Prezes wydawnictwa wrzeszczał od progu biura, a ona nie dostała nawet wolnego, kiedy zmarł jej ojciec – tak o warunkach pracy w „Gali” opowiadała niedawno w wywiadzie dla „Wysokich Obcasów” Karolina Korwin Piotrowska.
Na Facebooku kilkoro dziennikarzy przyznało, że ma podobne doświadczenia. – Pojawiają się konkretne nazwiska, przypadki. Ludzie nie zważają na to, że sprawa może trafić do sądu. Myślę, że coś w nich pękło – stwierdziła Korwin Piotrowska w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.
Spytaliśmy kilka największych polskich redakcji, czy i jakie stosują procedury przeciwdziałające mobbingowi w miejscu pracy oraz ile w ostatnim czasie przypadków mobbingu zostało zgłoszonych w ramach ich struktur.
– Co roku publikujemy dane na ten temat w naszym Raporcie Społecznej Odpowiedzialności – podkreśla Tomasz Matwiejczuk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Grupy Polsat Plus. – Naszym celem jest środowisko pracy wolne od dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, orientację seksualną, kompetencje, doświadczenie, ewentualny stopień niepełnosprawności, narodowość, pochodzenie etniczne i społeczne, kolor skóry, język komunikacji, status rodzicielski, religię, wyznanie lub bezwyznaniowość, poglądy polityczne lub wszelkie inne wymiary różnorodności zdefiniowane przez obowiązujące prawo. Dlatego przeciwdziałamy jakimkolwiek przejawom mobbingu oraz dyskryminacji w miejscu pracy. W Polkomtelu i Cyfrowym Polsacie obowiązuje Polityka Antymobbingowa, która określa zasady przeciwdziałania zjawisku antymobbingu. W spółkach funkcjonuje też wewnętrzna Komisja Antymobbingowa – dodaje rzecznik Polsatu.
– W Telewizji Polsat kwestie postępowania w przypadku działań noszących znamię mobbingu zostały opisane w Procedurze Antymobbingowej. Na bieżąco zapewniamy również szkolenia dla pracowników w tym zakresie. W 2020 r. w Telewizji Polsat wpłynęła jedna skarga dotycząca domniemanego zachowania w zakresie mobbingu. Sprawa została rozstrzygnięta – mówi Matwiejczuk. Jak podano w Raporcie Społecznej Odpowiedzialności, w 2020 roku nie wpłynęły natomiast żadne skargi do podobnych komisji w Polkometelu (rozstrzygnięto skargę z 2019 roku) i Cyfrowym Polsacie.
W Grupie Polsat Plus obowiązuje także Kodeks Etyki, będący spisem wytycznych regulujących kwestie uczciwej konkurencji, poszanowania prawa oraz etycznego działania. – Publikacja jest przewodnikiem w rozwiązywaniu dylematów o charakterze etycznym, z którymi pracownicy mogą się spotkać w trakcie codziennej pracy – wyjaśnia Matwiejczuk.
Bez skarg w TVP
– Procedura postępowania w sprawach dotyczących mobbingu jest uregulowana w par. 3¹ „Regulaminu pracy dla pracowników TVP S.A.” – informuje zespół rzecznika TVP. – W przypadku złożenia skargi o mobbing każdorazowo powoływana jest komisja do rozpatrzenia tej skargi. W skład komisji wchodzi trzech członków: pełnomocnik zarządu ds. współpracy ze związkami zawodowymi; radca prawny spółki oraz pracownik spółki zatrudniony na czas nieokreślony, wskazany przez składającego skargę jako członek komisji – zaznacza.
Jak dodaje zespół, w latach 2019-2021 nie wpłynęła żadna skarga o mobbing od pracownika TVP SA.
– Pierwsza procedura antymobbingowa w Grupie Eurozet powstała w 2015 roku. Od tego czasu była dwukrotnie aktualizowana i dziś obowiązuje „Polityka przeciwdziałania mobbingowi” z 2019 roku, która jest częścią procedur z zakresu Compliance. Mają one kluczowe znaczenie dla naszej kultury organizacyjnej i każdy pracownik/współpracownik jest zobowiązany do ich przestrzegania – mówi Michał Aleksandrowicz, rzecznik Grupy Eurozet.
– Pracownik, który uzna, że w stosunku do niego lub do innego pracownika dopuszczono się mobbingu, jest zobowiązany do niezwłocznego poinformowania pracodawcy o takim zdarzeniu. Można to uczynić anonimowo za pomocą dedykowanego adresu email, za pomocą tradycyjnej poczty lub ustnie, informując przełożonego lub bezpośrednio jednego z członków zarządu – dodaje rzecznik Eurozetu. – W uzasadnionych przypadkach zarząd spółki powołuje specjalną komisję złożoną z osób zapewniających bezstronność postępowania, w skład której wchodzą również eksperci zewnętrzni – podkreśla.
Wszystkie spółki wchodzące w skład Grupy Eurozet, jak dodaje Aleksandrowicz, zobowiązane są do propagowania i edukowania pracowników w zakresie zasad właściwego współdziałania i współtworzenia przyjaznego i bezpiecznego środowiska pracy. – W ramach zapobiegania zjawiskom mobbingu organizowane są obowiązkowe szkolenia e-learningowe dla wszystkich nowych pracowników i współpracowników. Wśród pracowników systematycznie przeprowadzane są również anonimowe badania ankietowe, monitorujące występowanie zjawisk niepożądanych w środowisku pracy. Pozyskane w ten sposób zbiorcze dane pozwalają na przeciwdziałanie takim potencjalnym sytuacjom z odpowiednim wyprzedzeniem, jak również dają możliwość oceny zmian w postrzeganiu przez pracowników zjawisk zachodzących w naszej organizacji – mówi.
– Od 2019 zarząd Grupy Eurozet wszczął cztery postępowania wyjaśniające dotyczące zjawiska mobbingu. Ich rezultaty pozostają poufne i są znane tylko bezpośrednio zainteresowanym stronom – zastrzega Aleksandrowicz.
Trzy zgłoszenia w 2021 roku w WP, RAS Polska nie zdradza liczb
Ringier Axel Springer Polska również prowadzi działania, które na celu mają zapobieganie nieprawidłowościom, w tym mobbingowi. – Wartości, którymi się kierujemy jako firma, były podstawą do stworzenia Kodeksu Etycznego RAS Polska, który ma wzmacniać i promować wspólne, uniwersalne standardy postępowania – podkreśla Agnieszka Skrzypek-Makowska, kierowniczka komunikacji zewnętrznej RAS Polska.
– W Ringier Axel Springer Polska działa również specjalny system komunikacji zgłoszeń pod nazwą SpeakUp. Jeśli ktoś z firmy zachowuje się niezgodnie z prawem lub w sposób nieetyczny, pracownik może w pełni anonimowo zgłosić taką sytuację za pośrednictwem SpeakUp – przez telefon lub system internetowy. Zgłoszenia i dane zgłaszającego pozostają poufne, a wiadomość zostaje dostarczona do rzeczowego rozpatrzenia przez osoby odpowiedzialne. Z uwagi na delikatny charakter zgłaszanych spraw, nie upubliczniamy informacji na ten temat – dodaje Skrzypek-Makowska.
– W Wirtualnej Polsce priorytetem jest dobro pracowników i współpracowników, dbanie o partnerskie relacje, wzajemny szacunek i kultura – wymienia Michał Siegieda, rzecznik prasowy WP. – Od wielu lat w spółce obowiązuje Kompas Etyki. Jesienią 2021 roku wszyscy pracownicy i współpracownicy Wirtualnej Polski Media dodatkowo przeszli obowiązkowe szkolenie z przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy, jednocześnie zobowiązując się do zapobiegania zachowaniom niepożądanym. Wdrożony został program sygnalisty, w którym każdy pracownik może zgłosić nieprawidłowości lub sytuacje sprzeczne z naszymi wartościami. Zgłoszenie może pozostać anonimowe, a spółka po każdym sygnale powołuje komisję ds. zachowań niepożądanych – informuje Siegieda.
– W całym 2021 roku wpłynęły w sumie trzy zgłoszenia, w przypadku jednego z nich komisja potwierdziła nieprawidłowości i zarekomendowała zakończenie współpracy, co stało się niezwłocznie – dodaje rzecznik WP.