Prezes Agnieszka Kamińska: Polskie Radio pokazuje złożoność świata

Agnieszka Kamińska, prezes Polskiego Radia

– W przeciwieństwie do wielu prywatnych mediów utrzymaliśmy miejsca pracy, zapewniając swoim pracownikom stabilizację warunków pracy oraz wynagrodzenia – mówi o funkcjonowaniu Polskiego Radia w czasach pandemii jego prezes Agnieszka Kamińska. Firma planuje w kolejnych latach uruchomienie następnych anten nadawanych cyfrowo.

Poprosiliśmy Agnieszkę Kamińską, prezes Polskiego Radia, o podsumowanie najważniejszych wydarzeń w firmie w 2021 roku oraz zapytaliśmy, jakie wyzwanie stoją przed publicznym nadawcą na kolejne 12 miesięcy.

Wydarzenia roku 2021 w Polskim Radiu

Konkurs Chopinowski i nagroda Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków, przyznanie Diamentowej Batuty Agnieszce Duczmal, rok działalności Polskiego Radia Kierowców, 50-lecie audycji „Lato z Radiem”, XX Festiwal „Dwa Teatry 2021” w Zamościu oraz Nagroda Mediów Publicznych.

Najważniejsze trendy w 2021 roku

Polskie Radio prezentuje doskonałą polszczyznę, muzykę poszerzającą horyzonty, pokazuje złożoność świata, stale rozwija swoją działalność. To nie tylko główne anteny, ale również liczne wydawnictwa, koncerty, akcje społeczne, specjalistyczne serwisy.

Polskie Radio reaguje na bieżącą sytuację, czego przykładem może być wprowadzenie na antenie Programu Pierwszego Polskiego Radia specjalnych serwisów informacyjnych w języku białoruskim – Serwisy dla Białorusi, poświęconych sytuacji w tym kraju. Dzięki temu wszyscy Białorusini, również ci mieszkający w miejscach, gdzie nie ma dostępu do internetu lub w przypadku ograniczenia dostępu do sieci, dzięki falom długim Jedynki, mają dostęp do rzetelnych informacji na temat sytuacji w swoim kraju oraz związanych z nią wydarzeń międzynarodowych.

Kolejnym przykładem różnorodnej aktywności może być serwis olimpijski – tokyo2020.polskieradio24.pl. z najnowszymi doniesieniami ze sportowych aren, tabelami wyników, ciekawostkami o polskich zawodnikach.

W czerwcu 2021 r. odbył się kolejny koncert z cyklu „To, co najpiękniejsze” – poświęcony pamięci Krzysztofa Krawczyka. W studiu im. Witolda Lutosławskiego wystąpili znakomici artyści, Orkiestra Polskiego Radia – prezentując utwory tego wybitnego artysty. Cykl koncertów „To, co najpiękniejsze” pod honorowym patronatem Rady Mediów Narodowych, realizowany jest w Polskim Radiu od jesieni 2017 r. Ma na celu popularyzację polskiej i światowej muzyki, w tym również klasycznej, wśród odbiorców poszukujących kontaktu z wartościową muzyką i kulturą wysoką.

Polskie Radio jest obecne w mediach społecznościowych, rozmowy prezentowane są także w formie wideo. Jesteśmy nie tylko nadawcą radiowym. Możemy się poszczycić wspaniałymi wydawnictwami misyjnymi – „Sercem Polak, a talentem świata obywatel”, „Kardynał Stefan Wyszyński – w służbie Kościoła i Ojczyzny”, jak i licznymi prestiżowymi wydawnictwami płytowymi – Lato z Radiem 2021 – Jesteśmy z Wami 50 lat – CD+vinyl, Piotr Beczała – Arie, Diamentowa Batuta – Agnieszka Duczmal, Dariusz Kozakiewicz – Krokodyl – 50 lat na scenie, Kasia Moś & Aukso – Moniuszko 200, Polish Radio Jazz Archives vol. 34 – Wojciech Karolak, Mikołaj Gomółka – Melodie na psałterz polski, vol. 5 & 6, Leopold Stokowski – Polskie Radio Chopin, vol. 5, Long Long – Arie / Arias, Będzie Głośno vol. 3, Chopin University Big Band – Cinema Boogie, Omen – O3, a także wydawnictwami cyfrowymi w muzycznych portalach streamingowych – Kasia Moś&Jarecki – Dobre Moce, Andrzej Dąbrowski – My Way – Bądź wierny sobie.

Co pandemia zmieniła w branży radiowej w 2021 roku?

Od momentu ogłoszenia stanu pandemii w Polsce w 2020 r., zarząd Polskiego Radia podjął wszelkie niezbędne działania mające na celu zminimalizowanie ryzyka zakażenia wśród pracowników i gości. W tym wyjątkowo trudnym czasie Polskie Radio zapewniło polskim twórcom i wykonawcom nie tylko możliwość kontaktu z publicznością, ale również wspierało i pomagało w dalszym rozwoju. Wszystkie anteny publicznego nadawcy emitowały nie tylko więcej polskiej muzyki, ale też słuchowisk, spektakli i audycji dla dzieci – napisanych, wykonywanych lub wyprodukowanych przez rodzimych artystów. W czasie pandemii publiczny nadawca uruchomił nową antenę – Polskie Radio Kierowców, całodobowy program skierowany do użytkowników dróg.

Polskie Radio, w przeciwieństwie do wielu prywatnych mediów, utrzymało miejsca pracy, zapewniając tym samym swoim pracownikom stabilizację warunków pracy oraz wynagrodzenia.

Jak co roku nie zabrakło też uwielbianej przez słuchaczy audycji „Lato z Radiem”, która w 2021 r. świętowała swoje 50-lecie. Odbyły się wyjątkowe koncerty, których można było wysłuchać i obejrzeć z każdego miejsca na świecie. Premiery koncertów miały miejsce w każdy piątek, zarówno w wersji audio na antenie Programu 1 Polskiego Radia, jak i w mediach społecznościowych, kanale YouTube oraz na stronie internetowej Polskiego Radia.

Polskie Radio z okazji 50. urodzin przygotowało też dwa wydania płytowe. Pierwsze to box pięciu płyt CD z 93 przebojami polskimi i zagranicznymi, które towarzyszyły słuchaczom audycji przez całe pięćdziesięciolecie. Drugie – to unikatowa płyta winylowa zawierająca oryginalną wersję „Polki Dziadek” oraz 10 polskich piosenek wybranych spośród tych, które królowały w „Lecie z Radiem” na przestrzeni lat. Dzięki aplikacji Jedynki Polskiego Radia, która na dwa miesiące zamieniła się w aplikację „Lata z Radiem”, słuchacze z łatwością mogli przemieszczać się między koncertami, anteną czy trasą reporterską.

Trendy i wyzwania na 2022 rok

Polskie Radio jest prekursorem nadawania w DAB+, do dziś ma najwięcej programów w tej technologii (dziewięć anten publicznego nadawcy nadaje w tej technologii) i kładzie ogromny nacisk na dalszy rozwój tego standardu. Polskie Radio w kolejnych latach planuje uruchomienie następnych anten nadawanych cyfrowo.

Cyfryzacja jest nowym rozdziałem w historii radiofonii, DAB+ (Digital Audio Broadcasting Plus) jako nowa technologia radiofonii cyfrowej jest przyszłością analogowego medium i odpowiedzią na oczekiwania współczesnego odbiorcy. Wprowadzenie zmian oznacza lepszą jakość dźwięku, większy wybór i nowe możliwości. DAB+ umożliwia emisję dźwięku cyfrowego, oferując szereg dodatkowych rozwiązań, m.in. przesyłanie opisów, obrazów oraz informacji o ruchu drogowym dla systemów nawigacji. W cyfrowym standardzie są dostępne: Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio dla Zagranicy (Radio Poland), Radio Dzieciom, Chopin, Radio Kierowców, a także rozgłośnie regionalne i ich kanały tematyczne. W 2023 r. ma wystartować kolejny cyfrowy kanał publicznego nadawcy – Polskie Radio Literatura.

Polskie Radio rozpoczęło też niezwykle ważną dyskusję publiczną na temat konieczności stworzenia miarodajnych, wiarygodnych badań słuchalności radia w Polsce. Dotychczas bowiem w naszym kraju nie ma takiego narzędzia. Obecnie funkcjonujący na rynku sondaż – realizowany na zlecenie czterech prywatnych nadawców radiowych, czyli tzw. KBR (RMF, Zet, ZPR i Agora) – jest oparty na telefonicznych ankietach, dotyczących kojarzenia danej marki radiowej i nie ma nic wspólnego z rzetelnym pomiarem telemetrycznym. Polskie Radio będzie z zaangażowaniem wspierać działania KRRiT na polu stworzenia nowego, miarodajnego narzędzia badawczego słuchalności radia w Polsce.

Agnieszka Kamińska na czele Polskiego Radia

Prezes Agnieszka Kamińska szefuje publicznemu nadawcy od 22 stycznia 2020 r. Wówczas Rada Mediów Narodowych uznała, że najlepiej będzie, gdy „w najbliższym czasie” zarząd Polskiego Radia będzie jednoosobowy. Taki stan rzeczy trwa do dzisiaj. W 2020 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu RTV i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł.

Agnieszka Kamińska jest krytykowana m.in. przez posła Marka Suskiego za spadek słuchalności Trójki. Według badania Radio Track Kantar Polska w okresie od września do listopada ub.r. stacja miała 1,6 proc. udziału w rynku słuchalności. Był to najgorszy wynik Trójki w historii tego badania. Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska oraz posłanka Joanna Lichocka, zasiadająca w Radzie Mediów Narodowych, kwestionują badanie Radio Track. Twierdzą, że to badanie popularności marek, a nie słuchalności. Niedawno Lichocka poinformowała, że będzie wnioskowała do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zbadanie Radio Track. Posłanka podejrzewa, że mamy do czynienia ze „zmową rynkową” nadawców komercyjnych.