Członkowie RMN zostali mailowo poinformowani, że do poniedziałkowego południa można zgłaszać kandydatury na stanowisko prezesa Polskiego Radia i członków rady nadzorczej Telewizji Polskiej. – Na prośbę Przewodniczącego Rady uprzejmie informuję, że upłynęły kadencje i wygasną mandaty następujących osób: Polskie Radio – Agnieszka Kamińska (prezes Zarządu) Telewizja Polska – Przemysław Tejkowski ( członek Rady Nadzorczej); Radosław Włoszek (wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej) – poinformowano członków RMN.
Bez konkursów na stanowiska
Podczas ostatnich posiedzeń Rady Mediów Narodowych na kolejną kadencję powołano na przykład prezesów Radia Olsztyn, Radia Zachód, Radia Lublin, Radia Katowice. Niebawem RMN zajmie się obsadzeniem stanowisk szefów Radia Dla Ciebie, Radia Kielce, Radia PiK, Radia Białystok, Radia Opole i Radia Rzeszów, których kadencje również upłynęły.
Opozycyjni członkowie RMN dążyli do przeprowadzenia konkursów na stanowiska w rozgłośniach regionalnych Polskiego Radia. Wniosek w tej sprawie jednak przepadł, podobnie jak podczas poprzednich posiedzeń.
– Konsekwentnie. Wniosek (mój i Roberta Kwiatkowskiego) o wstrzymanie się z wyborem i wprowadzenie punktu „omówienie trybu i procedur powoływania organów mediów publicznych w 2022 r.” został odrzucony trzema głosami – poinformował portal Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun, zasiadający w RMN.
Wszyscy szefowie rozgłośni regionalnych Polskiego Radia zostali wybrani stosunkiem głosów trzech do dwóch. Za ich powołaniem głosowali związani z Prawem i Sprawiedliwością członkowie RMN: przewodniczący Krzysztof Czabański, Joanna Lichocka i Elżbieta Kruk. Przeciwko byli Juliusz Braun i Robert Kwiatkowski.
Agnieszka Kamińska kieruje Polskim Radiem od stycznia 2020 roku
Podczas posiedzenia RMN zdecyduje też o kształcie zarządu Polskiego Radia. Od stycznia 2020 spółką jednoosobowo kieruje Agnieszka Kamińska. Kamińska jest krytykowana m.in. przez posła Marka Suskiego za spadek słuchalności Trójki.
Według badania Radio Track Kantar Polska w okresie od sierpnia do października ub.r. stacja miała 1,8 proc. udziału w rynku słuchalności, a od września do listopada 1,6 proc. Prezes Polskiego Radia i posłanka Joanna Lichocka, również zasiadająca w Radzie Mediów Narodowych kwestionują jednak badania słuchalności. Twierdzą, że to badanie popularności marek, a nie słuchalności. Niedawno Lichocka poinformowała, że będzie wnioskowała do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zbadanie Radio Track. Posłanka podejrzewa, że mamy do czynienia ze „zmową rynkową” nadawców komercyjnych.
Jak wynika z naszych informacji przewodniczący Krzysztof Czabański nie planuje zmian w kierownictwie Polskiego Radia i chce aby nadal stacją kierowała Kamińska.
W 2020 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu RTV i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł.