Od stycznia 2020 roku Polskim Radiem jednoosobowo zarządza Kamińska. Wówczas odwołany został prezes Andrzej Rogoyski. W czasie urzędowania Kamińskiej zanotowano spadki słuchalności radiowej „Trójki”, wielu dziennikarzy odeszło ze spółki. Nawet rada programowa Polskiego Radia, w której większość mają osoby związane z Prawem i Sprawiedliwością odrzuciła „sprawozdanie abonamentowe” nadawcy publicznego.
Przewodniczący Rady Mediów Narodowych, która może doprowadzić do zmian personalnych nie chciał jednak komentować sprawy. Dziennikarze Polskiego Radia twierdzą, że stoi murem za prezes Kamińską.
Suski: Jednoosobowy zarząd to duże przeciążenie dla jednej osoby
O spekulacje dotyczące poszerzenia zarządu spytaliśmy szefa rady programowej Polskiego Radia.
– Jednoosobowy zarząd w spółce, która ma 1,5 tysiąca pracowników, wiele stacji radiowych, nie tylko produkuje programy, ale także organizuje koncerty, jest dużym przeciążeniem dla jednej osoby. Musi się ona znać na muzyce, sztuce, koncertach, pieniądzach, marketingu i promocji. Moim zdaniem poszerzenie zarządu byłoby zasadne – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl poseł PiS Marek Suski.
Próbowaliśmy uzyskać komentarz w tej sprawie szefa Rady Mediów Narodowych Krzysztofa Czabańskiego. Były poseł PiS jednak milczy. Czy na poszerzenie zarządu zgodzi się Rada Mediów Narodowych? – Tego nie wiem, ale mogłoby to wyjść na dobre spółce, która jednak przeżywa dzisiaj jakiś kryzys. Trójka przeżywa załamanie i spadek słuchalności. Gdyby w zarządzie znalazły się osoby, które znają się na promocji, finansach, tworzeniu programów, to na pewno spółka mogłaby zyskać. Musiałyby to być jednak osoby, które znają się na rzeczy. 3-osobowy zarząd nie byłby zbyt szeroki – przekonuje Suski.
Czabański wzywa rady programowe, aby nie zajmowały się sprawami kadrowymi
Rada Mediów Narodowych poinformowała członków rad programowych, że nie powinni zajmować się zatrudnianiem lub zwalnianiem poszczególnych członków zarządu. – Odpowiedzieliśmy przewodniczącemu Czabańskiemu, że nie do jego kompetencji należy ograniczanie dyskusji. Po to są te rady programowe, żeby brali pod uwagę nasze stanowiska. Nie jest jednak powiedziane, że muszą wykorzystywać nasze wnioski. Ograniczanie dyskusji w radzie programowej jest absurdalne – tłumaczy Suski.
Wyniki Polskiego Radia za 2020 rok
W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu rtv i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł. Według sprawozdania abonamentowego Polskie Radio uzyskało w ub.r. 278,48 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej. To o 27 proc. więcej niż w 2019 roku i zarazem rekordowo dużo w historii spółki.
Przychody Agencji Reklamy, odpowiadającej za sprzedaż oferty reklamo-sponsoringowej Polskiego Radia, poszły w dół o 33,1 proc. – z 62,72 do 41,98 mln zł. Nadawca tłumaczy ten spadek konsekwencjami epidemii. Udział Agencji Reklamy w przychodach Polskiego Radia zmalał z 19,8 do 12,1 proc. W ub.r. duży spadek słuchalności zanotowała Trójka, z którą po zamieszaniu wokół Listy Przebojów i odwołaniu Kuby Strzyczkowskiego z funkcji dyrektora pożegnała się większość wieloletnich dziennikarzy. W pierwszym kwartale br. stacja miała 2,1 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 5,3 proc. rok wcześniej.