Kolporter zwiększył udział w rynku dystrybucji prasy

Według art. 36 Prawa prasowego prasa może zamieszczać odpłatne ogłoszenia i reklamy, jednak muszą one być zgodne z prawem i zasadami współżycia społecznego

W lutym 2021 roku firma Kolporter miała 54,82 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy. To wzrost o 1,47 proc. w porównaniu do lutego 2020 roku – wynika z danych Izby Wydawców Prasy.

Na kolejnych miejscach znaleźli się Ruch z 23,75 proc. (wzrost o 0,03 proc.) i Garmond Press – 16,22 proc. (spadek o 0,76 proc.). Pozostałe firmy kolporterskie miały 5,21 proc. udziału w rynku (spadek o 0,75 proc.). Udział firm kolporterskich w rynku dystrybucji prasy w lutym 2021.

Badanie IWP przeprowadzono na nakładach globalnych tytułów płatnych 24 wydawców i grup wydawniczych, w tym niemal wszystkich gazet codziennych (poza „Naszym Dziennikiem”). Zbadany nakład stanowi ok. 65 proc. nakładu globalnego wszystkich (płatnych i bezpłatnych) tytułów prasowych w Polsce oszacowanego na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego.

IWP podała również dane o wielkości sieci detalicznej trójki największych kolporterów. Kolporter w lutym 2021 roku miał 21 tys. punktów sprzedaży (bez zmian w stosunku do lutego 2020 roku). Ruch miał takich punktów 14 408 (spadek o 9,38 proc.), a Garmond Press – 11 950 (wzrost o 1,27 proc.).

Izba zbadała też dane dotyczące dystrybucji wydań cyfrowych. Na podstawie danych od wydawców oszacowano, że ok. 50 proc. całego rozpowszechniania płatnego wydań cyfrowych to dystrybucja własna. Ok. 40 proc. łącznego udziału w rynku ma firma e-Kiosk (poprzez platformy e-Kiosk, e-Gazety i Nexto), 3 proc. mają łącznie Publio, Amazon, AppStore i Google Play, a 7 proc. to inne kanały dystrybucji.