46 umów podpisała w ubiegłym roku Kancelaria Prezesa Rady Ministrów z Telewizją Polską w ramach realizacji rozmaitych kampanii społecznych, w tym tych, promujących Polski Ład. Łączna kwota tych umów opiewała na więcej niż 16,5 mln zł. Z kolei z Polskim Radiem zawarto 15 analogicznych umów na kwotę 5,8 mln zł.
KPRM odpowiedziała na interpelację wicemarszałek Sejmu, Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, która systematycznie dopytuje o umowy zawierane przez nadawców publicznych z ministerstwami i innymi ośrodkami rządowymi. W odpowiedzi na pytanie, jakie umowy – i na jakie kwoty opiewające – podpisała z publicznym radiem i telewizją Kancelaria Premiera, odpowiedział podsekretarz stanu, Jarosław Wenderlich.
Urzędnik wyjaśnił, że nie ma możliwości, by telewizja oraz radio publiczne emitowały informacyjne spoty społeczne za darmo: nadawcy mogą umożliwiać naczelnym organom państwowym nieodpłatną prezentację oraz wyjaśnianie polityki państwa tylko w przypadku wystąpienia premiera. Natomiast koszt emisji filmów społecznych w ramach bloków nie jest objęty podatkiem VAT, a Telewizja Polska i Polskie Radio udzielają dużych rabatów Kancelarii na zakup czasu antenowego.
Z odpowiedzi wynika, że KPRM w 2021 r. podpisało 15 umów z Polskim Radiem na emisję nagrań społecznych. Kampania propagująca zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie Covid-19 (w tym szczepionki) kosztowała 4 023 377,00 zł. Promowanie Polskiego Ładu – 300 tys. zł., zaś kampania społeczna #Liczy się Polska to był koszt 500 tys. zł. Informowanie na antenach Polskiego Radia o Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej kosztowało z kolei okrągły milion zł.
Z Telewizją Polską Kancelaria podpisała w minionym roku 46 umów. I znów: najwięcej pieniędzy przeznaczono na emisję filmów i audycji społecznych na temat zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania Covid-19 (kosztowało to 9 137 295,30 zł). Dodatkowo przeznaczono 410 tys. zł na promowanie tej tematyki (plus szczepionki) w serwisie TVP VOD, zaś 77 tys. zł na promowanie jej w audycjach społecznych. Reklamowanie Polskiego Ładu pochłonęło 1,39 mln zł, a umieszczanie tej tematyki w audycjach społecznych – kolejne 25 tys. zł. Kampania społeczna #Liczy się Polska kosztowała niemal 1,5 mln zł, zaś promocja Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej – 1,99 mln zł.
Z danych upublicznionych przez posłankę Kidawę-Błońską wynika, że także w 2021 roku na ponad 1,46 mln zł opiewały umowy, jakie zawarło z mediami publicznymi Ministerstwo Edukacji i Nauki. W ub.r. nie zawarło za to Ministerstwo Aktywów Państwowych.