KRRiT rozpisała konkurs na miejsca w multipleksie DAB+

Nadawcy komercyjni wstrzemięźliwi

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji rozpisała konkurs na 6 miejsc w ogólnopolskim multipleksie DAB+. Pozostałe mają przypaść RMF FM, Radiu Zet, Radiu Maryja i Polskiemu Radiu. Nadawcy komercyjni w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wstrzymują się od jednoznacznych deklaracji co do udziału.

Z opublikowanego w Monitorze Polskim ogłoszenia wynika, że o udzielenie koncesji na program uniwersalny lub wyspecjalizowany mogą ubiegać się nowi gracze.

Możliwe jest też rozszerzenie koncesji o nadawanie cyfrowe dla rozgłośni, które mają co najmniej 8 stacji nadawczych na terenie Polski i docierają przynajmniej do 3 mln mieszkańców Polski. Warunki te spełniają m.in. Radio Eska Rock, VOX FM, Radio SuperNova (ZPR Media), RMF Classic (Grupa RMF), TOK FM, Radio Złote Przeboje (Grupa Radiowa Agory) Muzo.fm (Polsat) czy Antyradio (Eurozet).

– Jedno ogłoszenie zostało opublikowane i znajduje się na stronie, drugie czeka na publikację w MP – informuje portal Wirtualnemedia.pl Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT.

45 dni na złożenie wniosku

Takich koncesji KRRiT zamierza udzielić lub rozszerzyć sześć. Z rezerwacji miejsc w MUX ogólnopolskim może skorzystać trzech nadawców (RMF FM, Radio Zet, Radio Maryja), a pozostałe trzy miejsca przypadną Polskiemu Radiu. Tym samym w multipleksie ogólnopolskim ma być dostępnych 12 stacji. Nadawcy mogą składać wnioski w ciągu 45 dni od ogłoszenia. Termin ten upłynie na początku kwietnia. – Opłata koncesyjna (bez zniżek) na dzień ogłoszenia wynosi: 1 766 018 zł – informuje w ogłoszeniu KRRiT. Pytana o opłatę za rezerwację pasma w DAB+ rzeczniczka KRRiT do Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

– Nie jest możliwe podanie kwoty za dokonanie rezerwacji na ogólnokrajowy MUXR1 na potrzeby DAB+. Dokonanie rezerwacji na multipleks MUXR1 będzie poprzedzone postępowaniem konkursowym w ramach, którego zostanie wyłoniony operator multipleksu. Stosownie do art. 185 ust. 4 Prawa telekomunikacyjnego podmiot, na rzecz którego dokonano rezerwacji częstotliwości w drodze postępowania, o którym mowa w art. 116 Pt, uiszcza dodatkową opłatę za dokonanie rezerwacji częstotliwości w kwocie zadeklarowanej w tym postępowaniu, nie niższej niż opłata roczna za prawo do dysponowania częstotliwością, ustaloną zgodnie z warunkami podanymi w rezerwacji częstotliwości – informuje portal Wirtuanemedia.pl Witold Tomaszewski, p.o. rzecznik prasowy UKE.

Koszty mogą być znaczne. Przekonało się o tym Polskie Radio, które dąży do zwiększenia zasięgu w DAB+. Z projektu Karty Powinności wynika, że w cyfrowym zasięgu powinno być już ponad 80 proc. ludności Polski. Powierzchniowo zasięg miał wynosić 61,5 proc. Zasięg techniczny Polskiego Radia w systemie DAB+ to nadal blisko 44 proc. powierzchni Polski. Nadawca tłumaczył opóźnienia skomplikowaną procedurą przetargową i pandemią koronawirusa. Przetarg w końcu rozpoczęto, a przed świętami doszło do otwarcia kopert. W 13 zadaniach oferty złożył Emitel, w jednej – w regionie łódzkim – także PSN Infrastruktura. Emitel wyliczył koszt emisji na 40 mln zł. Polskie Radio i rozgłośnie regionalne łącznie nie chciały wydać więcej niż 12 mln zł.

Nadawcy komercyjni powstrzymują się od deklaracji

Nadawców komercyjnych od udziału w konkursie mogą zniechęcać nie tylko wysokie koszty, ale także zasięg DAB+. Z badania TePanel wynika, że mniej niż 5 proc. Polaków posiada radiowe odbiorniki cyfrowe. Nadawcy komercyjni od lat mówią, że cyfryzacja radia powinna być oparta na internecie. Nazywają DAB+ przestarzałym i drogim rozwiązaniem. Innego zdania jest Polskie Radio, które inwestuje w cyfrowe radio. W ostatnim czasie ruszyło kilka multipleksów lokalnych. Pojawiły się w nich głównie lokalne, niszowe i katolickie rozgłośnie. Polskie Radio oferuje w DAB+ najwięcej stacji. To Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio dla Zagranicy (Radio Poland), Radio Dzieciom, Chopin, Radio Kierowców, a także rozgłośnie regionalne i ich kanały tematyczne. W 2023 roku ma wystartować Polskie Radio Literatura.

Rozgłośnie prywatne, które do tej pory mocno krytykowały DAB+, teraz często powstrzymują się od komentarza. Nie zdradzają czy będą rezerwować częstotliwości albo czy będą ubiegać się o jedno z sześciu miejsc. – Nie komentujemy działań spółki dotyczących konkursów koncesyjnych – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Krzysztof Głowiński, rzecznik prasowy Grupy RMF. W podobnym tonie wypowiada się przedstawiciel firmy, do której należy m.in. Radio Zet i Antyradio. – Zgodnie z ogłoszeniem na decyzję mamy jeszcze 43 dni. Za wcześnie na jakiekolwiek deklaracje – ucina Michał Aleksandrowicz z Eurozetu.

Inni nadawcy zapewniają, że dokładnie zastanowią się nad ogłoszeniem KRRiT. – Ogłoszenie o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego w technologii DAB+ ukazało się wczoraj – Grupa Radiowa Agory zapoznaje się z jego treścią i analizuje warunki uczestnictwa w konkursie KRRiT. Decyzja GRA w tej sprawie jeszcze nie zapadła. Mogę jeszcze dodać, że GRA wraz z innymi nadawcami komercyjnymi wielokrotnie wyrażała już swoje zdanie na temat technologii DAB+ – nic się w tej sprawie nie zmieniło – zdradza Agnieszka Staniszewska, rzecznik prasowy Agory i zastępca dyrektora ds. komunikacji korporacyjnej. – Na razie analizujemy dokumenty – zdradza Paweł Szaniawski, prezes zarządu spółek, do których należą koncesje Radia VOX FM, SuperNova i Eska Rock.

Bez decyzji w sprawie zamiany MUX-ów dla radia i telewizji

Prezes UKE nie podjął jeszcze decyzji odnośnie wniosku przewodniczącego KRRiT, aby pasmo zajmowane obecnie przez MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej przekazać na potrzeby DAB+. Wówczas kanały telewizyjne, takie jak Nowa TV, WP czy Zoom TV trafiłyby do nowego MUX-5 lub MUX-6. – Kwestia przekazania części pasma VHF na DAB+ nie została rozstrzygnięta. Proszę zwrócić uwagę, że nie jest to zagadnienie trywialne ani pod względem technicznym, ani prawnym. Jesteśmy w tej sprawie w bieżącym kontakcie z KRRiT, ale komunikować będziemy dopiero finalne ustalenia – informuje Tomaszewski z UKE.