10-letnia koncesja TV Trwam, która została udzielona w 2013 roku kosztowała 12,9 mln zł. Nowa może być połowę tańsza. KRRiT zgodziła się bowiem na zmniejszenie limitu emisji reklam w stacji. Zgodnie z przyjętym w 2018 roku rozporządzeniem obniża to koszt koncesji. Dla stacji o. Tadeusza Rydzyka to nie problem, bo utrzymuje się z datków i rządowych grantów.
11 stycznia 2022 roku fundacja „Lux Veritatis” złożyła wniosek o przedłużenie koncesji naziemnej. Ta wygasa 12 marca 2023 roku. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie podjęła jeszcze decyzji w tej sprawie. Już 26 stycznia br. przystała jednak na zmianę dotychczasowej koncesji. W jej myśl reklamy nie mogą przekroczyć 3 minut w ciągu godziny zegarowej. Na antenie TV Trwam spoty reklamowe są rzadkością.
– Począwszy od września 2021 r. udział reklam w programie telewizyjnym pod nazwą „TRWAM”, którego Koncesjonariusz jest nadawcą, nie przekroczył 3 minut w ciągu godziny – uzasadniła wniosek fundacja Lux Veritatis w październiku ub.r. Obiecała też, że taki stan rzeczy utrzyma się.
Mniej reklam to tańsza koncesja
Czy opłata za koncesję TV Trwam będzie rzeczywiście niższa? – Tak, będzie niższa. Zniżki wynikają z par. 6 rozporządzenia ws. opłat – informuje portal Wirtualnemedia.pl Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT. W związku z mniejszym limitem reklam Rada zdecydowała, że ostatnia rata za kończącą się koncesję to nie 1,29 mln zł jak zwykle, tylko niespełna 718 tys. zł.
We wspomnianym artykule rozporządzenia KRRiT z 2018 roku czytamy, że opłata za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu, w którym reklamy zajmują nie więcej niż 3 minuty w ciągu godziny, wynosi 50 proc. Jeśli nadawca zdecyduje się na 6-minutowy limit w ciągu godziny, to musi zapłacić 75 proc. wartości koncesji. Przepisów tych nie stosuje się, jeśli dany kanał emituje wyłącznie telezakupy. Nadawcy, którzy nie wystąpią o obniżkę opłat mogą nadawać do 12 minut reklam na godzinę.
W tym samym rozporządzeniu zapisano, że koszt nadawania na ogólnopolskim multipleksie DVB-T lub DVB-T2 w standardowej lub wysokiej rozdzielczości to 13 mln 544 tys. 781 zł. Niedawno dzięki zmianie standardu na DVB-T2/HEVC TV Trwam zaczęła przechodzić na nadawanie w jakości HD (wysokiej rozdzielczości).
TV Trwam utrzymuje się z datków i rządowych grantów
Choć reklam w TV Trwam jest jak na lekarstwo, to stacja działa dzięki wsparciu finansowemu widzów. Założyciel kanału ojciec Tadeusz Rydzyk często o nie apeluje na antenie stacji i Radia Maryja. Tylko w latach 2016-2021 związana z redemptorystą Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu uzyskała od Ministerstwa Spraw Zagranicznych 1,62 mln zł dotacji, a Fundacja Lux Veritatis, do której należy koncesja TV Trwam – 718 tys. zł.
Przed rokiem w odpowiedzi na interpelację senatora PO Krzysztofa Brejzy Ministerstwo Zdrowia poinformowało, że przekazało TV Trwam 1,5 mln zł, z czego 420 tys. w czasie pandemii. Posłanka Polski 2050 Hanna Gill-Piątek również interpelowała o podobne informacje. Dowiedziała się, że stacja otrzymała od rządu od 2016 roku 5,5 mln zł. Produkcję i emisję spotów zleciło TV Trwam osiem resortów. Sama Kancelaria Prezesa Rady Ministrów wydała 2,3 mln zł.