Wydawca „Nowej Trybuny Opolskiej” przy spadku wpływów o 13 proc. zwiększył zysk, wypłaci 2,1 mln zł dywidendy

W ub.r. przychody spółki Pro Media wydającej „Nową Trybunę Opolską” (jej większościowym udziałowcem jest Polska Press) zmalały o 12,8 proc. do 10,4 mln zł, a przy ograniczeniu kosztów operacyjnych o 15,5 proc. zysk netto poszedł w górę z 1,08 do 1,58 mln zł.

Przychody ze sprzedaży „Nowej Trybuny Opolskiej” zmalały o 13,3 proc. – z 4,3 do 3,73 mln zł. Według danych ZKDP w grudniu ub.r. średnie rozpowszechnianie płatne razem dziennika wynosiło 7 270 egz., o 18,25 proc. mniej niż rok wcześniej.

Z kolei wpływy z publikacji reklam poszły w dół z 6,35 do 5,16 mln zł, czyli o 18,8 proc. Przychody z pozostałych usług zwiększyły się z 1,36 do 1,38 mln zł. Wpływy w ramach grupy kapitałowej Polska Press zmalały z 3,86 do 3,71 mln zł.

Więcej pracowników, koszty w dół

Wydatki operacyjne Pro Media w ub.r. wyniosły 8,92 mln zł, po spadku o 15,5 proc. z 10,55 mln zł w 2019 roku. Koszty usług obcych poszły w dół z 5,04 do 4,35 mln zł.

Nakłady na wynagrodzenia zmalały z 3,49 do 2,88 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – z 641,2 do 577,6 tys. zł. Liczba etatowych pracowników w firmie zwiększyła się rok do roku z 38 do 45, przy czym liczba tych na stanowiskach dziennikarskich zmalała z 22 do 20.

Koszty zużycia materiałów i energii zmniejszyły się z 348 do 278 tys. zł, amortyzacji – z 432,8 do 364 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe – z 420,5 do 297,2 tys. zł.

Po wybuchu epidemii firma skorzystała w ramach tarczy antykryzysowej z umorzenia na trzy miesiące składek pracowniczych do ZUS, zaoszczędziła dzięki temu 147,9 tys. zł.

Pozostałe wpływy operacyjne poszły w górę z 87,6 do 543,4 tys. zł (m.in. dzięki 200 tys. zł z dotacji), a pozostałe koszty operacyjne zmniejszyły się z 207,5 do 138,8 tys. zł.

2,13 mln zł na dywidendę

W efekcie znacząco większe spadku kosztów niż wpływów zwiększyły się wyniki rentowności wydawcy „Nowej Trybuny Opolskiej”. Zysk sprzedażowy poszedł w górę z 1,38 do 1,48 mln zł, zysk operacyjny – z 1,26 do 1,89 mln zł, zysk brutto – z 1,37 do 1,95 mln zł, a zysk netto – z 1,08 do 1,58 mln zł.

– Na każde 100 zł obrotu z działalności operacyjnej, spółka Pro Media uzyskała 17,20 zł zysku operacyjnego. Wskaźnik rentowności obrotów netto wyniósł 14,3 proc. (14,30 zł zysku netto na każde 100 zł obrotu). Rentowność majątku wyniosła w 2020 r. 9,3 proc., natomiast rentowność kapitału własnego ukształtowała się na poziomie 10,6 proc. – wyliczono w sprawozdaniu.

Na koniec ub.r. firma na rachunkach bankowych miała 9,22 mln zł, wobec 9,31 mln zł rok wcześniej.

53 proc. udziałów Pro Media ma Polska Press, a 47 proc. – Przedsiębiorstwo Związkowe Solpress. Na walnym zgromadzeniu zdecydowali, że w br. otrzymają od spółki 2,13 mln zł dywidendy: cały zeszłoroczny zysk netto i 554 tys. zł z kapitału rezerwowego.

Bez zmian po przejęciu Polska Press przez Orlen

W marcu br. kupno Polska Press od Verlagsgruppe Passau sfinalizował PKN Orlen. W kwietniu do zarządu powołana została Dorota Kania jako nadzorująca redakcje. W maju i czerwcu zmienili się naczelni większości dzienników regionalnych dzienników wydawanych przez Polska Press, nastąpiły też roszady wśród menedżerów niektórych oddziałów firm.

Żadnych zmian nie było natomiast w „Nowej Trybunie Opolskiej”. Redaktorem naczelnym pozostaje Krzysztof Zyzik, pełniący tę funkcję od 14 lat, a z tytułem związany ogółem od 28 lat.

Prezesem Pro Media od 2007 roku jest Krzysztof Krupa, a od 2015 roku w zarządzie jest Roland Mutwin.