Spadająca sprzedaż prasy i mające zainteresowanie reklamodawców, a także pandemia sprawiły, że w ostatnich latach zlikwidowano wiele magazynów kierowanych dla kobiet. Pisma znikały już wcześniej, chociaż wtedy zwykle przekształcono je w inne tytuły. Obecnie wydawcy nie mają jednak już sentymentów i kolejne magazyny odchodzą do lamusa.
Lata 90. XX wieku to był czas ogromnych zmian na rynku prasy. Zwłaszcza tej kolorowej, adresowanej do kobiet. Na polski rynek weszło wielu zagranicznych wydawców wprowadzając swoje międzynarodowe tytuły. Przejęte zostały też nieliczne polskie tytuły, które często zmieniły format i wygląd. Wiele z powstałych wtedy magazynów już nie istnieje, ale z rynku znikło też wiele pism, które weszły na rynek nawet w poprzedniej dekadzie.
Oto wybrane przez nas tytuły kierowane do kobiet – luksusowe, lifestylowe, plotkarskie, showbiznesowe, których już nie ma na polskim rynku.
„Halo”
Wydawca: G+J Polska
Pierwszy numer: 1995 r.
Ostatni numer: 2001 r.
Cykl wydawniczy: tygodnik
„Halo” było magazynem z kategorii yellow, opisującym życie gwiazd. Konkurowało w latach 90. m.in. z Życiem na Gorąco”. Po sześciu latach wydawnictwo G+J Polska zrezygnowało z wydawania tygodnika, przekształcając go w „Galę”. – Podstawą decyzji o przekształceniu „Halo!” był fakt, że rynek reklamowy klasyfikował pismo poniżej górnego pułapu tego segmentu magazynów, co hamowało jego rozwój – informował wydawca. Trzy czwarte zespołu „Halo!” przeszło redagować „Galę”. W pierwszym półroczu 2001 r. płatne rozpowszechniane razem pisma „Halo” wynosiło 125 380 egz.
„Votre Beaute”
Wydawca: Wydawnictwo Prasowe „Twój Styl”
Pierwszy numer: 1998 r.
Ostatni numer: 2002 r.
Cykl wydawniczy: miesięcznik
„Votre Beaute” to miesięcznik o urodzie i zdrowiu, wydawany w przeszłości przez Wydawnictwo Prasowe „Twój Styl”, pierwszego wydawcę miesięcznika „Twój Styl”. Tytuł powstał w 1997 r. Redaktor naczelną pisma była Barbara Mietkowska. W 2000 r. jego rozpowszechnianie płatne razem wyniosło 37,8 tys. egz. W 2002 r. Bauer przejął Wydawnictwo Prasowe Twój Styl, a „Votre Beaute” zostało zamknięte.
„Grazia”
Wydawca: Wydawnictwo Bauer
Pierwszy numer: grudzień 2012 r.
Ostatni numer: grudzień 2017 r.
Cykl wydawniczy: dwutygodnik/miesięcznik
Polska edycji magazynu „Grazia” była tytułem na licencji włoskiego wydawnictwa Arnoldo Mondadori Editore – tam magazyn powstał w 1938 r. Pierwszy numer polskiej wersji ukazał się pod koniec 2012 r., a pismo wprowadziło na rynek Wydawnictwo Bauer. Tytuł prezentował doniesienia z życia celebrytów, treści dotyczące mody (w tym shoppingowe), urody, gotowania, kultury oraz historie z życia zwykłych ludzi. Redaktor naczelną została Anna Zaleska. Tytuł początkowo był dwutygodnikiem, potem stał się miesięcznikiem. Z końcem 2017 roku wygasła licencja na wydawanie polskiej edycji, a Bauer magazyn zamknął. Mondadori chciało kontynuować wydawanie pisma w Polsce z innym partnerem, ale to się nie udało.
„Uroda”
Wydawca: Polski Dom Wydawniczy/Edipresse Polska
Pierwszy numer: lata 50. XX wieku
Ostatni numer: 2014 r.
Cykl wydawniczy: miesięcznik/kwartalnik
„Uroda” to tytuł, który powstał jeszcze w czasach PRL. Magazyn skupiał się na prezentacji tematów dot. urody i kosmetyków. Edipresse Polska przejęło go w 2002 roku od Polskiego Domu Wydawniczego. W 2014 r. spółka zdecydowała, że magazyn „Uroda” będzie kwartalnikiem, a nie miesięcznikiem. Redakcją pisma zajął się wtedy zespół dwutygodnika „Flesz”. Potem magazyn przekształcono w luksusowy miesięcznik „Uroda Życia”, który był wydawany do 2021 r.
„InStyle”
Wydawca: Burda Media Polska
Pierwszy numer: marzec 2008 r.
Ostatni numer: grudzień 2018 r.
Cykl wydawniczy: miesięcznik
„InStyle” to międzynarodowy tytuł do kobiet, który powstał w Stanach Zjednoczonych w 1994 r. Magazyn w Polsce zaczął być wydawany w marcu 2008 r. Redaktor naczelną „InStyle” została Anna Zejdler-Ibisz. Pismo pokazywało modę przy pryzmat gwiazd. W grudniu 2018 r. ukazał się ostatni numer miesięcznika. Burda nie przedłużyła licencji na jego wydawanie, bo nie doszła do porozumienia z licencjodawcą, czyli Meredith Corporation.
„Cosmopolitan”
Wydawca: Marquard Media Polska
Pierwszy numer: 1997 r.
Ostatni numer: grudzień 2019 r.
Cykl wydawniczy: miesięcznik
Pierwszy numer czasopisma wyszedł w 1886 wydany przez Schlicht & Field jako „The Cosmopolitan”. Polska edycja „Cosmopolitan” weszła na rynek w 1997 r. Magazyn był pierwszym tak odważnym pismem dla kobiet w tamtych czasach. Wydawcą pisma była spółka Marquard Media Polska. Tytuł ukazywał się do końca 2019 r., gdy Marquard zamknął wszystkie pisma drukowane. W okresie od stycznia do października 2019 r. sprzedaż ogółem „Cosmopolitan” wyniosła 28,6 tys. egz.
NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dove-toksyczni-influencerzy ##
„Joy”
Wydawca: Marquard Media Polska
Pierwszy numer: kwiecień 2006 r.
Ostatni numer: grudzień 2019 r.
Cykl wydawniczy: miesięcznik
„Joy” był magazynem dla młodych kobiet poświęconym modzie, urodzie i życiu gwiazd. Wszedł na rynek w 2006 r. i konkurował z wydawanym przez Burdę miesięcznikiem „Glamour”. Zaraz po debiucie stał się liderem sprzedaży wśród miesięczników luksusowych – w okresie od kwietnia do września 2006 r. jego sprzedaż ogółem wyniosła 255 tys. egz. W 2019 r. zaprzestał być wydawany w związku z wycofaniem się Marquarda z rynku prasy. W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. tytuł sprzedawał średnio już tylko 24,2 tys. egz.
„Harper’s Bazaar”
Wydawca: Marquard Media Polska
Pierwszy numer: 2013 r.
Ostatni numer: grudzień 2019 r.
Cykl wydawniczy: miesięcznik
„Harper’s Bazaar” to pierwszy w USA magazyn o tematyce modowej ukazujący się od 1867 roku. Jego wydawcą jest Hearst Corporation. Polska edycja weszła na rynek wiosną 2013 r., a jego wydawcą była firma Marquard Media Polska. Redaktor naczelną została Joanna Góra. Pierwszy numer sprzedał się w liczbie 60 tys. egz. W ostatnich latach „Harper’s Bazaar” konkurował w Polsce z pismem „Vogue” – oba magazyny są konkurentami też na świecie. Także „Harper’s Bazaar” został zamknięty pod koniec 2019 r. po wycofaniu się wydawcy z rynku prasy. W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. jego sprzedaż ogółem wyniosła ok. 16 tys. egz.
„Avanti”
Wydawca: Agora
Pierwszy numer: 2004 r.
Ostatni numer: wiosna 2020 r.
Cykl wydawniczy: miesięcznik
Tytuł wszedł na rynek w 2004 r. Był to pierwszy w Polsce magazyn o charakterze shoppingowym. „Avanti” prezentowało modne ubrania, buty i dodatki z aktualnych kolekcji dostępnych w sieciówkach. Były w nim też nowości kosmetyczne, porady stylistów czy wizażystów. Agora zdecydowała o zakończeniu wydawania pisma wiosną 2020 r., gdy zaczęła się pandemia, zastrzegając, że mohą ukazywać się wydania specjalne. Treści shoppingowe pozostały w internecie w serwisie Avanti24.pl.
„Flesz”
Wydawca: Edipresse Polska
Pierwszy numer: wrzesień 2011 r.
Ostatni numer: grudzień 2020 r.
Cykl wydawniczy: dwutygodnik
„Flesz” powstał we wrześniu 2011 r., kilka lat po sukcesie, jaki na rynku odniósł dwutygodnik „Party”. Oboma pismami kierowała Aneta Wikariak. Pismo też skupiało się na życiu gwiazd, ale prezentowało też tematy mody i urody przez pryzmat znanych osób. Pierwszy numer „Flesza” sprzedał się w liczbie 496 tys. egz. Na początku sprzedaż wynosiła około 330 tys. egz., w 2020 r. spadła do 20 tys. egz. Ostatni numer „Flesza” ukazał się 21 grudnia 2020 r. Wydająca pismo spółka Edipresse Polska w komunikacie informowała, że skupi się teraz na rozwoju nowego projektu internetowego. Brand Flesz Style pozostał jako sekcja tematyczna w serwisie party.pl.
„Gala”
Wydawca: G+J Polska/Burda Media Polska
Pierwszy numer: 2001 r.
Ostatni numer: sierpień 2021 r.
Cykl wydawniczy: tygodnik/dwutygodnik
„Gala” była luksusowym tygodnikiem o gwiazdach, który w 2001 r. zastąpił plotkarskie „Halo”, a jego pierwszą redaktor naczelną była Alicja Resich-Modlińska. Tytuł konkurował od początku istnienia z „Vivą!” – oba tytuły były miejscem, w którym gwiazdy chętnie opowiadały o swoim życiu prywatnym. Wydawcą pisma była firma G+J Polska, która w 2012 r. została sprzedana Grupie Burda. W ostatnich latach „Gala” ukazywała się jako dwutygodnik. Pod jej marką wydawano też kierowaną do mężczyzn „Galę Men”, był też projekty partnerskie jak np. „Itaka & Gala”. Najlepsze numery „Gali” osiągały sprzedaż w wysokości niemal 500 tys. egzemplarzy. W sierpniu 2021 r. magazyn zamknięto.