W czwartek, 2 września, ruszyła odświeżona wersja portalu Rp.pl. Zmianie uległ wygląd i układ witryny, ale także cała platforma technologiczna, na której jest ona zbudowana. Jak informuje wydawca – tym samym zakończony został kolejny etap procesu inwestycyjnego w obszarze mediów cyfrowych Gremi Media. Jego celem nadrzędnym ma być walka o cyfrowych subskrybentów.
Przebudowano układ i konstrukcję strony, widoczne dla użytkownika. Są one teraz bardziej przejrzyste – i to zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. Zastosowano najnowsze technologie, ale także np. zmniejszono liczbę odnośników na stronie głównej, co w znaczący sposób wpłynęło na szybkość ładowania serwisu i wygodę użytkownika podczas nawigacji. W tym ostatnim ma pomóc również nowe, bardziej przejrzyste menu serwisu.
„Content is king”
Dla większego podkreślenia powiązania wizualnego witryny rp.pl z ponad 100-letnią marką, jaką jest dziennik „Rzeczpospolita”, zmieniona została również podstawowa czcionka portalu na tę kojarzoną z drukowaną wersją dziennika.
– Nowa strona nie pozostawia czytelnikom żadnych wątpliwości, że dla nas content is king. Wiarygodne informacje, opiniotwórcza publicystyka i rzetelne treści narzędziowe zajmują na niej należne im miejsce. Struktura strony została dopasowana do potrzeb naszych użytkowników i jest atrakcyjna dla nowych, dając im komfort czerpania kompleksowej wiedzy o wydarzeniach ekonomicznych, prawnych oraz politycznych w Polsce i na świecie – mówi redaktor naczelny Rp.pl, Cezary Szymanek.
Wyścig „na poważnie” o subskrybentów
Witryna rp.pl w nowej odsłonie jest oparta na stworzonym od podstaw systemie zarządzania treścią (tzw. CMS – content management system) oraz wdrożonych wcześniej dedykowanych systemach e-commerce i paywall.
Jak informuje wydawca, przebudowany CMS umożliwia teraz pracę wszystkich działów redakcji z zachowaniem wszystkich struktur produkcyjnych, począwszy od dziennikarzy, po korektę i wydawców. Docelowo pisanie, edytowanie, a następnie publikowanie treści będzie się odbywało przy wykorzystaniu przeglądarki internetowej – niezależnie od docelowych kanałów, jakimi będą serwis internetowy, aplikacja mobilna, wydanie papierowe czy archiwum.
– Nowa infrastruktura pozwoli nam dowolnie kształtować i kreować produkty zarówno od strony mediowej, jak i komercyjnej. Dzięki temu już wkrótce włączymy się na poważnie do wyścigu o subskrybentów płatnych dostępów do witryn informacyjnych – zapowiada prezes Gremi Media,Tomasz Jażdżyński.
Wewnętrzny projekt „RP”
Projekt nowej witryny i systemu CMS został opracowany wewnętrznie przez specjalistów Gremi Media z działów Nowe Media i IT. Oprogramowanie wykonała krakowska firma Quantoo. Docelowo na nowe systemy zostaną przeniesione również pozostałe witryny wydawnictwa, takie jak m.in. Parkiet.com czy SportDziennik.com. Staną się one także bazą do przebudowy innych produktów, takich jak np. nowe wersje aplikacji mobilnych czy archiwów.
W drugim kwartale br. grupa kapitałowa Gremi Media, wydawca m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” oraz większościowy akcjonariusz E-Kiosku zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 10,5 proc. do 25,09 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 5,49 do 4,68 mln zł. Natomiast sam serwis Rp.pl w lipcu odwiedziło 3,49 mln internautów, co dało 12,08 proc. zasięgu.