– Dzisiaj w internecie dynamicznie rozwijają się nie tylko główne portale i znani wydawcy czy telewizje. Ogromne znaczenie mają też niezależni, samodzielni twórcy, którzy swoją ciężką pracą budują codzienne relacje z użytkownikami. Inwestując w Patronite, z jednej strony chcemy im w tym pomóc, a z drugiej również uczyć się od nich – tłumaczy Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.
Na platformie Patronite zarejestrowanych jest ponad 7 tys. niezależnych twórców, wśród których są publicyści, podcasterzy, sportowcy, youtuberzy i blogerzy, ale także stowarzyszenia czy fundacje. Internauci mogą ich wspierać wpłatami jednorazowymi lub stałymi, a w zamian uzyskują dostęp do wybranych treści i innych korzyści.
Od kilku lat na finansowaniu z Patronite opartych jest kilka sporych projektów medialnych, m.in. internetowe rozgłośnie Radio Nowy Świat i Radio 357 oraz podcast „Raport o stanie świata” Dariusza Rosiaka.
– Patroni ufundowali w Polsce całą generację niezależnych publicystów, radiostacji, gazet, podcasterów czy filmowców. Cieszymy się, że wspólnie z Wirtualną Polską będziemy mogli wykonać kolejny krok w realizacji naszej misji – chcemy sprawić, by wartościowi twórcy mogli docierać ze swoim przekazem do jak najszerszego grona odbiorców, ale również by jak najwięcej z nich mogło zamienić swoją pasję w pracę, wynagradzaną comiesięczną pensją – komentuje Tadeusz Chełkowski, założyciel Patronite.pl.
Przez dwa lata wpływy Patronite potroiły się
Zarządzająca platformą Patronite spółka Crowd8 w 2020 roku zanotowała 2,32 mln zł przychodów i 456,9 tys. zł zysku netto. Rok wcześniej miała 1 mln zł wpływów i 8,4 tys. zł straty netto, a w 2018 roku – 695,6 tys. zł przychodów i 88,8 tys. zł zysku netto. W elektronicznym KRS nie ma jeszcze jej sprawozdania finansowego za ub.r.
Głównym źródłem wpływów operatora Patronite jest prowizja od wpłat przekazywanych przez internautów, firma pobiera 6,5 proc. netto.
– Mimo charakteru społecznego jesteśmy firmą komercyjną. Patroni mogą dodatkowo dobrowolnie wesprzeć projekt Patronite, ale zebrane w ten sposób środki przeznaczane są na rozbudowę np. biblioteki otwartych utworów muzycznych i grafik (Patronite Commons), do których licencje wykupujemy od Autorów zarejestrowanych w Patronite, a następnie przekazujemy do domeny publicznej. Dzięki czemu np. podcaster, który operuje słowem, może dodać bez żadnych dodatkowych kosztów muzykę na otwartej licencji Patronite Commons – przekazali nam przedstawiciele Patronite na początku ub.r.
Holding Wirtualna Polska, obejmujący serwisy internetowe z treściami (m.in. portale WP.pl, o2.pl i Money.pl), grupę platform e-commerce’owych i Telewizję WP, w pierwszym kwartale br. zanotował wzrost przychodów o 19,1 proc. do 213,15 mln zł i zysku netto z 27,29 do 45,1 mln zł. W połowie lipca z zeszłorocznego zysku wypłacił 35,32 mln zł dywidendy, po 1,20 zł na akcję.
Na początku kwietnia Wirtualna Polska uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami.