Telewizja Polska chce kupić wóz transmisyjny dla TVP3 Rzeszów

W ogłoszonym właśnie przetargu Telewizja Polska planuje kupić wóz transmisyjny ze stacją satelitarną DSNG POL34, z którego będzie korzystać TVP3 Rzeszów.

Stacja satelitarna w samochodzie ma obsługiwać dwa tryby pracy: z jedną nośną o szerokości pasma do 24 MHz lub dwiema nośnymi w jednej polaryzacji o szerokości pasma do 12 MHz każda (w obu przypadkach obligatoryjnie dodatkową nośną jest sygnał generowany przez posiadany przez zamawiającego modem SkyWan).

– Stacja ma być wyposażona w redundantny tor nadawczy. Redundancja dotyczy kodera DVB, modulatora DVB, konwertera częstotliwości z pasma L do Ku, wzmacniaczy mocy HPA. Redundancyjny układ przełączający powinien monitorować tory nadawcze. System musi spełniać regulacje: ESOG 120 oraz Eutelsat Standard M – wyliczono w dokumentacji przetargowej.

W wozie transmisyjnym oprócz stacji mają być m.in. antena zwrotna Oyster na dachu, trzy stojaki, blat o długości minimum 2,9 metra, monitory i pulpity na bocznej ścianie i dodatkowy fotel obrotowy.

W dokumentacji wskazano szereg dodatkowych warunków technicznych samochodu i stacji satelitarnej.

TVP poczeka miesiąc na oferty

O zlecenie mogą starać się firmy, które w ostatnich trzech latach zrealizowały dostawę przynajmniej jednego wozu satelitarnego DSNG (z anteną Drive Away o średnicy co najmniej 1,50 m wraz z instalacją redundancji nadajników o mocy co najmniej 200W) za minimum 1 mln zł brutto oraz mieć wolne środki pieniężne lub zdolność kredytową w wysokości 1,5 mln zł.

Oferty będzie można składać do 8 lipca do godz. 10, wadium wynosi 50 tys. zł. Jedynym kryterium ich oceny będzie cena brutto za całość zamówienia.

TVP buduje halę za 150 mln zł i dwie siedziby regionalne za 29 mln zł

Pod koniec marca Telewizja Polska zaczęła przetarg dotyczący zaprojektowania i budowy nowej siedziby TVP3 Olsztyn. Złożono jedną ofertę, z ceną 22,41 mln zł – to o 20,5 proc. wyższą niż określony wcześniej budżet tego zlecenia.

W pierwszej połowie stycznia br. zainaugurowano budowę hali zdjęciowej Telewizji Polskiej przy siedzibie głównej nadawcy. Obiekt ma zostać oddany do użytku w 2024 roku, będzie kosztować ok. 150 mln zł.

Generalnym wykonawcą nowej hali jest Korporacja Budowlana Doraco, wybrana przez TVP w przetargu na początku ub.r. Budynek zaprojektowała pracownia PIG Architekci – podwykonawca Doraco. – Hala wprowadzi nową jakość w produkcji Telewizji Polskiej, a przede wszystkim – uniezależni nas od dostawców zewnętrznych. Będziemy samowystarczalni – zapowiada Jacek Kurski.

W sierpniu ub.r. wbito symboliczną łopatę pod budowę nowej siedziby oddziału TVP w Gorzowie Wielkopolskim. – To już 21 wiek i telewizja publiczna musi mieć najwyższy standard, nie tylko dziennikarski, ale również i organizacyjny – powiedział Jacek Kurski.

Miesiąc później ruszyły prace na budowie nowej siedziby publicznego nadawcy w Kielcach. Przetarg na budowę obu obiektów Telewizja Polska rozstrzygnęła jesienią 2020 roku, wybrała konsorcjum, które zaproponowało cenę 28,66 mln zł.

Z kolei w przetargu Telewizji Polskiej dotyczącym budowy nowej siedziby Telewizyjnej Agencji Informacyjnej złożono pięć ofert, z kwotami od 607 do 643 mln zł. To znacznie więcej niż założony przez nadawcę maksymalny budżet na ten projekt.

TVP ze wzrostem wpływów i niższym zyskiem

W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku przychody marketingowe TVP mocno wzrosły rok do roku: te z reklam – z 428,2 do 489,4 mln zł, a ze sponsoringu – z 79,9 do 86,7 mln zł. Przy czym nadawca spodziewał się więcej: 514,6 mln zł z reklam i 91,3 mln zł ze sponsoringu. W sprawozdaniu przekazanym Radzie Mediów Narodowych tłumaczy, że wynika to „z niepewnej sytuacji na rynku reklamy w związku z pandemią”.

Łączne przychody publicznego nadawcy zmalały rok do roku o 9,2 proc. do 2,36 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 24 proc. do 2,15 mld zł zysk netto zmniejszył się z 702,6 do 164,4 mln zł. Wyniki są lepsze od planu TVP.

W 2020 roku Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku). Spółka osiągnęła 198 mln zł zysku netto.

Na koniec 2020 roku w Telewizji Polskiej było 2 867 pracowników etatowych, o 42 więcej niż rok wcześniej. Każdy zarabiał średnio 9 832 zł brutto (bez nagród i odpraw), wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,17 mln zł. Łączne nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się o 6,2 proc. do 545,19 mln zł.

W planie finansowym na br. TVP zakłada wzrost przychodów o 5,4 proc. do 3,2 mld zł oraz spadek wyniku netto ze 198,3 mln zł zysku do 250 mln zł straty. Rentowność nadawcy obniżą m.in. koszty obsługi Euro 2020 i igrzysk oraz uruchomienia nowych stacji.

W 2021 roku Telewizja Polska otrzymała kolejne 1,71 mld zł w ramach rekompensaty abonamentowej. Ustawa budżetowa, w której zapisano łącznie 1,95 mld zł rekompensaty dla TVP, Polskiego Radia i publicznych rozgłośni regionalnych, została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę pod koniec stycznia.