Zarząd Polskiego Radia podjął uchwałę w sprawie przyjęcia korekty planu programowo-finansowego spółki na 2021 rok. Dokument musi być składany do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na podstawie ustawy budżetowej na 2021 rok i uchwały KRRiT w sprawie podziału środków publicznych (w postaci skarbowych papierów wartościowych) na realizację misji publicznej.
Zmodyfikowany plan programowo-finansowy zakłada przychody na poziomie 376 mln 496 tys. zł (w tym zakłada przychody własne na poziomie 90,6 mln zł, dla porównania w 2019 roku było to 106,2 mln zł). Zostały one powiększone o kwotę rekompensaty z tytułu utraconych wpływów abonamentowych (w związku ze zwolnieniem wybranych grup społecznych z obowiązku płacenia abonamentu), przyznanej przez KRRiT – w tym roku było to 125 mln 916 tys. zł.
Natomiast szacunki dotyczące kosztów na 2021 rok wynoszą 372,6 mln zł, w porównaniu do 2019 roku są wyższe o 47,2 mln zł (Polskie Radio nie podało jeszcze swoich wyników finansowych za 2020 rok). Najwyższy wzrost kosztów dotyczyć ma wynagrodzeń o 15 mln zł oraz tzw. usług obcych – o 12,6 mln zł, co jest m.in. związane z Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio oraz Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej.
Jak czytamy w dokumencie do którego treści dotarliśmy, „środki z rekompensaty mają pokryć niedobory w poszczególnych gatunkach programowych i kosztach rozpowszechniania”.
Nowelizacja dotyczy tylko części finansowej, a część programowa pozostaje bez zmian (w stosunku do propozycji zaopiniowanej przed radę programową jesienią 2020 roku).
Bogactwo oferty w porównaniu do rozgłośni komercyjnych
Polskie Radio w dokumencie do którego treści dotarliśmy zaznaczyło, że „realizuje misję publiczną poprzez zróżnicowane programy i inne usługi, dbając o treść – w tym podejmowanie tematów ważkich ze społecznego punktu widzenia, jak i formę przekazu – troskę o poprawność językową, komplementarność przekazu oraz traktowanie słuchacza jako ważnego partnera przekazu medialnego”.
– W komunikacji ze wszystkimi odbiorcami Polskie Radio będzie podkreślało różnorodność, unikatowość i intelektualne bogactwo swojej oferty – nieporównywalnej z tym, co proponują swym odbiorcom rozgłośnie komercyjne – czytamy.
Priorytetem w działalności na 2021 rok ma być edukowanie w zakresie zdrowia i życia społeczeństwa, kultury (poprzez prezentację polskich wykonawców); wsparcie społeczne oraz gospodarcze w czasie epidemii i po niej; edukację i promowanie w celu odbudowy strat we wszystkich dziedzinach życia społecznego.
Polskie Radio chce także realizować misję publiczną poprzez „kreowanie pozytywnych wzorców i postaw, wspieranie polskiej kultury i racji stanu”. Celem jest również budowanie silnej, multimedialnej organizacji radiowej, której podstawowym zadaniem będzie tworzenie wysokiej jakości treści i udostępnianie jej odbiorcom na wszelkich dostępnych platformach technologicznych. Wyróżnikiem spółki ma być zdolność do produkcji wysokiej jakości treści, zwłaszcza w obszarach cennych dla kultury narodowej, wszechstronnej edukacji, debaty publicznej, realizacji prawa obywateli do otrzymywania wiarygodnej informacji i rozrywki opartej na krajowej twórczości.
Wzmacnianie wizerunku Polskiego Radia
Polskie Radio stwierdziło również, że konieczne jest dalsze, systematyczne wzmacnianie wizerunku spółki jako „medium misyjnego, kierującego się wspólnymi interesami, popularyzującego polski dorobek intelektualny i kulturowy, co ma dać szansę na „współpracę promocyjną z całym spektrum dynamicznych, nowoczesnych instytucji pracujących w duchu państwowym i patriotycznym”.
Jak Polskie Radio chce realizować misję publiczną określoną w ustawie o radiofonii i telewizji? Samodzielnie tworząc własne wzorce jakościowe oparte na: pluralizmie i komplementarności w debacie publicznej, wspieranie form audiowizualnych ważnych dla kulturowego rozwoju odbiorców, budowanie pozytywnych wzorców obiektywnego dziennikarstwa, innowacyjność i kreatywność, zgodność oferty z ustawowymi obowiązkami dotyczącymi treści, szacunek dla odbiorcy i uwzględnianie zdolności jego percepcji i progu kompetencji.
Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT poinformowała nas, że Polskie Radio przekazało projekt zmodyfikowanego planu programowo-finansowego na 2021 rok. – W terminie wskazanym przez KRRiT i zgodnie z obowiązującymi przepisami, obecnie plan podlega procedurze uzgadniania – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.
W 2019 roku Polskie Radio zanotowało spadek przychodów o 6,07 proc. do 336,53 mln zł. Nadawca miał 219,32 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej (5,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a jego Agencja Reklamy osiągnęła 62,72 mln zł wpływów (po spadku o 7,4 proc.).