Na stronach RCL opublikowano projekt noweli rozporządzenia Rady Ministrów ws. rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością.
Jak wskazano w ocenie skutków regulacji (OSR), „projektowane regulacje mają na celu przedłużenie okresu preferencyjnego dla opłat za prawo do dysponowania częstotliwościami o łącznej szerokości 1 MHz wykorzystywanymi przez systemy cyfrowe na obszarze jednej gminy lub mniejszym w zakresie częstotliwości 174-230 MHz”.
W uzasadnieniu wyjaśniono, że obecne opłaty (w okresie preferencyjnym) obniżone są do 10 proc. wartości podstawowej. Po 1 stycznia 2023 r. opłaty dla zakresu 174-230 MHz powinny być uiszczane w 100 proc.
„W związku z tym, że zakończenie okresu preferencyjnego dla przedmiotowego pasma wiąże się ze skokowym i niewątpliwie dotkliwym wzrostem kosztów eksploatacji radiofonii cyfrowej w paśmie VHF, w projekcie przewidziano przedłużenie okresu preferencyjnego na kolejne 10 lat, tj. do dnia 31 grudnia 2032 r. Projekt przewiduje przedłużenie okresu preferencyjnych opłat dla zakresu częstotliwości 174-230 MHz, a nie dla zakresu częstotliwości 174-470 MHz jak ma to miejsce obecnie” – przekazano.
Jak wyjaśniono, w Polsce zakres 174-230 MHz wykorzystywany jest do naziemnego rozpowszechniania programów radiowych w standardzie DAB+ oraz programów telewizyjnych w tzw. MUX-8 (ósmy multipleks naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce).
„Obecnie emisję radiową w standardzie DAB+ prowadzi Polskie Radio S.A. oraz publiczne rozgłośnie radia regionalnego. Ponadto, zostały przyznane koncesje w siedmiu multipleksach lokalnych oraz ogłoszono możliwość uzyskania koncesji na nadawanie cyfrowe dziewięciu programów radiowych w standardzie DAB+ w multipleksie ogólnopolskim. Brak regulacji zmierzających do pozostawienia opłat za prawo do dysponowania częstotliwościami o łącznej szerokości 1 MHz wykorzystywanymi przez systemy cyfrowe na obszarze jednej gminy lub mniejszym w zakresie częstotliwości 174-230 MHz w wysokości obowiązującej do dnia 31 grudnia 2022 r., może przyczynić się do znacznego zahamowania tempa rozwoju naziemnej radiofonii cyfrowej” – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Dodano, że z informacji kierowanych od nadawców (podmiotów ponoszących opłaty) wynika, że „dziesięciokrotne podwyższenie opłaty za dysponowanie częstotliwościami spowoduje wstrzymanie planów nadawców dotyczących naziemnego nadawania cyfrowego, gdyż nie udźwigną oni kosztów administracyjnych, które mogą się pojawić po wygaśnięciu okresu preferencyjnego przewidzianego do 31 grudnia 2022 r”.