Polska Press pracuje nad nowym ogólnopolskim portalem informacyjnym

Ogólnopolski Polskatimes.pl nie radzi sobie jako flagowiec grupy Polska Press

Polska Press Grupa pracuje nad nowym ogólnopolskim portalem informacyjnym. Ma on agregować najciekawsze treści z portali regionalnych należących do PPG, ale przede wszystkim – oferować własne informacje i publicystykę polityczną. Na razie nie jest znana nazwa serwisu, a w PPG pracuje nad nim jedynie wąska grupa osób. – Nowy portal będzie musiał przyciągnąć ekskluzywnymi treściami, a to może oznaczać odbieranie ich pozostałym portalom grupy – uważa Paweł Nowacki, niezależny konsultant na rynku mediów.

Według nieoficjalnych informacji portal może wystartować jeszcze w tym roku. – Grupa nie miała jednego „okrętu flagowego”, który mógłby być konkurencją dla takich witryn, jak Wyborcza.pl czy Se.pl – zauważa źródło „Presserwisu”. – Informacje z oddziałów lokalnych PPG może i są atrakcyjne, ale nigdy nie były to najważniejsze newsy polityczne ani wielka publicystyka. Teraz, gdy odeszło wielu dziennikarzy, mają z tym jeszcze większy kłopot. PPG potrzebuje serwisu, który stałby się twarzą – także polityczną – firmy pod nowymi rządami.

Kilkaset witryn

Należąca do Orlenu Polska Press Grupa ma w portfolio internetowym serwisy 21 dzienników regionalnych i kilkaset innych witryn, w tym te skupione pod marką naszemiasto.pl. Najbardziej prestiżowy – w zamyśle – internetowy tytuł wydawnictwa, czyli ogólnopolski Polskatimes.pl, nigdy nie odniósł spektakularnego sukcesu. Dopiero ostatnio widać, że PPG na nim zależy bardziej – w lutym 2022 roku w zestawieniu najchętniej odwiedzanych stron dzienników ogólnopolskich udało mu się zająć dość wysokie 5. miejsce z 5,25 mln użytkowników.

Jednocześnie liderem w rankingu serwisów regionalnych i lokalnych było należące do Polska Press Grupy Naszemiasto.pl z 8,51 mln użytkowników, a trzy miejsca w pierwszej dziesiątce zajmowały tytuły regionalne PP.

– Miejsce na nowy portal na rynku jest zawsze. Pytanie: jaki ktoś ma pomysł, jakie środki i o jaką część internetu chce powalczyć – mówi Paweł Nowacki, dziś niezależny konsultant na rynku mediów w agencji DigitalFlow.pl, który 15 lat temu tworzył strukturę serwisów ówczesnej grupy Polskapresse, należącej jeszcze do Verlagsgruppe Passau. – Tworzenie nowego portalu na bazie Polskatimes.pl może wiązać się z osłabieniem pozycji portali regionalnych. Nowy portal będzie musiał przyciągnąć użytkowników ekskluzywnymi treściami, a to może oznaczać odbieranie ich pozostałym portalom grupy. To samo dotyczy obsady personalnej – dziennikarzy, redaktorów, a nawet wsparcia SEO.

Potrzeba polityczna

Pytani przez „Presserwis” specjaliści rynku cyfrowych mediów uważają, że tworzenie nowego portalu nie wynika z rachunku ekonomicznego, a z potrzeby politycznej. Scentralizowana redakcja polityczna może stać się wyrazistym głosem prawicy, tymczasem dzisiaj regionalne redakcje internetowe działały w dużej części samodzielnie i w różnym stopniu odzwierciedlały linię programową wydawnictwa pod nowymi rządami Orlenu.

Jeden z analityków zauważa zmianę podejścia już także do serwisu Polskatimes.pl. Zwraca uwagę na statystyki: o ile jeszcze w sierpniu ubiegłego roku Polskatimes.pl miał raptem 1,5 mln użytkowników, mniej niż portale regionalne, to obecnie ma ich ponad trzy razy więcej. Może to być wynikiem zmiany strategii: większej dbałości specjalistów SEO o część ogólnopolską portfolio grupy, kosztem części regionalnej.

– Dziwi mnie, że nikt nie myślał o takim serwisie wcześniej. To był błąd – komentuje Grzegorz Strzelec, specjalista SEO, właściciel Papaseo. – Oczywiście można do sprawy podejść od strony polityki, ale wolę patrzeć biznesowo. Portal horyzontalny to ciągnik dla portali wertykalnych, takich jak strony lokalne w PP. Wystarczy spojrzeć na Onet czy WP, pracujące na oglądalność swoich stron głównych. Ludzie potrzebują, bez skakania po serwisach, kompletu informacji w jednym miejscu. Oczywiście promocja takiego tworu to gigantyczne przedsięwzięcie marketingowe, ale albo grasz w ekstraklasie, albo biegasz po piłkę.

– Moim zdaniem trudno będzie zbudować na rynku kolejny portal horyzontalny w stylu Onet.pl czy Interia.pl, który znajdzie się w pierwszej trójce najpopularniejszych. Potrzeba na to ogromnych zasobów. Niewątpliwie to bardzo ambitne wyzwanie – zaznacza Paweł Nowacki.

Sławomir Cedzyński koordynatorem

Szczegóły projektu na razie nie są znane. Jego koordynatorem został Sławomir Cedzyński, były wydawca portalu Tvp.info. Cedzyński wcześniej był redaktorem naczelnym informacji i publicystyki w Wirtualnej Polsce, a także szefem redakcji oddziału TVP w Kielcach oraz Regionalnej Agencji Producenckiej TVP.