Niedawno informowaliśmy, że wśród dziennikarzy Polskiego Radia słychać plotkę o możliwym odwołaniu ze stanowiska prezes Agnieszki Kamińskiej. Miałoby do tego dojść jeszcze w grudniu. Do sprawy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl odniósł się sam Czabański. – Każdą spółkę publicznej radiofonii i telewizji będziemy na zakończenie kadencji jej władz omawiać oddzielnie i wówczas cała RMN zdecyduje o kształcie personalnym władz statutowych spółki na nową kadencję – zapowiada przewodniczący Rady Mediów Narodowych. Mandat prezes Kamińskiej wygaśnie w połowie 2022 roku.
Plan styczniowego posiedzenia
Przewodniczący Czabański zwołał posiedzenie RMN na 5 stycznia 2022 roku. Do południa 4 stycznia 2022 roku oczekuje z kolei na kandydatury na stanowiska w Radiu Lublin i Radiu Katowice. W przypadku pierwszej rozgłośni upłynęły kadencje i wygasają mandaty: Mariusza Deckerta (prezes zarządu), Leszka Burakowskiego (przewodniczącego Rady Nadzorczej), Marcina Tarachy (sekretarza Rady Nadzorczej). W drugiej Piotra Ornowskiego (prezesa zarządu), Piotra Pietrasza (przewodniczącego Rady Nadzorczej), Alfreda Pyrka (członka Rady Nadzorczej). Podczas posiedzenia 5 stycznia zostaną rozpatrzone kandydatury na te stanowiska. Mają też zapaść decyzje w sprawie kształtu zarządów tych spółek.
W planie posiedzenia uwzględniono też uzupełnienie Rady Programowej Radia Koszalin, udzielenie patronatu Rady Mediów Narodowych publikacji przygotowanej przez Polskie Radio pt. Płyty Polskiego Radia wpisane na Listę Krajową programu UNESCO „Pamięć Świata”. Wrzesień 1939. Ponadto w rozpisce widnieje punkt „Sprawy różne”.
Jednoosobowy zarząd Polskiego Radia
Prezes Agnieszka Kamińska szefuje publicznemu nadawcy od 22 stycznia 2020 r. Wówczas Rada Mediów Narodowych uznała, że najlepiej będzie, gdy „w najbliższym czasie” zarząd Polskiego Radia będzie jednoosobowy. Taki stan rzeczy trwa do dzisiaj. W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu RTV i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł.
Kamińska jest krytykowana m.in. przez posła Suskiego za spadek słuchalności Trójki. Według badania Radio Track Kantar Polska w okresie od sierpnia do października br. stacja miała 1,8 proc. udziału w rynku słuchalności. Prezes Polskiego Radia i posłanka Joanna Lichocka, również zasiadająca w Radzie Mediów Narodowych kwestionują jednak badania słuchalności. Twierdzą, że to badanie popularności marek, a nie słuchalności. Niedawno Lichocka poinformowała, że będzie wnioskowała do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zbadanie Radio Track. Posłanka podejrzewa, że mamy do czynienia ze „zmową rynkową” nadawców komercyjnych.