Dziennikarz Radia Wnet przemierza trasę z Kłajpedy do Salonik

Krzysztof Skowroński nadaje z krajów bałtyckich

Radio Wnet rozpoczęło akcję „Via Carpatia”. Jan Olendzki, dziennikarz stacji, odwiedza Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję, skąd nadaje relacje na antenę. Za to Krzysztof Skowroński jest w tym tygodniu z mikrofonem w krajach bałtyckich i rozmawia z najważniejszymi politykami Litwy, Łotwy i Estonii.i

Via Carpatia to międzynarodowa trasa łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Stanowi najkrótszy szlak transportowy łączący północ i południe Europy. Redakcja Radia Wnet postanowiła przemierzyć tę trasę z mikrofonem i porozmawiać z mieszkańcami miejscowości, przez które przebiega ta droga.

Jan Olendzki (dziennikarz) oraz Mikołaj Poruszek (realizator) pojawili się w Kłajpedzie w ostatni weekend. W poniedziałek (16 maja) można było usłyszeć pierwszą korespondencję z tego nadbałtyckiego miasta na Litwie. Relacje Jana Olendzkiego są nadawane codziennie w porannym programie o godz. 8:45. Ale – jak zapowiada stacja – mają się także ukazywać na antenie w innych porach dnia. Obszerne relacje z trasy można też znaleźć w mediach społecznościowych rozgłośni.

Kilkanaście miast po drodze

Dziennikarz wraz z realizatorem przez najbliższy miesiąc będą się przemieszczać z północy na południe Europy. W Kłajpedzie Jan Olendzki spotkał się m.in. z Polakiem z Karkonoszy, który marzył o życiu nad morzem i dlatego zamieszkał w tym portowym mieście na Litwie. Później dziennikarz Radia Wnet wybrał się do Kowna, gdzie rozmawiał z dr. Tomaszem Błaszczakiem, wykładowcą Uniwersytetu Witolda Wielkiego, który opowiadał o stosunku Litwinów do Polaków.

W środę (18 maja) ekipa Radia Wnet wjedzie do Polski. Pierwszy przystanek zrobi w Białymstoku, gdzie słychać stację w analogowym eterze (na częstotliwości 103,9 MHz). Panowie odwiedzą jeszcze w naszym kraju Lublin (gdzie wkrótce będzie można usłyszeć Radio Wnet na częstotliwości 101,1 MHz) oraz Krosno.

Dalej w planach jest Słowacja (z wizytą w Koszycach), Węgry (Miszkolc i Debreczyn), Rumunia (Oradea, Arad, Timisoara i Lugoj), Bułgaria (Widyń, Sofia i Błagojewgrad) oraz Grecja (Seres i Saloniki). – Wybraliśmy mniejsze miasta, które są w pobliżu Via Carpatia, żeby porozmawiać z ich mieszkańcami – mówił na antenie Radia Wnet Jan Olendzki.

Rozmowy z prezydentami państw bałtyckich

Jednocześnie na antenie Radia Wnet rozpoczęła się druga międzynarodowa wyprawa ekipy stacji pod hasłem „Bukaresztańska 9”. To z kolei cykl audycji nadawanych również w maju i czerwcu z dziewięciu krajów wschodniej flanki NATO. Chodzi o Bułgarię, Rumunię, Węgry, Czechy, Słowację, Polskę oraz Estonię, Łotwę i Litwę. W tych trzech ostatnich krajach w tym tygodniu jest z mikrofonem Radia Wnet Krzysztof Skowroński, prezes rozgłośni.

„Radio Wnet, realizując swoją misję radia w podróży, odwiedzi kraje należące do B9. Na naszej antenie będziemy nadawać audycje, wywiady i rozmowy z obszarów państw należących do zrzeszenia” – zapowiada rozgłośnia.

Krzysztof Skowroński zaczął od wizyty w Tallinnie, gdzie spotkał się z prezydentem Estonii Alarem Karisem. Tej rozmowy można było posłuchać we wtorek w porannej audycji Radia Wnet. Oprócz tego Krzysztof Skowroński opowiadał na antenie o sytuacji społeczno-politycznej w Estonii. Z kolei w środę dziennikarz ma się spotkać z prezydentem Łotwy Egilsem Levitsem.

Akcje „Via Carpatia” oraz „Bukaresztańska 9” wspiera Bank Gospodarstwa Krajowego.

Była strata, jest zysk

Radio Wnet nadaje od 2009 r. Najpierw stację było słychać w internecie. 12 listopada 2018 r. uruchomiono pierwsze dwa nadajniki w analogowym eterze: w Krakowie i w Warszawie. Obecnie Radio Wnet nadaje w siedmiu miastach Polski (także w Bydgoszczy, Szczecinie, Wrocławiu, Białymstoku i Łodzi). Wkrótce Radio Wnet będzie także słychać w Lublinie.

Radio Wnet w 2020 r. osiągnęło wzrost przychodów o 104 proc. do 2,75 mln zł, a jego wynik netto poszedł w górę z 746,9 tys. zł straty do 155,1 tys. zł zysku. Ze sprawozdania finansowego rozgłośni wynika, że stacja zarabia przede wszystkim na emisji reklam na swojej antenie i w serwisie internetowym. Wiosną 2020 r., w czasie pierwszego lockdownu po wybuchu epidemii, w ramach Solidarnościowej Akcji Radiowej proponowała małym firmom darmowe spoty.

Według badania Radio Track od października 2021 r. do marca 2022 r. Radio Wnet miało 1,3 proc. udziału w rynku słuchalności w Warszawie, po 0,8 proc. w Białymstoku i Wrocławiu, 0,7 proc. w Krakowie, 0,3 proc. w Łodzi i 0,1 proc. w Bydgoszczy.