W tegorocznej edycji konkursu do nagrody im. prof. Romana Czerneckiego w kategorii publicystyka, do której swoje prace mogą składać dziennikarze, zostało nominowanych siedem osób.
Antoni Antoszek („Pismo. Magazyn opinii”) otrzymał nominację za tekst „Egzamin z e-lekcji”, Paulina Zywar (Onet.pl) za artykuł „»Mamo, mi już nie przeszkadza, kiedy zamykają mnie w toalecie«. Dlaczego system wsparcia psychicznego w szkołach nie działa?”, Mateusza Różańskiego (Niepełnosprawni.pl) nominowano za artykuł „Przemoc i dyskryminacja. Czego doświadczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami?”, Karola Wilczyńskiego („Tygodnik Powszechny”) za „Wyższą szkołę alienacji”. Nominacje otrzymali także: Michał Sutowski (Krytyka Polityczna) za „Rasistowskie »W pustyni i w puszczy«? To dopiero początek problemu”, Weronika Tomiak (Suksespisanyszminka.pl) za tekst „Paradoks polskiego systemu edukacji” oraz Sylwia Czubkowska (Spider’s Web+) za artykuł „Czas wprowadzić do szkół edukację medialną. To ostatni dzwonek, by wychować cyfrowo świadome społeczeństwo”.
Laureatów IV edycji konkursu poznamy 3 listopada. Wydarzenie będzie miało charakter kameralny, a transmisję z rozdania nagród będzie można obejrzeć w internecie.
W poprzednich latach w kategorii publicystyka nagrody otrzymały: Justyna Suchecka, wówczas „Gazeta Wyborcza” (2018), Joanna Cieśla „Polityka” (2019) i Aleksandra Pucułek, „Gazeta Wyborcza” (2020).
Konkurs jest przeznaczony dla dziennikarzy, naukowców i edukatorów, którzy piszą o szkole, a ich teksty wzmacniają merytoryczną dyskusję na temat edukacji i pozwalają zrozumieć, z jakimi wyzwaniami się ona mierzy. Nagroda przyznawana jest w trzech kategoriach – naukowej, publicystycznej i specjalistycznej. Inspiracją do stworzenia nagrody była postać Romana Czerneckiego – nauczyciela, wykładowcy, dyrektora szkół, który całe życie poświęcił nauczaniu.