Agencja Reutersa uznała to za najistotniejsze wydarzenie pierwszej części dnia. „Rządząca w Polsce nacjonalistyczna partia Prawo i Sprawiedliwość (PiS) od dawna twierdzi, że zagraniczne grupy medialne mają zbyt dużą władzę w kraju i zniekształcają debatę publiczną. Duda został wybrany przy poparciu rządzących nacjonalistów, ale jego decyzja o zawetowaniu ustawy może nadwerężyć jego relacje z partią” – pisze agencja.
Trudna sytuacja prezydenta
Bloomberg zgadza się, że weto postawi Dudę w trudnej sytuacji. „Gdyby jednak tego nie zrobił, zaszkodziłby potencjalnym inwestorom i wolności mediów”. Ta agencja używa z kolei sformułowania, że TVN jest solą w oku rządu. „Weto prezydenta pozwoli nadal nadawać TVN” – zauważa Bloomberg. Czołowy serwis ekonomiczny podkreśla presję USA na prezydenta, która według dziennikarzy przeważyła. Niemiecka sieć RND podkreśla natomiast, że „prezydent chciał chronić reputację kraju jako dobrej lokalizacji biznesowej”.
Wygrała wolność słowa
Associated Press dorzuca opinię, że decyzja o postawieniu weta to zwycięstwo wolności słowa i niezależności mediów w kraju, w którym normy demokratyczne są kwestionowane przez nacjonalistyczny rząd. „Ustawa nie cieszyła się popularnością wśród wielu Polaków i byłaby ciosem dla reputacji kraju jako miejsca do prowadzenia biznesu” – zauważa AP.
PiS chce kontrolować media
Brytyjski „The Guardian” przytacza całą historię konfliktu w Polsce i przypomina, że PiS kontroluje TVP oraz znaczną część prasy regionalnej. „Od czasu objęcia władzy przez PiS w 2015 roku Polska spadła o 46 miejsc w światowym indeksie wolności prasy Reporterów bez Granic, plasując się na 64. pozycji”. Gazeta wyraża nadzieję, że decyzja polskiego prezydenta to krok ku normalności. Przytacza też wypowiedź Bixa Aliu, chargé d’affaires USA w Polsce, który na Twitterze podziękował Dudzie „za przywództwo i zaangażowanie dla wspólnych wartości demokratycznych oraz za ochronę klimatu inwestycyjnego w Polsce”. Mniej więcej to samo można przeczytać na stronie BBC. Większość zachodnich mediów opiera się na relacjach agencji informacyjnych.
„Niech nikt już nie mówi, że nie warto, że się nie da, że nic nie możemy. Możemy i musimy” – cytuje wpis Donalda Tuska na Twitterze amerykański dziennik „The Washington Post”.
Zbliża się fuzja
„Biznes Discovery w Polsce uratowany” – tak artykuł tytułuje branżowy amerykański serwis Variety.com, zajmujący się rozrywką oraz tym, co dzieje się w mediach. Serwis kładzie nacisk na to, że gdyby Duda zachował się inaczej, to koncern musiałby sprzedać TVN. Pisze też, że to dobra decyzja w kontekście planowanej w połowie przyszłego roku fuzji Discovery z należącym do AT&T koncernem WarnerMedia (w czwartek Komisja Europejska wydała bezwarunkową zgodę na to połączenie dla działalności w Europie).
Najwięcej uwagi sprawie poświęcały media niemieckie. Pisały o tym „Der Spiegel”, „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, „Süddeutsche Zeitung”, Deutsche Welle czy „Die Welt”. Większość tych artykułów miało jednak informacyjny, a nie komentarzowy charakter.