Na koniec ub.r. w Telewizji Polskiej było 2 867 pracowników etatowych, o 42 więcej niż rok wcześniej. Każdy zarabiał średnio 9 832 zł brutto (bez nagród i odpraw), wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,17 mln zł. Łączne nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się o 6,2 proc. do 545,19 mln zł – wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Według sprawozdania finansowego liczba pracowników etatowych Telewizji Polskiej w ub.r. zwiększyła się z 2 825 do 2 867, a liczba zajmowanych przez nich etatów – z 2 789,63 do 2 836,05.
W centrali TVP liczba osób pracujących na etacie wzrosła z 2 121 do 2 151, a w jej ośrodkach regionalnych – z 704 do 716. Zatrudnienie zwiększono mniej niż zakładał plan nadawcy.
W ub.r. pracę w Telewizji Polskiej zaczęło 255 osób. Równocześnie z firmą pożegnało się w ub.r. 213 pracowników etatowych. 70 osób przeszło na emeryturę, z 49 rozwiązano umowy za porozumieniem stron, 25 złożyło wypowiedzenia, z sześcioma pożegnano się po wypowiedzeniach złożonych przez firmę, z siedmioma – z przyczyn nieleżących po stronie pracowników, a z 56 w innych sytuacjach (po wygaśnięciu umów na czas określony i okres próbny, w związku ze śmiercią pracowników).
Najwięcej pracowników w pionie produkcyjnym i TAI
W Telewizji Polskiej jednostką organizacyjną ze zdecydowanie największym zatrudnieniem jest Centrum Usług Produkcyjnych. W ub.r. liczba pracujących tam osób zmalała z 409 do 404, a liczba zajmowanych przez nie etatów – z 408 do 403,25.
W ośrodku TVP Technologie liczba pracowników zwiększyła się z 214 do 222, a w Telewizyjnej Agencji Informacyjnej – z 206 do 210.
Spośród oddziałów regionalnych TVP najwięcej pracowników ma ten krakowski (w ub.r. nastąpił wzrost z 89 do 91), wyprzedza pod tym względem oddział katowicki (wzrost z 71 do 77), wrocławski (63, tak jak rok wcześniej) i poznański (wzrost z 61 do 62).
Więcej dziennikarzy i dyrektorów, mniej handlowców
W ub.r. liczba etatów z zakresu realizacji i produkcji tv zwiększyła się z 676,61 do 671,35, tych administracyjnych – z 640,54 do 648,85, a dziennikarskich – z 281,75 do 294,75.
Liczba etatów dotyczących stanowisk kierowniczych wzrosła z 235,55 do 246,54, tych technicznych – z 289,33 do 309,33, a dyrektorskich – z 85 do 92.
Z kolei liczba etatów z zakresu sprzedaży zmalała ze 124 do 120,38, a tych z obszaru gospodarczego i obsługi – z 49 do 44.
Średnia pensja 2,7 proc. w górę
Wydatki Telewizji Polskiej na wynagrodzenia zwiększyły się o 6,2 proc. – z 513,27 do 545,19 mln zł. Natomiast koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych wzrosły z 76,82 do 87,64 mln zł.
Udział wynagrodzeń w łącznych wydatkach firmy wzrósł z 21 do 21,2 proc.
W ub.r. średnie wynagrodzenie pracownika Telewizji Polskiej wynosiło 9 832 zł, co wobec 9 572 zł rok wcześniej oznacza 2,7 proc. w górę. To stawka obejmująca zarobki z umowy o pracę bez nagród indywidualnych i jubileuszowych, odpraw emerytalnych, odpraw i odszkodowań, rekompensat, ekwiwalentów urlopowych, wynagrodzeń z klauzuli konkurencyjnej i honorariów z umów o dzieło.
Wynagrodzenie członków zarządu TVP w ub.r. wyniosły 2,17 mln zł, wobec 2,18 mln zł rok wcześniej. Przez cały rok członkiem zarządu był Mateusz Matyszkowicz, w marcu został odwołany prezes Jacek Kurski, natomiast na przełomie maja i czerwca wrócił do zarządu (w miejsce odwołanej Marzeny Paczuskiej), a na początku sierpnia znów został mianowany na prezesa.
Z kolei zarobki członków rady nadzorczej nadawcy zmalały rok do roku z 216,4 do 189,8 tys. zł.
189 mln zł na kapitał zapasowy, 9 mln zł na nagrody dla pracowników
W ub.r. wyraźnie wzrosły wyniki rentowności Telewizji Polskiej. Zysk sprzedażowy poszedł w górę z 265,73 do 470,19 mln zł, zysk operacyjny – ze 112,71 do 327,34 mln zł, zysk brutto – z 65,09 do 303 mln zł, a zysk netto – z 89,07 do 198,33 mln zł.
W drugiej połowie czerwca na walnym zgromadzeniu TVP (jedynym udziałowcem spółki jest Skarb Państwa) postanowiono, że z zeszłorocznego zysku netto 189,23 mln zł zasili kapitał zapasowy, natomiast 9 mln zł zostanie wypłacone pracownikom (z czego 7,53 mln zł to kwota netto, a 1,47 mln zł pójdzie na pokrycie podatku).
TVP z rekordową rekompensatą abonamentową
W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).
W sprawozdaniu abonamentowym Telewizja Polska podała, że w ub.r. uzyskała 1,71 mld zł z rekompensaty abonamentowej i 331,4 mln zł z opłacania abonamenty rtv.
To rekordowo dużo w historii TVP. Jeszcze w latach 2014-2016, przed otrzymaniem pierwszej rekompensaty, nadawca miał od 366 do 444 mln zł rocznie z samego abonamentu. Natomiast w latach 2010-2013 było to poniżej 300 mln zł rocznie.
Mniej z reklam, 64 proc. budżetu ze środków publicznych
Przychody Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu zmalały w ub.r. o 12 proc. do 740 mln zł. Nadawca tłumaczy to spadkami na rynku reklamowym po wybuchu epidemii – według danych Publicis Groupe wartości polskiego rynku reklamy tv spadła o 443,1 mln zł, czyli 10,1 proc. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydatki-reklamowe-w-polsce-w-2020-roku
Wpływy reklamowo-sponsoringowe TVP były najniższe od 2009 roku. Poprzednio poniżej 800 mln zł zmalały tylko raz, w 2017 roku.
Duży wzrost przychodów abonamentowych i spadek wpływów z reklam i sponsoringu sprawiły, że mocno zwiększyły się udział tych pierwszych w budżecie Telewizji Polskiej. W ub.r. stanowiły już 64 proc. łącznych wpływów nadawcy, wobec 55 proc. w 2019 roku i 46 proc. w 2018 roku.
Natomiast w latach 2015-2016 abonament rtv zapewnił 25 proc. przychodów TVP, a w latach 2010-2011 jedyne 13 proc.
Telewizja Polska podała, że w ub.r. na realizację misji nadawcy publicznego przeznaczyła 2,44 mld zł, z czego 77 proc. zapewniły środki z abonamentu i rekompensaty. W 2019 roku wydatki w tym zakresie wyniosły 2,33 mld zł, a udział abonamentu i rekompensaty – 60,3 proc.