Po roku od powstania Albicli media komercyjne ostatecznie rezygnują z aktywności w serwisie społecznościowym założonym przez środowisko „Gazety Polskiej”. Działalność w serwisie zakończyła Wirtualna Polska. Ostatnią poważną aktywnością redakcji WP był wpis z 21 lutego 2021 roku, gdzie promowano tekst „Na sygnale przez zakorkowaną drogę tak Andrzej Duda wraca z nart”.
„Ciekawostka medialna”
– Albicla była sezonowym wydarzeniem, choć może trafniej byłoby powiedzieć: ciekawostką medialną – mówi „Presserwisowi” Piotr Mieśnik, redaktor naczelny portalu Wp.pl. – W WP jednak trzymamy rękę na pulsie: sprawdzaliśmy i będziemy sprawdzać nowe powierzchnie do ekspozycji naszych treści. I właśnie jako eksperyment traktowaliśmy naszą obecność w tym medium społecznościowym. Po testach zdecydowaliśmy się jednak skupiać na nieco większych i dynamiczniej rozwijających się platformach.
Z kolei Onet ostatni post opublikował dwa miesiące temu. Tekst „13 grudnia zmienił życie milionów Polaków” prowadził do sekcji Stanwojenny.onet.pl. Wcześniejsze wpisy pochodzą z sierpnia i czerwca 2021 roku.
– Albicla pozostaje małym serwisem z minimalnymi zasięgami. Zapewne nie zlikwidujemy tam konta, ale umieszczenie na nim tekstów nie stanowi dla nas priorytetu – mówi nam Bartosz Węglarczyk, redaktor naczelny Onet.pl.
Zdaniem Wojtka Kardysia, eksperta ds. komunikacji internetowej, obecność Onetu i WP na Albicli była marnotrawieniem czasu. – Publika Albicli nie jest znacząca dla Wirtualnej Polski czy Onetu, bo nie dość, że jest niszowa, to jeszcze mało prokonsumencka. Dla nich to było marnowanie czasu i zasobów ludzkich – mówi Kardyś.
Kto nie zreygnował?
Są jednak media, które nie zrezygnowały z promocji treści na Albicli. Głównie prawicowe i publiczne, w tym media związane z Tomaszem Sakiewiczem – „Gazeta Polska”, „Gazeta Polska Codziennie” i Telewizja Republika. Na bieżąco postuje także Polskie Radio 24, Radio Poznań i TVP Info. O dziwo, nie działa na Albicli Polska Agencja Prasowa – ostatni wpis PAP opublikowała osiem miesięcy temu.
– Duże media bardzo pomogły nam na początku – w promocji serwisu. Wtedy to miało dla nas duże znaczenie, bo zwiększało liczbę wzmianek o Albicli i stanowiło dla nas istotny element kampanii promocyjnej. Chcąc nie chcąc, i tak nas wsparli – mówi Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „Gazety Polskiej” i twórca serwisu Albicla.
Tomasz Sakiewicz zapowiada, że w najbliższym czasie Albicla ma zyskać nowe funkcjonalności i szatę graficzną. – Przygotowujemy funkcjonalności, które będą wspierać dziennikarstwo obywatelskie. Będziemy wkrótce to ogłaszać – mówi Sakiewicz.
Albicla ruszyła 20 stycznia 2021 roku po tym, jak Facebook i Twitter zablokowały profile ówczesnego prezydenta USA Donalda Trumpa. Po roku serwis ma prawie 82 tys. aktywnych użytkowników. Jest dostępna w wersji po polsku i angielsku. W planach ma wprowadzenie także wersji węgierskiej i ukraińskiej.