Radio 357 ma już więcej patronów niż Radio Nowy Świat

Internetowe Radio 357 zajmuje pierwsze miejsce w rankingu serwisu crowdfundingowego Patronite.pl pod względem poziomu miesięcznego wsparcia i liczby patronów. Obecnie wspiera je prawie 31,5 tys. osób deklarowaną kwotą blisko 680 tys. zł na miesiąc. To więcej niż konkurencyjne Radio Nowy Świat, które wystartowało kilka miesięcy wcześniej.

Obie stacje zbierają fundusze na działalność poprzez platformę Patronite. W poniedziałek rano Radio 357 miało 31 442 patronów, którzy miesięcznie wpłacali 679 tys. zł (w sumie radio zebrało już ponad 4,08 mln zł). Radio Nowy Świat miało 31 290 patronów, płacących co miesiąc 654 tys. zł (łącznie RNŚ zgromadziło już ponad 9,23 mln zł). 357 swojego starszego konkurenta pod względem wysokości deklarowanych wpłat prześcignęło na początku miesiąca.

– To nie jest żaden wyścig, robimy swoje – komentuje krótko Paweł Sołtys, prezes zarządzającej radiem spółki 357.

– Dwa tygodnie temu zostaliśmy liderem wysokości zbiórki. Teraz jesteśmy na pierwszym miejscu także pod względem liczby patronów. I to wszystko zaledwie w 4 miesiące od startu nadawania. Cieszy nas, że przyciągamy nowych słuchaczy. Ale co ważne – są oni też skłonni wspierać nas regularnymi wpłatami. Ta energia nas niesie i to chyba widać, słychać i czuć na antenie – dodaje Krystian Hanke, dziennikarz i członek zarządu stacji.

Z redaktor naczelną RNŚ Magdą Jethon nie udało nam się w piątek skontaktować.

– Niech mają patronów i jedni, i drudzy – mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl były prezes i redaktor naczelny Radia Zet Robert Kozyra. – Oba radia działają zbyt krótko, by przewidywać ich przyszłość finansową. Zobaczymy, co będzie za rok, czy dwa. To niełatwy model biznesowy. I nie ma znaczenia, w jaki sposób radio nadaje. Ważne, czy istnieje w świadomości odbiorców. A w wynikach słuchalności nie widać ani Radia 357, ani Radia Nowy Świat. Słucha ich wąska grupa. To dobrze, że mają finansowanie, trzymam za nich kciuki, ale pytanie, czy będą chcieli wprowadzić reklamy, a jeśli tak, to jak zareagują na to ich patroni? Czy się od nich odwrócą i nie będą chcieli płacić? Zespoły tych stacji ciężko pracują, ale mają niewielki budżet. Na ile wystarczy im sił i entuzjazmu? Zobaczymy – powtarza Kozyra.

Za marketing będzie odpowiadała Julia Kohman

W ostatni piątek Paweł Sołtys, prezes spółki zarządzającej Radiem 357 ogłosił, że w zespole za marketing i współpracę z firmami – tzw. mecenasami komercyjnymi będzie odpowiadała Julia Kohman. Jej celem ma być także promocja stacji, by o radiu dowiedziało się jak najwięcej osób i do inicjatywy dołączyli nowi patroni.

Twórcy Radia 357 zapowiedzieli, że wkrótce „ruszą w teren” i będą nadawali pojedyncze audycje wyjazdowe. W tej chwili pracują jeszcze nad poprawą jakości i techniką nadawania. Nadal trwają również prace nad systemem informatycznym do głosowania nad „Listą Piosenek 357″.

Na pytania słuchaczy o nadawanie w FM, Krystian Hanke i Paweł Sołtys stwierdzili, że na razie jest to odległa myśl i „celem jest droga”, bo być może „za 2 lata okaże się, że radio internetowe spełnia oczekiwania”, a radio w FM charakteryzuje się „dość sztywną ramówką”.

Nowy cel: „jeszcze więcej podcastów”

Natomiast nowym celem zbiórki w Patronite.pl ma być „jeszcze więcej podcastów”. Nowy próg zbiórki został ustalony na poziomie 725 tys. złotych. Pieniądze mają pozwolić na tworzenie nowych podcastów w aplikacji „Twoje 357”, współpracę z nowymi twórcami i zakup sprzętu wideo, który pozwoli na utrwalanie audycji w tej formie.

– Na początku zainwestujemy w transmisje online oraz nagrania ze studia emisyjnego. Będziemy korzystać z form video do kontaktów z patronami. Pozwolą nam też pozyskać nowych słuchaczy – mówi Paweł Sołtys.

Radio buduje też hybrydowo ofertę programową. Strategia opiera na integralnym łączeniu audycji emitowanych na żywo na antenie i dostępnych na żądanie w podcastach. – Mamy bardzo zaangażowanych słuchaczy. Chcemy, żeby nasza oferta programowa była taka, jak nasza społeczność – żywa, różnorodna. Dlatego szukamy, eksperymentujemy, powstają wciąż nowe pomysły. Dzięki podcastom nie musimy się martwić, że „ramówka nie jest z gumy” i ma określoną „pojemność”. To szansa na jeszcze więcej dobrych treści – wyjaśnia Katarzyna Pruchnicka, kierująca rozwojem oferty programowej Radia 357.

Stacja chce być dla jej słuchaczy „wspólną przestrzenią słuchania bez względu na czas emisji”. – Nie mamy wątpliwości, że z czasem to właśnie podcasty będą tym pierwszym wyborem dla słuchaczy. Szczególnie, że dostęp do nich w aplikacji mobilnej funkcjonalnie jest właściwie taki sam jak do radia na żywo – stwierdza Katarzyna Pruchnicka.

W ostatni czwartek o 15.00 w Radiu 357 zadebiutowała audycja „Firmament” dotycząca prowadzenia działalności gospodarczej. Jej gospodarzem jest członek zarządu Kulczyk Investments Jarosław Sroka, a wydawcą Paweł Sołtys, szef Radia 357.

Radio Nowy Świat nadaje od lipca 2020 roku, Radio 357 od stycznia br.