Rada nadzorcza Polskich Badań Czytelnictwa (PBC) po konsultacjach z wydawcami przyjęła nowy regulamin rozpowszechniania prasy za 2022 rok. Nowe założenia dotyczą wydań drukowanych oraz e-wydań. Celem zmian jest uproszczenie wskaźników i procedur związanych z raportowaniem danych przez wydawców, wzmocnienie kryteriów zaliczania wydań do sprzedaży oraz ustalenie jednego podstawowego wskaźnika sumującego dla sprzedaży.
Bardziej czytelne definicje
Dzięki tym zmianom wskaźniki i ich definicje mają być bardziej czytelne, a ich liczba w raporcie kontroli rozpowszechniania zmniejszy się do dwóch wskaźników sumujących: sprzedaży i dystrybucji promocyjnej. Zmniejszy się również liczba wzorców deklaracji z 12 do pięciu.
Kwartalne raporty
Oprócz danych źródłowych PBC ma publikować kwartalne raporty dotyczące prasy. Będą one łączyły dane dotyczące reklamy, czytelnictwa i rozpowszechniania prasy, tak aby mediaplaner i reklamodawca, który planuje kampanie reklamowe w prasie, miał pełny obraz tytułu prasowego. Pierwszy nowy raport zostanie opublikowany dla danych za czwarty kwartał 2021 roku.
PBC zaznacza, że aby zsynchronizować w czasie wyniki różnych pomiarów dotyczących sprzedaży egzemplarzowej, czytelnictwa prasy oraz zachowań wobec reklamy, publikacja danych dotyczących sprzedaży prasy musi mieć charakter kwartalny. Sposób raportowania wyników dla reklamy i czytelnictwa w PBC Plannerze nie zmieni się.
Rozwiązania zaproponowane przez PBC w nowym regulaminie zaczerpnięto ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Nowy regulamin wejdzie w życie 1 stycznia 2022 roku.