Telewizyjna Siódemka wciąż oczekuje na koncesję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na dalsze nadawanie, obecna koncesja wygasa 25 lutego. – Stacja spełnia wszelkie wymogi określone prawem, dopełniono także niezbędnych formalności. Bezczynność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) działa na szkodę rynku medialnego w Polsce, uderza w widzów oraz innych nadawców i operatorów – komentuje TVN Grupa Discovery.
Ponad rok temu (23 grudnia 2020 roku) TVN Grupa Discovery wystąpiła do rady o przedłużenie koncesji dla TVN7. Znacznie szybciej zapadły decyzje w sprawie m.in. Canal+ Premium, Canal+ Film, Canal+ Sport i kilku stacji radiowych Agory. Koncesja dla TVN7 przestanie obowiązywać po 25 lutego br. Część mediów spekulowała, że rada czeka na polityczny ruch ze strony Prawa i Sprawiedliwości. Prezydent zawetował nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji, która zmusiłaby amerykański koncern Discovery do odsprzedania większościowego pakietu udziałów w TVN.
KRRiT dotychczas nie podjęła decyzji w sprawie TVN7, ponieważ część jej członków uważa, że naziemna stacja łamie 35 artykuł ustawy o radiofonii i telewizji. Pozwala on koncesjonować jedynie stacje, których właściciel znajduje się w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Formalnym właścicielem TVN jest Polish Television Holding z siedzibą w Amsterdamie, ale ta firma jest kontrolowana przez amerykański koncern Discovery.
Do przedłużenia koncesji potrzeba głosów czterech spośród pięciu członków KRRiT. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że przewodniczący Witold Kołodziejski, Teresa Bochwic, Elżbieta Więcławska-Sauk są gotowi zagłosować za przedłużeniem koncesji dla TVN7. Przeciwko są prof. Janusz Kawecki i Andrzej Sabatowski, obydwaj powołani przez prezydenta Andrzeja Dudę, który zawetował ustawę nazywaną „Lex TVN”. Do głosowania może dojść, kiedy przewodniczącemu Kołodziejskiemu uda się pozyskać większość do przedłużenia koncesji, tak jak stało się we wrześniu ub.r. z koncesją dla TVN24. Wówczas rada przedłużyła ją kilka dni przed wygaśnięciem.
„Stacja spełnia wszelkie wymogi określone prawem, dopełniono także niezbędnych formalności”
Jak komentuje biuro prasowe TVN Grupa Discovery w komunikacie rozesłanym do mediów w niedzielny wieczór „TVN7 spełnia wszelkie wymogi określone prawem, dopełniono także niezbędnych formalności. – Bezczynność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) działa na szkodę rynku medialnego w Polsce, uderza w widzów oraz innych nadawców i operatorów. Działanie KRRiT może doprowadzić do zamknięcia stacji TVN7 w formule, która gwarantuje bezpłatny dostęp dla widzów na terenie całego kraju – czytamy w oświadczeniu nadawcy.
TVN Grupa Discovery komunikuje, że decyzja o rekoncesji dla TVN7 nie zapadła pomimo że „nie ma żadnych przesłanek, które uzasadniałyby tak olbrzymie opóźnienie”. – Podobnie jak w przypadku stacji TVN24 – której odnowiono koncesję po 18 miesiącach oczekiwania (…). Działanie regulatora może doprowadzić do zamknięcia TVN7 w formule, która gwarantuje bezpłatny dostęp widzom w całej Polsce. Oznacza to, że Polacy stracą możliwość nieograniczonego korzystania z największego kanału rozrywkowego w naszym kraju – informuje spółka.
– Prezydent Andrzej Duda ogłaszając weto wobec ustawy lex TVN, potwierdził, że prawo musi zapewniać ochronę praw nabytych, w tym praw do uzyskania koncesji przez podmioty, które spełniły określone warunki. Nie ma absolutnie żadnych podstaw do kwestionowania przez KRRiT prawa TVN Discovery do nadawania w Polsce. Tak długie odwlekanie decyzji o odnowieniu koncesji wpływa destabilizująco na cały rynek medialny w Polsce. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku TVN24, która otrzymała koncesję w ostatnim dniu roboczym przed wygaśnięciem poprzedniej, po ponad półtorarocznym oczekiwaniu. Ze względu na negatywne skutki dla TVN, jako nadawcy, prawidłowość procesu rekoncesyjnego TVN24 jest teraz badana przez sąd. Prezydent również argumentował, że „umów trzeba dotrzymywać”, mówiąc o traktacie o stosunkach handlowych i gospodarczych między Polską a Stanami Zjednoczonymi. Nieprzyznanie koncesji TVN7 naruszyłoby ten traktat – czytamy w oświadczeniu.
Jak podkreśla TVN Grupa Discovery „treści produkowane przez TVN7 mają charakter lokalny. W 2021 roku aż 8 z TOP10 najpopularniejszych programów stacji stanowiły produkcje polskie. Programy wyprodukowane w Polsce wypełniają około 70 proc. całego czasu antenowego Siódemki”. – Kanał wspiera polskie firmy i inwestuje w Polsce, promuje polskie filmy poprzez pasmo polskich poniedziałków. Co roku 1,5 proc. przychodu grupy TVN Discovery zostaje odprowadzone do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, wspierając polską kinematografię – informuje komercyjny nadawca.
W zeszłym roku Siódemka miała 3,58 proc. udziału w rynku
W pierwszym roku nadawania Siódemka miała średnio 2,37 proc. udziału w rynku telewizyjnym, w kolejnych ośmiu latach roczne wyniki wahały się od 1,40 proc. do 2,04 proc. Od 2011 roku oglądalność stacji systematycznie rośnie, najlepsze wyniki zanotowano w zeszłym roku – 3,58 proc. udziału w 4+ i 4,61 proc. w 16-49. Dotychczas największą widownię zgromadził „Big Brother”.
– Siódemka to ulubiony adres dla wszystkich widzów, którzy szukają w telewizji relaksu, zapomnienia i wytchnienia od codzienności. Bez polityki, złych wiadomości i negatywnych emocji – kilka dni temu komentowała portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Mazurkiewicz, szefowa TVN7.
Zarząd TVN Grupa Discovery podjął decyzję, aby od 2019 roku zainwestować w Siódemkę, aby tym samym ze stacji stworzyć drugą główną antenę. Wraz ze zmianą strategii programowej Siódemki zmieniona została również polityka handlową stacji. – Połączyliśmy TVN i TVN7 w jeden produkt TVN Max, co poprzez komplementarne profile stacji, pozwoliło zwiększyć efektywność zasięgową nowego produktu – informowała nas dyrektor ds. strategii i rozwoju Premium TV Aleksandra Przeździecka.
Nową szefową stacji na początku 2019 roku została wspomniana wyżej Katarzyna Mazurkiewicz, która w tej roli zastąpiła Małgorzatę Jopek.