wieloletnim doświadczeniem w programmingu telewizyjnym – przejął stery Onetu, teraz stanie na czele całej grupy, jeszcze dekadę temu określanej jako „prasowa” – wskazuje.
– To kontynuacja, a nie zmiana kursu – potwierdza Jakub Bierzyński, prezes agencji mediowej OMD. – Onet wyraźnie się zmienia – z medium, które utrzymywało się z reklam, na działające w modelu subskrypcyjnym. To największe wyzwanie przed nowym prezesem – tłumaczy Bierzyński. – Nie oczekiwałbym radykalnych ruchów w segmencie prasowym. „Fakt” jest najlepiej sprzedającym się dziennikiem, choć jego sprzedaż – tak jak wszystkich tytułów – spada – dodaje prezes OMD.
– Wybór Aleksandra Kuteli odbieram jako sygnał wzmocnienia kierunku, który Ringier Axel Springer Polska już obrał. Jego nominacja może oznaczać jeszcze silniejsze rozwijanie modelu subskrypcyjnego – mówi Paweł Nowacki, niezależny konsultant na rynku mediów. Nowacki zauważa, że usługa Onet Premium to zbieranie danych o użytkownikach, żeby lepiej ich monetyzować w zakresie sprzedaży dostępu do treści, jak i reklam.
Wyzwania stojące przed Aleksandrem Kutelą
Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że Onet szuka na rynku kolejnych wydawców, którzy dołączyliby do Onet Premium.
– Decyzja o awansowaniu zastępcy na prezesa sugeruje, że strategia będzie kontynuowana – uważa redaktor naczelny i członek zarządu Grupy naTemat Michał Mańkowski, który zaznacza, że nie jest zwolennikiem publicznego komentowania i doradzania konkurencji. – Jeśli chodzi o wyzwania, to na pewno cyfryzacja portfolio, zrobienie porządku ze wszystkimi printowymi i digitalowymi markami, których jest tam dużo i trzeba mądrze pożenić to z największą marką, jaką jest Onet. To także rozwijanie wciąż świeżutkiego Onet Premium, a także dziennikarskie odbicie w digitalu, bo w ostatnim czasie Onet traci i dziennikarsko, i ruchowo względem Wirtualnej Polski, a przecież w obu tych kategoriach długo był z przodu – wymienia Mańkowski.
Marek Sowa wskazuje jeszcze: – Dwa duże wyzwania stojące przed nowym prezesem RASP to ewentualne strategiczne partnerstwo w obszarze telewizji/streamingu oraz zapewnienie korporacyjnego wsparcia na rzecz niezależności prywatnych mediów wobec mniej lub bardziej agresywnych działań lokalnych polityków.