29 prac nominowanych do tegorocznej edycji Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej im. Tadeusza Mazowieckiego

Obrady Jury Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej im. Tadeusza Mazowieckiego

Międzynarodowe jury nominowało 29 prac dziennikarskich do tegorocznej edycji Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej im.Tadeusza Mazowieckiego 2021. Spośród nich zostaną wyłonieni laureaci w pięciu kategoriach. Nagroda w każdej kategorii wynosi 5 tys.euro, uroczysta gala odbędzie się 27 maja w ramach Polsko-Niemieckich Dni Mediów w Szczecinie.

Kategorie, w których walczą nominowani to: Prasa, Radio, Telewizja, Multimedia oraz „Dziennikarstwo na Pograniczu”. Jury wybierało spośród 188 zgłoszeń – 104 prac prasowych (45 polskich i 59 niemieckich), 22 prac radiowych (10 polskich i 12 niemieckich), 32 prac telewizyjnych (7 polskich i 25 niemieckich), 7 prac w kategorii Multimedia (4 polskie i 3 niemieckie) oraz 23 prac w kategorii „Dziennikarstwo na Pograniczu” (11 polskich i 12 niemieckich). Dla porównania: w ubiegłym roku zgłoszonych prac było 181.

Nominowani w kategoriach Prasa, Radio, Telewizja

W kategorii Prasa jury wybrało do finału sześć prac. Są to: „Biedy nie widać. Widoczni są ci, którym się udało” Joanny Strzalko (publikacja na stronie Weekend.gazeta.pl), „Manfred przyjechał się ostrzyc, Ralf nakupił skarpetek. Osinów znów jest światowy” Katarzyny Świerczyńskiej (redakcja Magazynu TVN24 w portalu TVN24.pl), „Paragraf 175” autorstwa Rafała Jessweina („Polityka”), „Das Chaos ist die Hoffnung” Tomasza Kurianowicza (publikacja: „Die Zeit”), „Das große Warten” pióra Jonasa Seuferta i Lukasza Grajewskiego („Die Tageszeitung”) oraz tekst „Hotel Europa” Evy Hoffmann i Agaty Szymanskiej-Medina („Zeit”)

Prace w kategorii Radio to: „Most do domu” Agnieszki Szwajgier i Adam Bogoryja-Zakrzewskiego (Studio Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia), „Wrocław – Kamienice: Życie w oblężonym mieście” Joanny Mielewczyk (Radio RAM), „Marsz śmierci” Kamila Hypki (Radio Zachód), „David gegen Goliath? Zwei Länder, zwei Medienrechte, eine Klage” Victorii Marciniak z Radia Micro-Europa, „Der Holocaust von Gardelegen” Simone Trieder (MDR Kultur / Redaktion Künstlerisches Wort) oraz „Eine Straßenbahn namens Danzig” Davida Zane Mairowitza i Malgorzaty Zerwe (Deutschlandfunk).

Trzecią kategorią jest Telewizja. Tutaj nominacje uzyskali: Wojciech Królikowski (TVP Historia) za „Historię jednej fotografii”, Wiesława Piećko ( Fundacja Bonn) za materiał „My i Wy sąsiedzi/Wir und ihr, die Nachbarn”, Arkadiusz Wierzuk („Czarno na Białym”, TVN24) za reportaż „Niech wracają”, Andrzej Klamt (ZDF/3sat) za „Der Kniefall von Warschau – Die Macht der Erinnerung”, Elisabeth Lehmann i Monika Sieradzka (MDR, Geschichte und Dokumentationen, „Deutsche Welle”) za dokument „Kinderraub der Nazis – Die vergessenen Opfer”, Katharina Zabrzynski (RBB Regionalstudio Frankfurt) za „Der Traum vom Lebensabend in Polen”.

Multimedia i „Dziennikarstwo na pograniczu”

Pięć materiałów nominowano także w kategorii Multimedia. Są to: „Plebiscyt na Warmii, Mazurach i Powiślu – 1920 r.” (autor: Sławomir Ostrowski, Stowarzyszenie Społeczno – Kulturalne „Pojezierze”, „Wysychamy” autorstwa Janusza Schwertnera, Daniela Olczykowskiego, Dawida Serafina, Patryka Motyki, Michała Bachowskiego i Pawła Korzeniowskiego (Onet.pl, Noizz.pl.), „Pogranicze. Jedna rzeka, dwa pomysły” (autorzy: Katarzyna Kojzar, Marcel Wandas; Wirtualna Polska, Interia, polska redakcja Deutsche Welle), materiał pt. „Polen ‚LGBT-frei’?! So kämpfen queere Menschen gegen den Hass”, Philipa Wortmanna i Susanny Zdrzalek z Westdeutscher Rundfunk oraz Polen-Update #3: „Rappender Präsident und Kohlekumpel” (autorzy: Martin Adam, Wioletta Weiss, Katharina Zabrzynski, RBB24).

Ostatnią kategorią jest „Dziennikarstwo na Pograniczu”. Tutaj jest sześć nominacji: „Bonum Domum”, (autorzy: Katarzyna Wolnik-Sayna i Wawrzyniec Szwaja z Polskiego Radia Szczecin), „Kurczak żywcem skubany. Kopalnia węgla brunatnego Turów chce się rozszerzać” Karolina Kijek („Gazeta Wyborcza”), „Pogranicze w kwarantannie”, autorstwa Joanny Skoniecznej i Krzysztofa Skoniecznego z Polskiego Radio Szczecin, podcast Dorf Stadt Kreis – gute Geschichten aus MV, Folge: „Die neue Grenze” (Annette Ewen, Thomas Naedler, NDR Aktuell), „Stoewers »Rückkehr« nach Stettin. Eine Sammlung mit über tausend Exponaten wechselte kürzlich ihren Besitzer und sicherte so ihre Zukunft” (autor: Markus Nowak, Kulturkorrespondenz östliches Europa) oraz „Ode an die Freunde” Olivera Bilgera z Potsdamer Neueste Nachrichten.

Juror: Cieszą tematy z pogranicza

Zasiadający w jury Robert Migdał podkreśla, jak trudno było wybrać nominacje w kategorii Prasa spośród tak wielu prac o niezwykle wysokim poziomie. – Pojawiły się prace współczesne, m.in. dotyczące polsko-niemieckich relacji w czasie epidemii koronawirusa, ale też z odniesieniem historycznym. Szczególnie cieszy nas poruszanie przez dziennikarki i dziennikarzy tematów dotyczących pogranicza – w tym roku przysłano wiele ciekawych artykułów opowiadających o tym, co działo się i dzieje tuż przy naszej zachodniej granicy- skomentował juror.

Fundatorami tegorocznej Nagrody są Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, ZEIT-Stiftung Ebelin und Gerd Bucerius oraz sześć regionów partnerskich: trzy województwa – dolnośląskie, zachodniopomorskie i lubuskie – i trzy kraje związkowe – Brandenburgia, Meklemburgia-Pomorze Przednie i Wolne Państwo Saksonia.

Ubiegłoroczna gala wręczenia do Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej im. Tadeusza Mazowieckiego odbywała się online (co rto tegorocznej nie ma na razie decyzji). Laureatkami zostało siedem dziennikarek, a do konkursu zgłoszono rekordową liczbę prac. Materiały laureatów opublikowano w „Gazecie Wyborczej”, Deutschlandfunk, MDR, Spiegel Multimedia i rbb.