Opozycyjny członek Rady Mediów Narodowych zabiegał o to, żeby gremium zajęło się oceną sytuacji w Polskim Radiu, w tym dużym spadkiem słuchalności radiowej Trójki. – Zgłosiłem na radzie wniosek, żeby ocenić działalność Polskiego Radia pod kątem tych ostatnich wyników i doniesień z rady programowej – zdradził portalowi Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun z Rady Mediów Narodowych. Czabański miał od razu „utrącić” wniosek, nie poddając go nawet pod głosowanie. Były poseł Prawa i Sprawiedliwości miał tłumaczyć to „nieuzasadnionymi zarzutami”.
Przewodniczący Rady Mediów Narodowych: Choćby Cię smażyli w smole, nie mów co się dzieje w szkole!
O komentarz do zarzutów Brauna poprosiliśmy samego przewodniczącego Rady Mediów Narodowych. Zacytował powiedzenie znane m.in. wśród uczniów i nauczycieli w czasie okupacji hitlerowskiej. – Choćby Cię smażyli w smole, nie mów co się dzieje w szkole! – Tak nauczano w czasach mojej młodości. Pan Braun kończył, jak widać, inne szkoły. Ja w każdym razie, nie mam zwyczaju informować, o czym mówimy na zamkniętych posiedzeniach Rady Mediów Narodowych – takiego SMS-a przysłał portalowi Wirtualnemedia.pl Czabański. – Pan Braun zawsze składa wnioski dotyczące Polskiego Radia i one nigdy nie znajdują poparcia. Także był dzień jak co dzień – przekonuje z kolei portal Wirtualnemedia.pl Joanna Lichocka, posłanka Prawa i Sprawiedliwości, która też zasiada w REM.
Szef rady programowej Polskiego Radia Marek Suski mówi o „kryzysie” i „braku wizji” w radiu
Przedwczoraj informowaliśmy, że rada programowa Polskiego Radia odrzuciła sprawozdanie abonamentowe nadawcy publicznego. Wcześniej z wyników tłumaczyli się prezes Polskiego Radia i pełniący dyrektora radiowej Trójki. – W Polskim Radiu jest od dłuższego czasu kryzys. Jest bardzo duży spadek dochodów z reklam. Jest bardzo zła sytuacja w Trójce, wciąż nie ma dyrektora Programu 3. W ciągu roku trzykrotnie zmieniali się dyrektorzy. W Polskim Radiu nie dzieje się dobrze. Wyrazem jest mniejsza ilość programów. Radio nie radzi sobie ze znalezieniem pomysłu na Trójkę. Mamy katastrofalny spadek słuchalności. Pani prezes nie przedstawiła wizji wyjścia z tej sytuacji. Większość członków rady programowej albo się wstrzymała albo była przeciw. Były tylko dwa głosy za przyjęciem tego sprawozdania – stwierdził w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Marek Suski, poseł PiS i zarazem przewodniczący rady programowej Polskiego Radia.
Krzysztof Czabański milczy, Joanna Lichocka broni prezes Polskiego Radia
Przewodniczący REM Krzysztof Czabański mimo naszych próśb nie odniósł się do tego stanowiska rady programowej Polskiego Radia. Z kolei posłanka Lichocka odesłała nas do swojego wpisu na Facebooku. – Zupełnie nie zgadzam się z opinią Marka Suskiego na temat sytuacji w Polskim Radiu. Jest dokładnie odwrotnie od tego, co mówi on i co głosi też POstkomuna. Chcę też przypomnieć, że politycy różnych partii i frakcji nie mają wpływu na media publiczne (nawet jeśli bardzo chcą). Ani na politykę kadrową, ani na program. A Pani Prezes Agnieszka Kamińskiej życzę wytrwałości w pracy dla Polskiego Radia (i zachowania pogodnego stoicyzmu, gdyby pojawiały się kolejne ataki i krytyka) – Polskie Radio bardzo dobrze wypełnia zadania misji publicznej. Zespołowi radiowej Trójki, świetnie radzącemu sobie pod obstrzałem różnych sił – gratulacje za to, jak w ostatnich miesiącach antena się zmieniła i po prostu – co tu kryć – bardzo dobrze gra:) – napisała Lichocka na portalu społecznościowym. Agnieszka Kamińska w podziękowała za takie wpisy „w imieniu swoim i całego zespołu”.
Kamińska na razie nie komentuje decyzji rady programowej
O komentarz związany z odrzuceniem sprawozdania abonamentowego poprosiliśmy również biuro prasowe Polskiego Radia. Do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi. W Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji usłyszeliśmy, że regulator może zabrać głos w tej sprawie na jednym z najbliższych posiedzeń. Prezesów Polskiego Radia, Telewizji Polskiej i Polskiej Agencji Prasowej nie powołuje jednak KRRiT, tylko Rada Mediów Narodowych, kierowana przez Czabańskiego.
Spadek słuchalności Trójki i mniejsze wpływy marketingowe
Według badania Radio Track w pierwszym kwartale br. Trójka miała 2,1 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 5,3 proc. rok wcześniej. W ub.r. ze stacją pożegnała się duża część najbardziej znanych dziennikarzy, uruchomili dwie rozgłośnie internetowe utrzymujące się z wpłat od słuchaczy. W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu rtv i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł.