TV Trwam z mniejszym limitem reklam, bo chce zapłacić mniej za koncesję

KRRiT już zmniejszyła stacji o. Tadeusza Rydzyka wysokość ostatniej, dziesiątej raty za obecną koncesję

KRRiT pozytywnie rozpatrzyła wniosek Fundacji Lux Veritatis, nadawcy naziemnej TV Trwam, o zmniejszenie jej limitu reklam do trzech minut na godzinę. Dzięki temu nadawca, który właśnie ubiega się o rekoncesję, zapłaci mniej za przedłużenie licencji.

Nadawca zawnioskował do KRRiT o umieszczenie w jego obecnej koncesji punktu mówiącego o tym, że reklamy w TV Trwam nie mogą zajmować więcej niż trzy minuty w ciągu godziny zegarowej. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przychyliła się do wniosku fundacji. Wcześniej limit nie był określony, więc stacja mogła nadawać bloki reklamowe zgodnie z limitem z ustawy o radiofonii i telewizji (w godz. 6-18 reklamy nie mogą przekroczyć 144 minut, a między 18–24 – 72 minut). W praktyce jest to ok. 12 minut spotów w godzinie. TV Trwam jednak i tak nadaje spoty w ograniczonym zakresie, a utrzymuje się m.in. dzięki wpłatom od widzów.

Dzięki decyzji KRRiT nadawca zapłaci mniej za koncesję, o której przedłużenie się ubiega. Zgodnie z rozporządzeniem Krajowej Rady z 2018 roku opłata za udzielenie licencji na rozpowszechnianie programu, w którym reklamy zajmują nie więcej niż trzy minuty w ciągu godziny, wynosi 50 proc. opłaty wyliczonej w standardowy sposób, czyli m.in. na podstawie liczby mieszkańców w zasięgu sygnału kanału.

Dziesięcioletnia naziemna koncesja TV Trwam kosztowała w 2013 roku 12,9 mln zł. Fundacja płaci za nią w ratach po 1,29 mln zł. KRRiT już jednak zmniejszyła ostatnią, dziesiątą ratę do 717,9 tys. zł.

Wniosek nadawcy o przedłużenie koncesji złożono w styczniu. Obecna koncesja TV Trwam obowiązuje do 12 marca 2023 roku. KRRiT nie zajmowała się jeszcze rekoncesjonowaniem stacji.