Komisja Europejska poinformowała, że jej urzędnicy rozpoczęli prace nad nowymi przepisami, które będą miały na celu powstrzymanie niepokojących trendów w postaci rosnącej ingerencji politycznej w media i wzrostu liczby przejęć mniejszych rywali przez duże grupy medialne.
Media Freedom Act w 2022 roku?
Komisja Europejska przedstawi w 2022 r. ustawę o wolności mediów nazwaną Media Freedom Act, której celem będzie zapobieganie wpływom politycznym i zapewnienie pluralizmu w mediach 27 państw członkowskich bloku oraz krajów kandydujących, które chcą do niego przystąpić – poinformowali brukselscy urzędnicy podczas European News Media Forum.
Komisarz UE ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton wyjaśnia, że celem ustawy będzie zapewnienie integralności i niezależności unijnego rynku mediów.
– Chcemy działać przeciwko wszelkiego rodzaju nieuzasadnionym ingerencjom w działalność unijnych firm medialnych – zaznaczył Thierry w wystąpieniu. – Musimy być pewni, że istnieją zabezpieczenia pluralizmu mediów, w tym tych działających online, aby nikt nie urósł zbyt duży i nie zdominował debaty publicznej.
Zapowiedź ma miejsce w obliczu szerokiego pogorszenia się rankingów krajów Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej w Światowym Indeksie Wolności Prasy z 2021 r.
Zdaniem KE upolitycznienie mediów publicznych i niezależnych w regionie to długoterminowa tendencja, która nasiliła się w ciągu ostatnich kilku lat, a pandemia Covid-19 stała się okazją dla niektórych rządów do sprawowania większej kontroli nad mediami.
Potrzebne są przepisy
Wiceprzewodnicząca Komisji ds. wartości i przejrzystości Vera Jourova potwierdziła tendencję władz w niektórych krajach unijnych do podporządkowania sobie mediów.
– Byliśmy świadkami wielu prób ingerencji rządów w media, podważania ich niezależności, a tym samym zakłócania rynku – przyznała Jourova. – Potrzebujemy szeregu przepisów opartych na wspólnych zasadach, takich jak niezależność redakcyjna mediów i przejrzystość własności. Dlatego potrzebne są przepisy na poziomie wspólnoty.
Jourova przypomniała o działaniach, które UE już podejmuje w tym zakresie, przeznaczając do 2027 r. co najmniej 75 mln euro z programu „Kreatywna Europa” na projekty dotyczące wolności i pluralizmu mediów.